صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

خودروسازان تولید را به 2 میلیون دستگاه می‌رسانند

تولید خودروسازان تا 24 فروردین سال‌جاری 50 درصد افزایش یافت

تسهیل خرید خودرو برای مردم با توجه به اینکه تولید خودرو در مسیر افزایش قرار گرفته، بزودی شاهد کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار خواهیم بود و مردم با شرایط بهتری می‌توانند خودرو خریداری کنند

هفت روز از اصلاح قیمت خودرو توسط شورای رقابت می‌گذرد؛ اکنون خودروسازان مجوز گرفتند که به طور متوسط 29.5 درصد قیمت‌های خود را که بعد از یکسال ثابت مانده بود تغییر دهند. سال گذشته و به دستور رئیس جمهور قیمت خودروهای داخلی تغییر نکرد و خودروسازان علیرغم چالش در تأمین نقدینگی و افزایش نرخ مواد اولیه، تولید را ادامه دادند؛ آمار تولید با رشد 40 درصدی نسبت به سال 1400 به یک میلیون و 300 هزار دستگاه رسید؛ یعنی عدد به دست آمده فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.
در سال‌جاری با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه، چاره‌ای جز بازنگری قیمت خودروهای داخلی نبود. لذا با اصلاح قیمت خودرو، دو اتفاق مهم در سال‌جاری در صنعت خودرو رخ خواهد داد که اولین آن افزایش تیراژ تولید و دیگری ارتقای کیفی محصولات است. آمار تولید خودروسازان تا 24 فروردین ماه نشان می‌دهد که خودروسازان حداقل 30 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال 1401 حدود 21 درصد افزایش داشته است. بر این اساس متوسط تولید روزانه ایران خودرو در فروردین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰۰ دستگاه و سال‌جاری بیش از ۲۱۰۰ دستگاه بوده که با رشد ۵۰ درصد همراه بوده و در مورد سایپا هم چنین افزایشی به طور میانگین ثبت شده به گونه‌ای که رشد محصولات کوییک ۱۱۷ درصد، شاهین 65 درصد، ساینا 65 درصد و وانت ۱۵۱درصد بوده است.
با اصلاح قیمت‌ها که می‌تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی خودروسازان را تأمین کند، تحقق برنامه تولید یعنی یک میلیون و 700 هزار دستگاه در سال‌جاری دور از ذهن نیست، هر چند که برخی از کارشناسان پیش‌بینی کردند که خودروسازان توان تولید تا 2 میلیون دستگاه خودرو را هم دارند. البته اگر عدد هدف‌گذاری شده محقق شود نسبت به سال 1401 تولید با 26 درصد رشد همراه خواهد شد.
با توجه به تیراژ تولید خودروسازان، ایران رکورددار رشد تولید خودرو در بین کشورهایی با میزان تولید بالای یک میلیون دستگاه خودرو در سال شده است. کاهش تولید خودرو در چهار سال متوالی از سال 1397 به گونه‌ای بود که در این سال‌ها هیچ‌گاه تولید خودروسازان داخلی به سقف یک میلیون دستگاه هم نرسید و همچنین انباشته شدن خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان در این سال‌ها، عارضه‌های کیفی و مالی فراوانی را برای خودروسازان در پی داشت. اما در دولت سیزدهم تولید خودرو افزایش یافت. براساس آمارهای منتشر شده از میزان تولید خودرو در کشورهای جهان در سال 2022 و مقایسه آن با آمار تولید سال 2021، نشان می‌دهد که میزان تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال 2021 با رشد بیش از 31 درصد همراه بوده و بعد از ایران و در افزایش رشدی بسیار نزدیک به ایران، کشور اندونزی با رشد حدود 30درصد قرار گرفته است.
تولید خودرو در ایران در سال 2021 حدود 960هزار دستگاه بوده که در سال 2022 با افزایش تولید 300هزار دستگاه، تولید خودرو در ایران به حدود یک میلیون و 260هزار دستگاه رسیده و شاهد افزایش 31.02 درصد تولید نسبت به سال 2021 بوده ایم.
رتبه سایر کشورهایی که دارای تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال هستند به عنوان مثال آلمان با 11 درصد، اسپانیا با 6 درصد و فرانسه با 2 درصد افزایش و کشور اسلواکی نیز با کاهش تولید 3 درصد نسبت به سال 2021 همراه بوده است.
دستاورد دیگر خودرویی وزارت صمت رکورد در شاخص تولید خودرو و قطعات است. بر اساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات در چندماهه اخیر نسبت به سال قبل بیشتر از سایر صنایع بوده است.بدین جهت شاخص تولید خودرو و قطعات در بهمن 1401 نسبت به ماه مشابه سال 1400 بالغ بر 34.8 درصد افزایش یافته است. از طرفی به استناد مرکز پژوهش‌های مجلس در بهمن‌ماه 1401، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت بهص ماه مشابه سال 1400 به ترتیب با افزایش 21.9 و 21.6 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 8.3 و 9.3 درصدی مواجه شده است که بیشتر تحت تأثیر رشد رشته فعالیت خودرو و قطعات بوده است. در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال 1400 به ترتیب افزایش 80.4 و 86 درصدی داشته است.
با توجه به اینکه تولید خودرو در مسیر افزایش قرار گرفته، بزودی شاهد کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار خواهیم بود و مردم با شرایط بهتری می‌توانند خودرو خریداری کنند، البته با سایرسیاست‌های حمایتی چون واردات خودروصفر کیلومتر، واردات خودروهای کارکرده و فروش قسطی خودرو از التهاب بازار خودرو کاسته خواهد شد و 4 سال بدعهدی که خودروسازان به مردم داشتند جبران می‌شود. 

جستجو
آرشیو تاریخی