صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

کاهش قیمت محصولات در بورس کالا

26 هزار تن قیر و 20 هزار تن گوگرد گرانوله در تالار صادراتی فروخته شد

شروع معاملات بورس کالای ایران در اولین روز هفته جاری با عرضه 2 میلیون و 620 هزار و 117 تن انواع کالا و محصول در تالارهای داخلی و صادراتی همراه بود.
روند معاملات روز گذشته بورس کالا نشان می‌دهد تمامی محصولات ارائه شده در تالارهای مختلف با استقبال خریداران روبه‌رو شده است.

کاهش تمامی قیمت‌ها در تالار صنعتی و معدنی
روز شنبه یک میلیون و ۲۱۸ هزار تن گندله سنگ آهن، ۱۲۵ هزار تن آهن اسفنجی، ۱۰۰ هزار و ۸۳۰ تن شمش بلوم، ۲۵ هزار تن کنسانتره بازیافتی سنگ آهن، ۱۰ هزار و ۱۵۰ تن میلگرد، ۳ هزار و ۴۲۷ تن تیرآهن و ۲ هزار تن کک متالورژی در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه و معامله شد.
نگاهی به معاملات در این تالار نشان می‌دهد در تمامی نوبت‌های معامله (به استثنای یک مورد)، قیمت‌ها نسبت به آخرین معامله در بورس کالا کاهش یافته است.
این روند در تالار پتروشیمی نیز مشهود بود و بجز پلی اتیلن سنگین، اپوکسی رزین مایع و‌ تری اتانول امین، سایر محصولات عرضه شده در اعدادی کمتر از عرضه قبلی، کشف قیمت شدند.
روز شنبه تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی عرضه ۲۲ هزار و ۱۱۸ تن انواع کالا و محصول را تجربه کرد.
در تالار حراج باز ۷۱۳ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی، ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه و ۲۸۰ تن متیلن دی فینیل دی ایزوسیانات پلیمریک عرضه شد.
در بازار فرعی هم ۴ هزار و ۵۰۲ تن میلگرد کلاف، هزار تن شمش فولاد آلیاژی، ۳۰۰ تن میلگرد فولاد آلیاژی، ۴۶۷ تن کاغذ تحریر و ۴۰ تن پلی آلومینیوم کلراید روی تابلو می‌رود.
 
قیر و گوگرد دومحصول مهاجر از تالار صادراتی
 تالار صادراتی بورس کالای ایران، روز شنبه میزبان عرضه 26 هزار و 282 تن قیر و 20 هزار تن گوگرد گرانوله بود که این محصولات در 7 نوبت به حراج گذاشته شد و تمامی محصولات به فروش رسید.
این محصولات که قرارداد تمامی آنها بر اساس ریال صادراتی (به صورت نقد و نسیه) تنظیم شده بود، بدون رقابت و در محدوده قیمت پایه کشف قیمت شد و افراد توانستند این محصولات را در همان قیمت معین شده برای فروش داخلی، خریداری و به مقاصد صادراتی ارسال کنند.
موضوعی که در کنار منافع حاصل از فروش صادراتی، از طریق اختلاف نرخ دلار 28500 تومانی (که مبنای تعیین نرخ پایه تمامی محصولات در بورس کالا قرار گرفته است) و نرخ دلار مرکزمبادله (که مبنای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است)، نیز برای خریداران محصولات در تالارهای صادراتی منفعت ایجاد می‌کند.
این درحالی است که ناظران و مسئولان قیمت‌گذاری کالاها در مورد اصلاح زمینه‌های انتقال رانت به صادرکنندگان که از قضا بسیار واضح و مشخص است، اقدامی نکرده‌اند.
بررسی معاملات تالار صادراتی نشان می‌دهد، پس از سیاست‌های جدید وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری محصولات در تالارهای مختلف بورس کالا براساس نرخ ثابت 28500 تومان، عرضه‌هایی که قیمت‌گذاری و تسویه آنها براساس ریال صادراتی تنظیم می‌شود با استقبال بسیار زیاد متقاضیان روبه رو شده است و عرضه‌های دلاری خریداری ندارد.
دراین خصوص باید توجه داشت هرچند برخی شرکت‌های بزرگ مانند ملی مس ایران در جهت اصلاح این رویه، قیمت‌گذاری محصولات در تالارهای صادراتی را براساس نرخ ارز مرکز مبادله تنظیم کرده است، اما هنوز کالاهای بسیار زیادی مانند قیر و انواع محصولات فلزی در تالار صادراتی براساس نرخ ارز ثابت 28500 تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند و قیمت پایه این محصولات در تالارهای صادراتی و داخلی یکسان است.

عرضه بیش از 68 هزار تن فرآورده نفتی در رینگ بین الملل بورس انرژی
براساس اطلاعیه‌های منتشر شده در بورس انرژی ایران ، امروز و فردا ، 3 هزار تن رافینیت ، 30 هزار تن نفتای سبک ، 35 هزار تن فول رنج نفتا و 240 هزار بشکه حلال 402 عرضه خواهد شد.
براساس اطلاعیه منتشر شده، قیمت پایه محصولات براساس دلار سنا ، مطابق مکانیزم مصوب هیأت مدیره بورس انرژی ایران تعیین خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی