صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

رکورد تولید و صادرات تخم‌‌مرغ شکسته شد

با لغو ممنوعیت صادرات؛ سال گذشته 55 هزار تن تخم‌مرغ صادر شد

امین محمودی
خبرنگار

تخم ‌مرغ هم‌اکنون در بازار مصرف با قیمت هر کیلوگرم 34 هزار و 500 تومان تا 35 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد که این قیمت 5 هزار تومان از نرخ تصویبی ستاد تنظیم بازار (39 هزار و 800 تومان) در سال گذشته کمتر است.

تولید تخم مرغ به یک میلیون و 200 هزار تن رسید
وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بود که در سال گذشته یک میلیون و 180 هزار تن تخم‌ مرغ تولید شود که تولیدکنندگان موفق شدند 20 هزار تن بیشتر تولید کرده و میزان آن را به یک میلیون و 200 هزار تن برسانند.
به طوری که هم‌اکنون روزانه 3 هزار و 300 تن تخم مرغ در سراسر کشور تولید می‌شود که 500 تن آن مازاد بر تقاضای بازار است و باید صادرات آن انجام شود تا هم تولیدکنندگان از سود آن منتفع شوند و هم ارزآوری بالا برای کشورمان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی حاصل شود.

ایران جای ترکیه را گرفت
عددی که نشان می‌دهد ایران توانسته رتبه نهم ترکیه در جهان را از لحاظ تولید به خود اختصاص دهد و بزرگ‌ترین رقیب ایران در منطقه حالا تولیداتش از کشورمان کمتر باشد. با این حال آنچه که پیداست با توجه به وجود 2 هزار و 19 واحد تولید مرغ تخم‌گذار در کشور هم‌اکنون کشورمان ظرفیت افزایش تولید تخم مرغ تا یک میلیون و 500 هزار تن را دارد که برای این میزان تولید نیازمند اعطای تسهیلات صادراتی بیشتر به تولیدکنندگان است.
با این حال تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی مرتبط با تخم مرغ می‌گویند برای سال‌جاری افزایش 5 درصدی تولید را هدفگذاری کرده‌اند.
14 کیلوگرم؛ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران
هم‌اکنون مصرف سرانه تخم مرغ به ازای هر ایرانی 14 کیلوگرم است که نسبت به اوایل انقلاب با افزایش 10 کیلوگرمی روبه‌روست، از طرف دیگر مصرف سرانه جهانی این محصول نیز 10 کیلوگرم است که این امر نشان‌دهنده آن است که ایرانی‌ها 4 کیلوگرم بیشتر از بقیه مردم جهان تخم مرغ مصرف می‌کنند. 
سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش تصدی‌گری بسیاری از اختیارات بازارها از جمله صادرات و تولید تخم مرغ را به بخش خصوصی واگذار کرد که همین امر زمینه‌ساز رکوردشکنی تولید و صادرات در سال گذشته شده است.

رکوردشکنی تولید و صادرات تخم مرغ
در همین خصوص محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اعلام کرد که با تولید یک میلیون و 200 هزار تن، ایران در تولید تخم مرغ رکوردشکنی کرده است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه در یک سال گذشته در بخش صادرات سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم، گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود 55 هزار تن تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان، حوزه خلیج فارس، پاکستان و ترکمنستان صادر کردیم که 25 هزار تن آن در دو ماه آخر سال گذشته بوده است.
حمید کاشانی،  رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نیز در این باره گفت: یکی از اقدامات مثبت وزارتخانه که به توسعه صادرات تخم مرغ کمک کرد واگذاری تمام اختیارات در زمینه تولید و صادرات به بخش خصوصی بود؛ شاید بتوان گفت که تخم مرغ جزو اولین‌ محصولاتی است که بخش خصوصی مدیریت تنظیم بازار و صادرات آن را برعهده گرفت.
وی با اشاره به دشواری‌های تولید در سالی که گذشت، گفت: دولت پیشین جسارت حذف ارز ترجیحی از اقتصاد را نداشت اما در نهایت این کار بزرگ در دولت سیزدهم انجام شد. هر چند این موضوع، تولید را با چالش‌های جدی مواجه کرد. همچنین جنگ اوکراین کشور را در تأمین غلات با چالش مواجه کرد اما مدیریت صحیح وزارت کشاورزی باعث شد مشکلی در تأمین نهاده نداشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی