صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تحقق ۹۷ درصدی بودجه ۱۴۰۱

میرکاظمی درپاسخ به واعظی: دولت قبل نه تنها خزانه را خالی که منفی تحویل داد

بدهی‌های دولت قبل میرکاظمی: در ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ که بنده سازمان برنامه و بودجه را تحویل گرفتم، ۵۳۲ هزار میلیارد سررسید اوراق مصرف شده دولت یازدهم و دوازدهم بود که فروخته بودند و تا ۴ سال آینده باید اصل و سود این اوراق پرداخت شود. دولت قبل ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص صادر کرده بود و پشت درب خزانه مانده بود زیرا پول نداشتند

 درحالی که دولت سیزدهم دومین بودجه تدوینی خود در سال جاری را اجرا می کند، عملکرد نخستین بودجه تدوینی آن یعنی بودجه 1401 نشان از میزان تحقق بالایی در درآمدها دارد، به طوری که براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سال گذشته 97 درصد منابع بودجه محقق شده که رقم بالایی محسوب می‌شود؛ رقمی که با توجه به حساسیت‌های دولت دربودجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال جاری نیز تکرار شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۹۷ درصدی منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد که در سال گذشته ۳۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شد که تحقق ۱۲۰ درصدی داشت. سید مسعود میرکاظمی روزگذشته در جمع خبرنگاران در مورد عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: دولت سیزدهم کشور را در وضعیت مناسبی تحویل نگرفت. کشور با بدهی سنگین، فوتی‌های کرونا و رشد اقتصادی ۰،۴ درصد در دولت قبل و تورم ۵۰ درصدی مواجه بود.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با ۵۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته مواجه بود، افزود: نرخ بیکاری کشور ۱۶ درصد بود و از طرف دیگر بدهی به تأمین اجتماعی، صندوق توسعه ملی و نظام بانکی وجود داشت. رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: دولت سیزدهم در آغاز به کار خود با ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد صادر شده از سوی دولت قبل مواجه بود که برای پرداخت آن پولی در خزانه نبود و دولت باید پرداخت می‌کرد. میرکاظمی ادامه داد: ضریب جینی به بالای 0،40 درصد رسیده بود که نشان از افزایش فاصله طبقاتی بود، همچنین تورم بالای ۵۰ درصد بود. حتی در مرداد ماه ۱۴۰۰ برای پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر با مشکل جدی مواجه بودیم به طوری که برای مسئولان دولت قبل باورکردنی نبود بتوانیم آن از آن دوران گذر کنیم و پرداختی‌ها انجام شود.
وی بیان کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ هر ماه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت اوراق فروخته شده پرداخت کرد؛ اینها در حالی است همین سال حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شد و سال را با حداقل استقراض سپری کردیم و تلاش شد که هزینه‌ها را مدیریت کنیم.
میرکاظمی با اعلام اینکه ۹۷ درصد منابع پیش‌بینی شده بودجه وصول شد، افزود: سال گذشته انضباط خوبی برقرار شد که نه تنها دولت استقراضی نکرد بلکه بدهی دولت به بانک مرکزی که یکی از ریشه‌های پایه پولی است منفی شد و پایه پولی هم کاهش پیدا کرد و عامل کاهش پایه پولی هم شد و وضعیت مناسبی داشتیم. وی تصریح کرد: جمع منابع وصولی ۱۵۱۷ هزار میلیارد تومان است که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن تعدیل بدهی بانک مرکزی است که برای بدهی سال‌های قبل پرداخت شد. مجموعاً ۱۵۳۹،۲ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف کل کشور بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۱۰۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: رقم مصوب درآمد مالیاتی ۴۵۴،۵ هزار میلیارد تومان بود به ۴۷۱۳۷ هزار میلیارد تومان وصول شد که نشان می‌دهد ظرفیت اخذ درآمدهای مالیاتی مناسب است و پیش‌بینی عدد  بودجه ۱۴۰۲ هم با واقعیت منطبق است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و فروش اموال، بیان کرد: جمع ۵۵۴،۷ همت رقم مصوب بودجه بوده است که ۴۵۰،۷ همت عملکرد داشتیم که تحقق ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد. در بخش نفت ۸۵ درصد تحقق منابع را داشتیم و در فروش اموال مازاد ۲۳ درصد بود. امیدوارم امسال با این آیین‌نامه جدید مولدسازی که به مدیران شجاعت می‌دهد این نسبت را اصلاح کنیم. وی بیان کرد: در بحث واگذاری دارایی مالی در ۴۸۷ همت (واگذاری سهام، شرکت و اوراق و...) مصوب بود که ۴۲۵ همت عملکرد داشته است که ۸۷ درصد عملکرد دارایی مالی بوده است، البته بیش از آن چیزی که اوراق فروختیم منتشر کردیم که حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است؛ حدود ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بابت بدهی اصل و سود اوراقی که در دولت قبل فروخته شده، پرداخت کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش مصارف (اعتبارات هزینه‌) گفت: مجموعه اعتبارات هزینه‌ای پرداخت ۱۰۱۴ هزار میلیارد تومان است که رقم مصوب آن ۹۹۸ هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که ترمیم ۱۰ درصدی حقوق کارکنان را انجام دادیم که ۶۱،۴ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت.
وی در مورد تخصیص بودجه عمرانی گفت: ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه تملک دارایی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده بود که دولت سیزدهم در ۱۲ ماه سال گذشته ۳۱۲ هزار میلیارد تومان پرداختی داشت که ۱۲۰ درصد تحقق عملکرد بود.

آقای واعظی بهتر است سکوت کنند؛ آمار و ارقام موجود است
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ادعای محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی، با بیان اینکه این افراد بهتر است سکوت کنند، گفت: دولت قبل نه‌تنها خزانه را خالی تحویل داد؛ بلکه خزانه منفی بود و دولت سیزدهم در حال پرداخت بدهی و خرج‌های دولت قبل است. میرکاظمی اظهار کرد: نمی‌دانم تخصص ایشان چیست که در مورد بودجه اظهارنظر می‌کنند، زیرا برخی افراد سیاسی، فکر می‌کنند که در مورد همه چیز باید نظر بدهند.
وی افزود: واقعیت چیز دیگری می‌گوید و ای‌ کاش خزانه صرفاً خالی بود؛ در حالی که اصلاً منفی بود. دولت اعتدال در هشت سال ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف کرده که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده بود و اسناد آن وجود دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره بدهی‌های دولت قبل به نظام بانکی و صندوق توسعه ملی، گفت: ارقام این بدهی‌ها وجود دارد و بهتر است مرداد ۹۲ را با مرداد ۱۴۰۰ مقایسه کنند که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند و چگونه تحویل دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی