صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

زنان آتش‌نشان چه عملیات‌هایی خواهند داشت؟!

16 زن قهرمان تهرانی به دل آتش می‌زنند

آتری آذر/  زنان آتش‌نشان از ماه دوم سال 1402 به طور رسمی وارد تیم عملیاتی امداد پایتخت می‌شوند.
 ایستگاه زنان و مردان آتش‌نشان تهران از هم تفکیک شده و در ایستگاه‌های مشترک در کنار مردان آتش‌نشان مستقر نیستند، اما فرمانده میدان عملیات‌ها فعلاً مردان خواهند بود.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»،همیشه نام زن کنار مشاغل پرخطر مورد توجه بوده است، حال خبرها حکایت از آماده شدن زنان تهرانی برای به دل آتش زدن دارد. 16 زن تهرانی قرار است از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1402، نجاتگر شهروندانی باشند که آتش و حادثه، جان و مال‌هایشان را به خطر انداخته است. زنگ امداد که به صدا دربیاید، 16 زن بی‌دریغ با کنار گذاشتن ترس به وسط میدان کمک روان خواهند شد.
سال‌هاست که هرازچند گاهی اخباری از اضافه شدن زنان آتش‌نشان به صف امدادگران آتش‌نشانی تهران مطرح می‌شود اما ایستادن زنان در کنار مردان با لباس آتش‌نشان در تهران تا امروز به تعویق افتاده است. در اردیبهشت 1402 دیگر وعده‌ها به عمل خواهد رسید و رسماً 16 زن به جمعیت فعال و تیم‌های عملیاتی آتش‌نشانی تهران افزوده می‌شوند.

جدایی ایستگاه‌های زنان و مردان آتش‌نشان تهران
زنان آتش‌نشان در حالی وارد تیم‌های عملیات امداد و نجات می‌شوند که برای استقرار زنان آتش‌نشان، ایستگاه جداگانه ای تعبیه شده است و در ایستگاه‌هایی که آتش‌نشان‌های مرد حضور دارند مستقر نیستند اما فرمانده عملیات‌ها فعلاً مرد است.
ایستگاه‌های زنان در کنار ایستگاه‌های آتش‌نشانی قبلی که مردان آتش‌نشان در آنها فعال بودند، مهیا شده است. هر عملیاتی که فرمانده تشخیص دهد الزام حضور زنان آتش‌نشان نیز مهم است، بلافاصله هماهنگی با تیم عملیاتی زنان صورت گرفته و در کمترین زمان ممکن زنان آتش‌نشان به تیم امداد می‌پیوندند و راهی محل حادثه می‌شوند.

زنان آتش‌نشان به کدام عملیات‌ها اعزام می‌شوند؟
در دوره‌های آموزشی، زنان آتش‌نشان همه تکنیک‌ها و یادگیری‌های مورد نیاز امداد برای همه علمیات‌های امدادی را آموخته‌اند اما به دلیل اینکه پیوستن زنان آتش‌نشان به صف امدادگران نجاتگر آتش‌نشانی تازه شروع شده است، فعلاً زنان را در عملیات‌هایی مثل آتش‌سوزی در انبار لاستیک مشاهده نمی‌کنید ولی در سوانحی مانند تصادفات یا به طور مثال آتش‌سوزی در یک آرایشگاه زنانه، بی‌شک  فرمانده عملیات حضور زنان آتش‌نشان را در ردیف اول امداد قرار خواهد داد.
همین جا باید امیدوار بود این تفکیک عملیاتی که برای زنان و مردان آتش‌نشان در این مقطع زمانی مدنظر قرار دارد فقط برای تازگی ورود زنان به تیم‌های عملیاتی باشد و به مرور زمان تفکیک برداشته شود.

مدرک تحصیلی 16 زن آتش‌نشان تهران
اولین زنان آتش‌نشان برای پذیرفته شدن باید در چند رشته خاص تحصیل کرده باشند. این 16 زن آتش‌نشان نیز در چند رشته شیمی، معماری و روانشناسی تحصیلات دانشگاهی دارند.
زنان آتش‌نشان تهران قرار است در سه شیفت 5 نفره با یک رئیس ایستگاه که مجموعاً 16 نفر می‌شوند فعالیت خود را آغاز کنند. این 16 نفر و حتی رئیس ایستگاه، فعلاً تحت امر فرمانده مرد آتش‌نشانی خواهند بود که در ایستگاه کنار محل استقرار آنها مدیریت عملیات‌های امدادی را برعهده دارد. گفتنی است فرماندهی مردان آتش‌نشان بر زنان آتش‌نشان موقتی است و با افزایش تجربه، تبحر و آگاهی فنون امدادی در زمان مواجهه با حادثه، از میان آتش‌نشانان زن نیز فرمانده برای تیم بانوان انتخاب خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی