صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اشتغالزایی 32 هزار نفر با احیای 1563 واحد راکد

ایلیا پیرولی
خبرنگار

آنچه در سال گذشته شهرک‌های صنعتی را با رونق مواجه کرد، احیای واحدهای راکد صنعتی این شهرک‌ها همگام با رشد اشتغالزایی آنها بود؛ از جمله اینکه 87 درصد از برنامه تدوین شده اشتغالزایی در واحدهای صنعتی در سال گذشته محقق شد.به عبارت بهتر از مجموع 35 هزار و 766 فرصت اشتغال موجود برنامه‌ریزی شده برای تحقق آن در سال گذشته بیش از 31 هزار فرصت شغلی به ایجاد شغل منجر شد.
بنابرآخرین داده‌های آماری از نتایج پایش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در 12 ماه سال گذشته قرار بود که یک هزار و 987 واحد صنعتی راکد شده با ظرفیت اشتغالزایی 35 هزار 766 در شهرک‌های صنعتی احیا شوند که در یک سال اخیر منتهی به فروردین ماه امسال، یک هزار و 563 واحد یعنی بیش از 79 درصد احیا شدند و 31 هزار و 292 نفر نیز در این واحدها شاغل شدند.
نکته قابل توجه این است که احیای واحدهای راکد صنعتی در 4 ماه منتهی به فروردین ماه امسال رشد قابل توجهی به خود گرفته است. این را داده‌های آماری از نتایج طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور می‌گوید؛ آنجا که از آمارهای آن استنباط می‌شود از اول آذر ماه سال گذشته تا پایان اسفند همین سال، 705 واحد راکد احیا شده و در مقایسه با 8 ماه نخست با رشدی حدود 83 درصدی مواجه شده است.
در همین مدت مقدار اشتغال ایجاد شده، 15070 شغل بوده که در مقایسه با 8 ماه نخست سال گذشته با افزایش بیش از 48 درصدی مواجه شده است.
داده‌ها نشان می‌دهند که تهران، فارس و خوزستان استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین واحد راکد در شهرک‌های صنعتی آنها احیا شده است.
از مجموع یک هزار و 563 واحد احیا شده در 12 ماه منتهی به فروردین سال 1402، 211 واحد سهم استان تهران شده و 158 و 98 واحد سهم استان‌های فارس و خوزستان شده است.
سهم صنایع شیمیایی در احیای واحدهای صنعتی راکد 388 واحد بوده که بیشترین سهم را نیز به خود اختصاص داده است. به عبارتی صنعت شیمیایی 25 درصد از کل واحدهای احیا شده را به خود اختصاص داده است.
سهم 23 درصدی صنایع فلزی باعث شده که این صنعت در رتبه دوم قرار بگیرد. 352 واحد در این صنعت احیا شد و صنعت دارویی نیز با 271 واحد احیا شده سهم 17 درصد را در اختیار گرفته است.سهم صنایع کانی غیرفلزی16 درصد، صنایع سلولزی9 درصد، صنایع برق و الکترونیک4 درصد، صنایع نساجی 5 درصد و خدمات نیز 3 درصد در واحدهای احیا شده بوده است.
بنا بر گزارش سازمان صنایع شهرک‌ها و نواحی صنعتی، از مجموع ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی غیرفعال، ۷ هزار و ۴۸۲ واحد صنعتی به وسیله روش‌های فنی قابلیت فعال‌سازی دارند که در صورت راه‌اندازی مجدد آنها، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.تعداد ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از آنها بوده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید صنعتی نیز در یک سال منتهی با رشد مواجه شده است؛ به عنوان مثال رشد تولید در صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات محقق شد که منجر به رشد کالاهای سرمایه‌ای شده است. 

جستجو
آرشیو تاریخی