صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ناو موشک‌انداز واشنگتن؛ به حریم آبی پکن نزدیک شد

دوئل چین و امریکا بر سر تایوان

تشدید تنش ها با ورود ناو یو اس اس میلیوس امریکا به آب‌های مورد مناقشه جزایر پاراسل تنش ها بین پکن و واشنگتن بیشتر می شود

زهره صفاری
خبرنگار


همزمان با آغاز آخرین روز مانور نظامی و عملیات‌های شبیه‌سازی شده هوایی چین با تسلیحات جنگی در اطراف تنگه تایوان، امریکا ناو موشک‌انداز خود را در آب‌های دریای چین و در فاصله 1300 کیلومتری تایوان به مواضع استراتژیک دریایی پکن نزدیک کرد و واکنش دوباره چینی‌ها را برانگیخت. به گزارش شبکه خبری الجزیره، چین که از ابتدای هفته جاری در پاسخ به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان در کالیفرنیا با اعزام ناوهای جنگی و ده‌ها جنگنده در اطراف این تنگه خودمختار، نمایش وحشت را به راه انداخته است، در آخرین روز این مانور با تسلیحات جنگی واقعی و در حالی که به گفته مقامات تایوانی از مرز دریایی این تنگه نیز عبور کرده بود، عملیات تصرف تایوان را شبیه‌سازی کرد و حملاتی را در اطراف منطقه رقم زد.
نگرانی ژاپن و اروپا
وزارت دفاع تایوان با تأکید بر عملیات‌های شبیه سازی، پرواز 70 جنگنده نظامی و 11 کشتی جنگی در اطراف این جزیره را تأیید کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «ارتش تایوان از نزدیک منطقه را رصد کرده و پدافندهای موشکی نیز در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. از 70 جنگنده چینی، 35 فروند آن از خط مرزی تعیین شده تایوان عبور و حریم هوایی تنگه را نقض کرده‌اند.»
در عین حال بنا به اعلام وزارت دفاع ژاپن، این جنگنده‌ها از شاندونگ به پرواز درآمده‌اند و به نوشته رویترز از آنجا که این منطقه نزدیک به آب‌های ساحلی اوکیناوای ژاپن است، این کشور از نزدیک تحولات را رصد می‌کند.
این وزارتخانه تأکید کرد، تنها در روز اول این مانور بیش از 120 بار هلیکوپترها و جنگنده‌های چینی به پرواز درآمده و فرود آمدند، آن هم در حالی که ناوها و کشتی‌های جنگی پشتیبان چینی در فاصله 230 کیلومتری ژاپن مستقر شده بودند.
اما این تنش‌ها که آرامش منطقه را به چالش کشیده، توکیو را بشدت نگران کرده است. هیروکازو ماتسونو، سخنگوی دولت این کشور درباره جدی شدن این تهدید گفت: اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان نه تنها برای امنیت ژاپن حیاتی است که می‌تواند ثبات جامعه بین‌المللی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.
همزمان اتحادیه اروپا نیز با هشدار درباره افزایش تنش‌ها در اطراف این تنگه، در بیانیه‌ای از این شرایط ابراز نگرانی کرد اما در جایگاه حمایت از تایوان برآمد: جایگاه تنگه تایوان نباید با تنش آفرینی، یک اتفاق یا استفاده از زور به مخاطره بیفتد.
این موضع‌گیری در شرایطی است که چین هفته گذشته پیش از دیدار رئیس جمهور تایوان با رئیس مجلس نمایندگان امریکا نسبت به تبعات این ملاقات و تکرار اشتباهات گذشته از سوی واشنگتن با نقض اصل چین واحد هشدار داده بود. با این حال کوین مک کارتی که پیش‌تر نیز برای سفر به تایوان ابراز تمایل کرده بود بی‌توجه به این هشدارها و همچنین تبعاتی که سفر سلفش، نانسی پلوسی به این تنگه رقم زده بود، چهارشنبه گذشته میزبان تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان شد. این مقام تایوانی نیز در این دیدار از حمایت امریکا قدردانی کرد. کاخ سفید در طول سال‌های اخیر گرچه بر مشروعیت تایوان صحه نگذاشته اما همچنان به رغم مخالفت‌های چین، روابط دیپلماتیک با این تنگه را ادامه داده است.

حمایت به شیوه امریکایی
واشنگتن پس از چندین بیانیه برای کنترل تنش‌ها در اطراف تنگه تایوان، ناو موشک‌انداز خود را همزمان با آخرین روز رزمایش بزرگ چین از آب‌های جزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای چین عبور داد. همزمان با این اقدام، نیروی دریایی امریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این عملیات در راستای آزادی ناوبری و در چهارچوب قانون استفاده از دریا انجام شده است.
اما اعزام ناو «یو اس اس میلیوس» که در حمایت از تایوان در حریم چین قدعلم کرده، چشم بادامی‌ها را بیش از پیش به خشم آورده و ورود این ناو را به حریم آبی خود غیرقانونی خوانده‌اند. پکن همچنین هشدار داد که استقلال تایوان و صلح تنگه موضوعی دوسویه است اما تایپه و نیروهای خارجی حامی آن سعی در تنش آفرینی دارند. به نوشته فرانس پرس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اگر ما بخواهیم از صلح و امنیت در تنگه تایوان حفاظت کنیم، باید اقداماتمان را در برابر جدایی طلبان تایوان بشدت تقویت کرده و شیوه مان را تغییر دهیم.
تایوان و شرکایش در حالی بر آتش خشم چین هیزم می‌ریزند که بخوبی می‌دانند در صورت وقوع هر گونه جنگی از سوی چین راهی برای مقاومت نخواهند داشت و زیان بزرگ را تایوان خواهد دید. با این حال امریکایی‌ها حاضر به عقب‌نشینی از صحنه دوئل با چین نیستند و مدعی‌اند فارغ از وقایع پیش آمده در چهارچوب قوانین بین‌المللی در هوا و دریا به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
بیانیه‌های تهدیدآمیز از سوی فرماندهی ناوگان هفتم نیروی دریایی امریکا در حالی منتشر شده است که در ماه مارس سال‌جاری، مقامات چینی از ارتش ایالات متحده خواستند تا اقدامات تحریک‌آمیز در دریای چین را متوقف کند. این اولتیماتوم همزمان با نخستین ورود ناو یو اس اس میلیوس به آب‌های مورد مناقشه جزایر پاراسل به امریکا داده شده بود.

 

خبر 
پلاس

اطمینان بخشی فیلیپین به چین
فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین به چین اطمینان داد که از پایگاه‌های در اختیار امریکا در این کشور، هیچگونه اقدام جنگی یا حمله انجام نخواهد شد و توافق با امریکا تنها در راستای تقویت امور دفاعی این کشور طراحی شده و واشنگتن نیز آن را پذیرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی