صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

سفر لولا داسیلوا به چین با خط و نشان او برای امریکا به پایان رسید

چرخش برزیل بر مدار «شی»

لاله مهرزاد / لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل که هفته پیش به چین سفر کرد، روز گذشته در آخرین روز سفرش به این کشور، تأکید کرد: «امریکا باید دست از تشویق اوکراین به جنگ بردارد.» اظهار نظری که در کنار توافق‌هایی که با چین به امضا رساند و درخواستش از گروه بریکس برای حذف دلار از مبادلات خود، نشان از همسویی این کشور امریکای لاتین با سیاست‌های پکن و مسکو  دارد.
به گزارش یورو نیوز، داسیلوا ساعتی پیش از ترک چین به مقصد امارات، در جمع خبرنگاران گفت: «نه فقط امریکا باید تشویق به جنگ را متوقف کند که اتحادیه اروپا هم باید صحبت از صلح را آغاز کند. زیرا تنها در این صورت است که جهان می‌تواند رؤسای جمهور روسیه و اوکراین را متقاعد سازد که برقراری صلح به نفع همه جهان است.»
سفر لولا داسیلوا به چین در حالی انجام شد که همزمان امریکا در تلاش است با کشورهایی که در حوزه چین قرار دارند، نظیر تایوان و ویتنام، هم‌پیمانی بیشتری ایجاد کند و در همین مسیر نیز وزیر خارجه این کشور به ویتنام سفر کرد و رئیس جمهور تایوان هم به واشنگتن دعوت شد. با این حال اعتقاد ناظران سطح این کشورها با سطح برزیل به عنوان یکی از کشورهای گروه 20 قابل قیاس نیست و در کفه ترازوی رقابت‌های چین و امریکا کفه پکن سنگینی بیشتری می‌کند. طوری که با سفر رئیس جمهور برزیل به چین، جایگاه پکن در این کشور که تا همین چند ماه پیش ژایر بولسوناروی راستگرا و حامی امریکا در آن حکمرانی می‌کرد، مستحکم‌تر از قبل شد. بنا بر گزارش‌ها 14 توافقی که در این سفر بین دو کشور به امضا رسیده، همکاری‌های بین پکن و برازیلیا را در حوزه‌های کشاورزی، خودروسازی، فناوری، بهداشت و زیرساخت‌ها بیش از قبل خواهد کرد. در بعد سیاسی نیز دو طرف متعهد شده‌اند با همکاری‌های مشترک برای ارتقای روابط بین‌المللی و رشد چند جانبه‌گرایی بکوشند و در این مسیر جایگاه گروه بریکس را تقویت کنند.
بی تردید این توافق‌ها و نزدیکی روابط چین و برزیل، برای واشنگتن که رقیب خود را صاحب نفوذتر از هر زمانی در حیاط خلوتش می‌بیند، حساسیت‌برانگیز خواهد بود. بنا بر تحلیلی که در همین ارتباط یورونیوز نوشته است، این سفر نشان داد لولا داسیلوا همان طور که انتظار می‌رفت، بعد از 13 سال نه فقط خود به کرسی ریاست جمهوری برزیل بازگشته که کشورش را نیز به ریل‌گذاری سابق خود بازگردانده است و برخلاف بولسونارو با نزدیک شدن به چین، شکوفایی را به روابط دو کشور بازگرداند. این چیزی است که خود او نیز در بدو ورودش به شانگهای بیان داشته و در سخنرانی خود در این شهر که باید از آن به عنوان پایتخت اقتصادی چین یاد کرد، گفته بود: «برزیل بازگشت. دوره‌ای که برزیل از تصمیم‌های مهم جهانی غایب بود، به سر رسیده است و ما به صحنه بین‌الملل بازگشته‌ایم.»
جستجو
آرشیو تاریخی