صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

از باغچه‌ای کوچک تا بزرگ‌ترین فرش گل خاورمیانه

فرش رنگین بهار در پایتخت لاله ایران

ایران واشقانی فراهانی 
خبرنگار

جشنواره لاله‌ها هر ساله در پایان زمستان در شهرهای مختلف سراسر جهان برگزار می‌شود. در این میان، استان البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت و شرایط اقلیمی، از حدود 25 سال قبل میزبان دوستداران گل لاله بوده و قطب لاله‌های کشور شناخته شده است؛ هرچند در ابتدا این رویداد به صورت محلی برگزار می‌شد، اما زیبایی خیره کننده لاله و آنچه در قلب این گل پر راز نهفته است، عاشقانش را به تماشای رنگین کمان لاله‌ها کشاند. به طوری که سال گذشته تخمین زده شد که روزانه 15 هزار نفر از جشنواره لاله‌ها در پارک چمران بازدید کرده‌اند و این فقط یکی از سه جشنواره‌ای بود که لاله‌های زیبای البرز در آن خودنمایی می‌کردند.
 برگزاری این رویداد در نزدیکی پایتخت، حال و هوای دیگری به شهر کرج بخشیده است. این را یک زن ساکن قم می‌گوید: جاذبه‌های گردشگری فقط مکان‌های تاریخی یک شهر نیست، رویدادهای جذاب هم نقش مهمی در رونق آن دارد که شکل جدیدی از گردشگری است.
 او که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در یکی از دانشگاه‌های تهران است، ترجیح داده تا خستگی سفر آموزشی خود را با بازدید از باغ لاله‌ها به فراموشی بسپارد. این سومین سال پیاپی است که از این جشنواره بهاری بازدید می‌کند و عقیده دارد برگزاری جشنواره لاله‌ها می‌تواند منجر به طولانی‌شدن مدت اقامت گردشگران و بازدید از سایر مقاصد گردشگری این شهر شود.
 جشنواره لاله‌ها که نمادی شناخته شده برای استان البرز شده و مورد استقبال عمومی قرار گرفته است، با نمایش 600 هزار واریته گل در جاده زیبای چالوس در سال 1377 آغاز شد. استقبال 500 هزار نفری از یک باغچه کوچک شخصی منتهی شد به برگزاری زیباترین نمایشگاه به‌وسعت 8 هکتار در پارک چمران کرج از سوی مدیریت شهری کرج و طراحی بزرگترین فرش گل خاورمیانه به وسعت 2700 مترمربع. برپایی غرفه‌های مختلف، عکاسی، فروشگاه گل و گیاه موجب رونق و معرفی این جشنواره شد تا مردم را از شهرهای اطراف برای ثبت خاطره یک روز به یادماندنی به این جغرافیا بکشاند.
 جشنواره لاله‌ها در استان البرز، پیاپی و متوالی شده است. امسال در سه منطقه و سه تاریخ، پارک چمران البرز در فروردین ماه، روستای آسارا در اردیبهشت ماه و منطقه دیزین در خرداد ماه پذیرای گردشگران بهاری است.
 بازدیدکنندگان نوروزی، این همه زیبایی را در پارک چمران تماشا می‌کنند. با پایان یافتن دوره بازدید از پارک چمران، چون هوای جاده چالوس سردتر است و لاله‌ها در این مسیر دیرتر گل می‌دهند، دوستداران لاله‌ها روانه دومین نمایشگاه لاله‌های البرز می‌شوند که بعد از سد کرج  و در منطقه آسارا برگزار شده است و حال و هوای دیگری دارد. ابتکار یک پرورش‌دهنده گل و گیاه در برپایی جشنواره لاله‌ها نه تنها موجب جذب مردم به این محل که موجب رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای اهالی روستاهای جاده چالوس شده است. علی اکبر پهلوانی می‌گوید: افتتاحیه باغ لاله‌ها در آسارا در روز عید فطر با یک میلیون و 600 هزار واریته لاله و گل‌آرایی در فضای باز، دومین تجربه برگزاری این جشنواره در این مکان است.
 او از تجربه حفظ و نگهداری پیازهای لاله می‌گوید. اینکه رسیدگی به این لاله‌ها دستاورد خوبی داشته است، نیاز به تکرار و کاشت دوباره این تیراژ از گل نبوده و امسال فقط تعداد کمی لاله کاشته شده است. او امیدوار است در سال های آتی نیز این پیازهای باارزش قابل تکثیر و فروش مازاد باشد. انتقاد او از شهرداری این است که با بی‌توجهی هر سال این پیازها از بین می‌روند و از نو خریداری می‌شوند.
 پهلوانی می‌گوید: ایده برگزاری این جشنواره را در سال 89 و پس از سفربه هلند و بازدید از جشنواره گل‌های آمستردام گرفتم.  این اتفاق زیبا در پارک چمران کرج شکل گرفت. همچنین تصمیم گرفتم با ایجاد اشتغال در جاده چالوس از این فرصت استفاده کنم و جشنواره لاله‌ها پیش از کرونا در روستای گردشگری کندر برگزار شد. استقبال از برگزاری جشنواره لاله‌ها، جهانی بود؛ با قومیت‌های مختلف و همراه با شور و نشاط مردم. امسال هم ۴۳ گونه مختلف گل لاله جایی میان جاده چالوس زیبا، شکفته و جشنواره‌ای رنگارنگ و تماشایی برپا می‌شود.
 تولید‌کننده جوان گل و گیاه با انگیزه‌ای وصف نشدنی از سومین اتفاق رنگارنگ که در دیزین رقم می‌خورد، خبر می‌دهد؛ جشنواره‌ای با ترکیبی از گل‌های ادریسی، داوودی، مخلصه و همیشه بهار.
 او که جوانیش را در میان رنگین کمان گلها سپری می‌کند، در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره لاله‌ها این همه مورد توجه است، مکث می‌کند. پاسخش را از قلبش می‌گیرد. وقتی می‌گوید: لاله نماد شکفتن و تولدی دوباره است. حال خوب بعد از یک دوره سختی است. زمستان سخت که می‌گذرد، نخستین گلی است که برف را می‌شکافد و از دل خاک جوانه می‌زند. شاید معجزه‌اش همین رویش امید باشد؛ عبور از زمستان و شرایط سخت و سلام به روز تازه و آفتاب نو.
 تعبیر زیبای او به جان می‌نشیند. شاید معجزه لاله همین رویش در دل سختی‌ها باشد.
 این را می‌شود از لبخندی که بر چهره بازدیدکنندگان جشنواره نشسته است هم فهمید. وقتی یک زن 51 ساله با تعجب می‌گوید: «حالم خوب نبود و بخاطر همراهی با دخترم ناچار به اینجا آمدم. اما هیچ اثری از بیماری در خودم نمی‌بینم.»
 یا صف متراکم و شلوغی که در پلکان چوبی برای گرفتن عکس یادگاری با بزرگترین فرش گل خاورمیانه بسته شده و لبخندهایی که مردم به هم هدیه می‌دهند.
 یک مرد 47 ساله هم که همراه خانواده‌اش برای بازدید به این رویداد آمده و در سال‌های دور، دروازه‌بان تیم فوتبال شهرداری بوده از این پارک خاطرات زیادی دارد اما از وقتی جشنواره لاله‌ها راه‌اندازی شده، این پارک برایش شکل دیگری دارد: «امسال سومین بار است که افطاری‌مان را برمی‌داریم و برای دیدن لاله‌ها اینجا می‌آییم.»
 اما یکی از بازدیدکنندگان نظر متفاوتی دارد. از نگاه این زن 34 ساله، جشنواره لاله‌ها در پارک چمران بدون هیچ ابتکار و نوآوری هر ساله تکرار می‌شود. قبلاً هم همین شکل بوده؛ تکراری و یکنواخت. فقط موسیقی که پخش می‌شود، با آهنگ‌های سال پیش فرق دارد. اگرنه شهرداری کرج گویا هدفش فقط واگذاری آن به اسپانسر است و اسپانسر هم هدفش فقط فروش بلیت اما بخش خصوصی در جاده چالوس انگیزه و ابتکار عمل بیشتری به خرج می‌دهد برای رقابت با شهرداری.
 در پایان بازدید از جشنواره لاله‌های پارک چمران، سری به غرفه فروش گل وگیاه می‌زنم. اما جز چند گلدان بی‌کیفیت لاله در میان هزاران گل مختلف، چیزی نمی‌یابم. دختر جوان متصدی یکی از غرفه‌ها می‌گوید: همه لاله‌ها را کاشته‌اند. همین چندتا لاله زرد برای فروش است که چندان جالب نیستند. 

 

بــــرش

زمستان سخت می‌گذرد
لاله نماد شکفتن و تولدی دوباره است. حال خوب بعد از یک دوره سختی است. زمستان سخت که می‌گذرد، نخستین گلی است که برف را می‌شکافد و از دل خاک جوانه می‌زند. شاید معجزه‌اش همین رویش امید باشد؛ عبور از زمستان و شرایط سخت و سلام به روز تازه و آفتاب نو

جستجو
آرشیو تاریخی