صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

بازی مخالفان دولت برای نادیده گرفتن آمارهای اشتغالزایی

نرخ بیکاری زمستان سال گذشته در حالی به 9،7 درصد رسیده که برخی از به اصطلاح منتقدان آن را به کل سال تعمیم داده و مقدار اشتغالزایی سال گذشته را نادیده گرفته‌اند، در حالی‌ که بررسی داده‌های آماری و جزئیات اشتغالزایی در دولت سیزدهم در قالب راستی‌آزمایی میزان اشتغال ایجاد شده برخی ادعاهای واهی درباره نادرست بودن آن را پاسخ می‌دهد، بطوری‌ که در مجموع یک میلیون و 171 هزار و 687 اشتغال ناخالص ایجاد شده است.
با وجود آنکه نرخ بیکاری در زمستان سال 1401 نسبت به سه فصل دیگر آن با افزایش مواجه شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند اشتغالزایی در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان ادامه داشته است؛ نشان به آن نشان که در فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان آن در مجموع یک میلیون و 171 هزار و 687 شغل ایجاد شده است. به عبارتی به نوعی می‌توان گفت که وعده دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون شغل در این سال محقق شده است. البته این تعداد شغل ایجاد شده است و مقدار اشتغال خالص نیست و باید منتظر ماند که مرکز آمار شاخص‌های نیروی کار سال گذشته را اعلام کند که مقدار اشتغال خالص مشخص خواهد شد. همچنین باید آمارهای جریان گردش نیروی کار در سال گذشته نیز اعلام شود، آنگاه منتقدان می‌توانند به جریان پروپاگاندای خود ادامه دهند، نه اینکه تنها آمار فصل زمستان را به کل سال تعمیم دهند.
از طرفی، براساس داده‌های سامانه ملی رصد اشتغال، در سال گذشته یک میلیون کد ملی منحصربه فرد ثبت شده که نشان می‌دهد برای این تعداد، فرصت شغلی ایجاد شده است. بر پایه داده‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، در سال گذشته بر اساس این سامانه، 880هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان شاغل اجباری اضافه شدند. این تنها منهای شاغلانی است که به همین نسبت یا بیمه نشده یا اینکه در مشاغل غیررسمی فعالیت می‌کنند.
آمارهای ارائه شده تنها مربوط به سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است. افزایش سایر بیمه‌پردازان و صندوق‌ها اعم از نیروهای مسلح و کارمندان دولت ادعای دیگری است که می‌تواند ثابت کند بازار کار در سال گذشته رونق خود را 
باز یافته است. تنها در پاییز سال گذشته و بر پایه داده‌های جابه‌جایی نیروی کار ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر جویای کار بوده‌اند که در این میان بیش از ۴۰ درصد آنها موفق به یافتن شغل شده‌اند. در همین بازه زمانی، از جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار شاغل در پاییز سال گذشته، ۲۰ میلیون و ۲۴۰ هزار شاغل، شغل خود را از دست نداده‌اند. یعنی ۸۶ درصد کسانی که در پاییز سال گذشته شاغل بوده‌اند در پاییز امسال نیز همچنان صاحب شغل هستند. بر اساس داده‌های جریان نیروی کار از پاییز سال ۱۴۰۰ به پاییز سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر از بیکاران توانسته‌اند در این بازه زمانی برای خود شغل بیابند. جمعیت فعال اقتصادی کشور در پاییز امسال ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر بوده است.

تعدادشاغلان در سه فصل آخر سال گذشته
بر اساس داده‌های مرکز آمار، تعداد شاغلان در فصل زمستان نسبت به فصل گذشته 262 هزار و 716 نفر افزایش داشته‌اند که این آمار نشان می‌دهد روند اشتغالزایی ناخالص در دولت سیزدهم طی سال گذشته ادامه داشته است.
داده‌های آماری این موضوع را نیز حکایت می‌کنند که نرخ اشتغال ناقص طی پنج فصل گذشته روند نزولی داشته است.
در زمستان سال گذشته، نرخ اشتغال ناقص از 1،7 درصد با 1،2 درصد کاهش به 9،5 درصد رسیده است. سهم مردان از ریزش اشتغال ناقص، ۱.۴ و سهم زنان نیز 0.4 درصد بوده است. به عبارتی تعداد شاغلان ناقص در زمستان سال گذشته با کاهش 257 هزار و 640 نفر به 2 میلیون و 229 هزار و 502 نفر رسیده‌اند.
در پاییز سال گذشته مقدار نرخ بیکاری، 8،2 درصد بوده و تعداد شاغلان نیز با افزایش 535 هزار و 237 نفری به بیش از 24 میلیون و 70 هزار نفر رسید.
در تابستان این مقدار با افزایش 373 هزار و 734 نفر شغل جدید، تعدادشان به بیش از 23 میلیون و 787 هزار نفر رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی