صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

ارزآوری 2.9 میلیارد دلاری طلای سرخ

صادرات زعفران طی یک‌سال اخیر به لحاظ ارزشی 73میلیون دلار معادل 55 درصد رشد داشته است

امین محمودی
خبرنگار

تولید زعفران در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد به طوری که هم‌اکنون 120 هزار هکتار از 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود در کشورمان به زیر کشت طلای سرخ می رود به‌طوری که خراسان رضوی با 82 هزار هکتار بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده و استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان و کرمان و یزد نیز جزو دیگر تولیدکنندگان عمده این محصول هستند.
ایران، اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود، شرایط مطلوب آب و هوایی برای کاشت این محصول و مشتریان پروپاقرص خارجی سبب شده صنعت زعفران به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشاورزی کشورمان تبدیل شده و هر ساله سهم زیادی در صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد.
به طوری که آخرین آمارهای گمرک حاکی از آن است که در سال گذشته 207 تن و 400 کیلوگرم زعفران به ارزش 206 میلیون دلار از کشور صادر شده، این در حالی است که در یازده ماهه 1400 حدود 241 تن و 157 کیلوگرم زعفران به ارزش 132 میلیون و 617 هزار دلار وارد کشور شده بود.
بنابراین این آمار نشان‌دهنده آن است که صادرات زعفران طی یک‌سال اخیر به لحاظ ارزشی 73 میلیون دلار رشد داشته که برابر با 55 درصد است.
از طرف دیگر آمارهای صادراتی زعفران ایرانی نشان می دهد از سال 1383 تاکنون این صنعت دارای ارزآوری حدود 2.9 میلیارد دلاری صنعت زعفران طی 17 سال اخیر است.

57 کشور جهان مشتری زعفران ایرانی
95 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود از این‌رو این محصول مشتریان زیادی دارد اگرچه زعفران در ایران بیشتر در مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی، این طلای سرخ را فرآوری کرده و در صنایع گوناگون مانند داروسازی مورد استفاده قرار می‌دهند و با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مرغوب‌ترین زعفران جهان به شمار می‌رود، متقاضیان زیادی از سراسر دنیا، خواهان این محصول استراتژیک ایرانی هستند.
به طوری که طی این مدت اتریش، اردن، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات، انگلیس، امریکا، ایرلند، ایتالیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، بحرین، بلژیک، پاکستان، پرتغال، تایلند، تایوان، ترکیه، آذربایجان، چک، چین، دانمارک، زامبیا، ژاپن، سری‌لانکا، سنگاپور، سوئیس، سوئد، صربستان و مونته‌نگرو، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قزاقستان، قطر، کامبوج، کانادا، کرواسی، کنیا، کویت، گرجستان، لبنان، مالزی، مجارستان، مصر، موریس، نروژ، نیجریه، نیوزیلند، هلند، هند، هنگ‌کنگ، ویتنام و یونان 57 مقصد صادرات زعفران ایرانی بوده‌اند. از بین این کشورها قطر و چین جزو مهمترین کشورهای واردکننده طلای سرخ محسوب می‌شوند به‌طوری که با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی قطری‌ها بزرگترین قرارداد صادرات و فرآورده ۲۰۰ تن زعفران را با کشورمان به امضا رساندند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی