صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

مکرون در ایستگاه نهایی تصویب اصلاحات بازنشستگی

پنجشنبه شب، همزمان با نشست ویژه شورای قانون اساسی فرانسه برای بررسی طرح اصلاحات قانون بازنشستگی این کشور، صدها هزار نفر از پاریسی‌ها به خیابان رفتند و خواهان لغو این قانون و کنار رفتن دولت مکرون شدند. به گزارش فرانس 24، هسته مرکزی این تظاهرات که تا نخستین ساعات روز جمعه ادامه یافت، در میدان کنکورد شکل گرفت و معترضان با برافروختن آتشی عظیم، درخواست‌های خود را مطرح کردند. با این حال همان طور که انتظار می‌رفت، با حضور پلیس در میدان و تلاش برای متفرق کردن معترضان، درگیری‌ها بین دو طرف آغاز شد. تجمع مخالفان مکرون در ادامه سلسله تظاهرات‌های 3 ماه اخیر در این کشور در حالی برگزار شد که  شورای قانون اساسی فرانسه از پنجشنبه تا پایان روز جمعه در نشستی دو روزه به طور مشخص در حال تصمیم‌گیری درباره اجرای این اصلاحات بود. پلیس پاریس نیز به همین دلیل برپایی هرگونه تجمعی در اطراف این نهاد را تا صبح دیروز ممنوع اعلام کرده بود تا اعضای این شورای 9 نفره بتوانند در آرامش درباره تغییرات قانونی مورد درخواست مکرون تصمیم بگیرند.

 

درخواست لولا برای حذف دلار از تجارت بریکس
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل که به چین سفر کرده است، با محکوم کردن نقش مرکزی دلار در تجارت جهانی از کشورهای در حال توسعه خواست ارز جایگزینی برای دلار پیدا کنند. به گزارش ایرنا به نقل از بیزینس اینسایدر، رئیس جمهور برزیل در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای خطاب به کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت: «پس از پایان استاندارد طلا در معاملات جهانی، چه کسی تصمیم گرفت که دلار یک ارز جهانی باشد و همه معاملات بین‌المللی با آن انجام شود؟ چرا بانکی مانند بریکس نمی‌تواند ارزی برای تأمین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؟ این امر دشوار است زیرا ما [به این ایده] عادت نداریم و همه فقط به یک ارز وابسته هستند.» او سپس از این کشورها خواست در مبادلات تجاری خود از ارز دیگری به جز دلار استفاده کنند. داسیلوا که برای تقویت روابط با چین به شانگهای سفر کرده، دیروز نیز با شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله اوکراین رایزنی کرد.

 

روسیه و چین مانع طرح ضد میانماری در شورای امنیت شدند
در پی تلاش جناح غرب علیه دولت نظامی میانمار در شورای امنیت، روسیه و چین با استفاده از حق وتو مانع محکومیت این کشور در این نهاد بین‌المللی شدند. به گزارش دویچه وله،  در پی نشست شورای امنیت، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل تأکید کرد، کشورش به دلیل اطلاعات متناقضی که در مورد شرایط حمله مورد بحث وجود دارد، قادر به رأی دادن در این خصوص نبود. یک مقام دولت چین نیز درباره علل وتوی این طرح توسط کشورش گفت: «شورای امنیت باید طرفین مناقشه در میانمار را تشویق کند تا اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو و آشتی حل کنند.» او تأکید کرد: «باید از جانبداری در امور داخلی هر کشوری خودداری کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی