صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

آغاز تحویل واحدهای ملی مسکن

واحدهایی که خرداد سال قبل ساخت آنها شروع شده است، خرداد امسال به مردم واگذار می‌شود

واحدهای ساخته شده نهضت ملی مسکن و مسکن مهر بزودی به متقاضیان عرضه می‌شود. برنامه تحویل این واحدها در خرداد امسال است که بر اساس آن 16 هزار مسکن مهر و واحدهای آماده شده نهضت ملی مسکن در این برنامه به مردم واگذار می‌شود. واحدهای آماده تحویل نهضت ملی مسکن، واقع در شهرهای جدید است. در این شهرها 600 هزار واحد نهضت ملی ساخته می‌شود. به گفته علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی، تاکنون 300 هزار متقاضی مسکن نهضت ملی در شهرهای جدید تأیید صلاحیت شده‌اند که برای ۲۰۰ هزار متقاضی، پروژه تولید مسکن وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است. 
وی با اشاره به فعال‌بودن بیش از ۲۰۰ هزار واحد کارگاه ساخت مسکن، گفت: نخستین پروژه نهضت ملی مسکن به تعداد ۵۰۰ واحد مسکونی که عملیات ساخت آن از خرداد سال گذشته آغاز شده در خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. جعفری افزود: این نخستین بسته نهضت ملی مسکن است که افتتاح می‌شود و با همین الگو تلاش می‌کنیم تعهد ۶۰۰ هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را در دولت سیزدهم عملیاتی کنیم.  ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به‌صورت آپارتمانی و مسکن ویلایی به پیش می‌رود. معاون وزیر راه و شهرسازی، شهرهایی که آمادگی ساخت واحدهای نهضت ملی یک‌طبقه حیاط‌ دار را دارند؛ ایوانکی، گلمان، مجلسی، شیرین‌شهر، علوی، رامشاد و تیس و برخی شهرهای جدید نام برد.

تحویل مسکن مهر
همزمان با برنامه نهضت ملی مسکن، تکمیل مسکن مهر باقی‌مانده نیز ادامه دارد و قرار است تحویل این واحدها تا پایان امسال تکمیل شود. 200 هزار مسکن مهر از سال‌های قبل باقی‌مانده و تعهد ساخت آن به دولت سیزدهم رسیده است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، اردیبهشت ماه ۱۶ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد و مجلسی به بهره‌برداری می‌رسد. جعفری خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تاریخ افتتاح و تاریخ بهره‌برداری همزمان نبود؛ چرا که دریافت دفترچه اقساط و اقدامات تکمیل واحدها مثل نصب کابینت، پکیج، رنگ‌آمیزی و غیره حدود سه ماه طول می‌کشید. در حال حاضر با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی واحدها باید آماده سکونت باشد. به گفته جعفری، مراحل تکمیل ۳۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر در شهرهای جدید دنبال می‌شود و تا پایان سال‌جاری کل پروژه مسکن مهر به اتمام می‌رسد.

ساخت 11 هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان تهران
با توجه به تقاضای بالای مسکن در استان تهران، ساخت و تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن در این استان شروع شده است. خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی تهران در این خصوص از تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در پنج شهر این استان خبر داد. وی گفت: تجهیز کارگاه پروژه‌های نهضت ملی مسکن در پنج شهر رباط‌ کریم، اسلامشهر، نصیرشهر، پاکدشت و پیشوا انجام شد و پیمانکاران با تمام قوا عملیات اجرایی این پروژه‌ها را انجام خواهند داد.
وی افزود: بیش از ۱۱ هزار واحد در این پنج شهر در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که در رباط‌ کریم پنج هزار واحد، اسلامشهر ۲ هزار و ۷۰۰ واحد، پاکدشت ۷۰۰ و پیشوا ۲ هزار واحد ساخته خواهد شد.
 
نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی
علاوه بر نهضت ملی مسکن و مسکن مهر، نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن در این بافت‌ها، یکی از محورهای اصلی افزایش عرضه مسکن به بازار است. بیش از 2.7 میلیون واحد فرسوده در کشور موجود است که از نوسازی هر واحد به‌طور متوسط 3 واحد جدید تولید خواهد شد. محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، نوسازی واحدهای فرسوده را در سال 1402 شامل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام کرده است که به گفته او توسط سازندگان بخش خصوصی، تعاونی‌ها و با مشارکت مالکان این واحدها با حمایت دولت و شهرداری‌ها در قالب اجرای بسته‌های تشویقی نوسازی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی