صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

نظر جرم شناس درباره علل وقوع قتل عاشقانه

رابطه گسسته شده

پیمان حاج محمود عطار،
جرم شناس و پژوهشگر حقوق جزا در گفت‌وگو با «ایران»، درباره دلایل مرتبط در به قتل رسیدن دختر 17 ساله توسط دوست‌پسر 26 ساله‌اش گفت: این قتل بدون شک علل مختلفی دارد اما در کل در سال‌های اخیر شاهد افزایش خشونت در بین شهروندان هستیم. حال این خشونت چه در روابط زناشویی، روابط خانوادگی، روابط اقتصادی، روابط دوستانه و... به شکل‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: همین افزایش خشونت در بین افراد باعث می‌شود تا بعد از به وجود آمدن اولین جرقه‌های اختلاف سر مسائل گوناگون مثل مسائل عاشقانه، مسائل ناموسی، مالی، تعصبات قومی و مذهبی شاهد وقوع جرایمی مانند قتل باشیم. کما اینکه در این مسأله شاهد پرونده قتل یک زن توسط مرد جوانی هستیم که بدون رعایت قوانین مربوط به حوزه خانواده، رابطه‌ای خارج از ضوابط و قوانین بدون خواندن خطبه عقد دائم و موقت برقرار کرده‌اند.
این جرم‌شناس با بیان اینکه وقتی رابطه‌ای بدون ازدواج رسمی یا ازدواج موقت برقرار می‌شود به راحتی گسسته می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه این روزها شاهد روابط نامتعارف جوانان با یکدیگر هستیم که هیچ‌گونه تعهد اخلاقی و قانونی بین آنها وجود ندارد، بنابراین به‏راحتی و بدون رضایت طرفین به صورت یکطرفه قطع می‌شود که همین یکطرفه بودن به وقوع جرم و جنایت دامن می‌زند.
حاج محمود عطار افزود: حقیقت این است که آستانه صبر جوانان کاهش پیدا کرده و با کوچک‌ترین اختلاف شاهد خشونت‌های خصمانه و ضرب و جرح هستیم. البته دلایل مختلفی برای افزایش چنین خشونت‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین آن نبود تفریح سالم و کمبود مراکز تفریحی، گردشی و ورزشی است.
محمود عطار در پایان خاطرنشان کرد: جوانان ناگزیر هستند که برای ارضای نیاز‌های خود از روش‌های نامتعارف استفاده کنند و طبق نظر اکثر جرم‌شناسان و متخصصان زیست‌شناس جنایی عدم ارضای نیاز‌های افراد باعث بروز رفتارهای خشونت‌آمیز و اقدامات نابهنجارانه می‌شود. کما اینکه در سال‌های اخیر قتل‌های خشونت‌آمیز گوناگونی دیده‌ایم، فلذا لازم است که مسئولان به توصیه و راهکارهای آسیب‌شناسان در زمینه کاهش آمار خشونت توجه کرده و اقدامات جدی انجام دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی