صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

اخبار

خروج امارات؛ نخستین گام به سمت پایان جنگ یمن

 زهره صفاری
خبرنگار

 

امارات پس از یاری ائتلاف عربی برای هشت سال جنگ خانمان برانداز در یمن، در آستانه سفر هیأت سعودی و عمانی به صنعا، نظامیانش را مهیای خروج از این کشور کرد. گفته می‌شود اگر توافقات به ثمر بنشیند توافق آتش‌بس تا پیش از عید فطر نهایی خواهد شد؛ اتفاقی که به اذعان کارشناسان می تواند زمینه را برای پایان این نبرد طولانی فراهم سازد.
به گزارش شبکه خبری المیادین، خروج نیروهای اماراتی از خاک یمن در حالی آغاز شده است که محمد البخیتی، رئیس دفتر سیاسی انصارالله مشارکت ابوظبی در این نبرد را از ابتدا اشتباهی بزرگ دانسته و تهدید کرد در صورتی که این کشور برای ترک یمن تعلل کند تبعات سختی در انتظارش خواهد بود:«ما به نیروهای اماراتی اجازه نمی‌دهیم حتی در یک وجب از خاک ما بمانند.»
در همین حال به گفته مقامات انصارالله، پیش‌نویس توافقاتی با عربستان تهیه شده است اما هنوز نمی‌توان جزئیات آن را فاش کرد چراکه این پیش‌نویس باید به تأیید هیأت اعزامی سعودی-عمانی در نشست پیش رو در صنعا نیز برسد. بنابر اعلام منابع خبری این هیأت تا فردا به صنعا پایتخت یمن وارد خواهد شد تا مقدمات نشست اوایل مارس محمد الجابری سفیرعربستان دریمن برای آتش بس دائمی و حتی پایان جنگ فراهم شود.
البخیتی تأکید کرد:«بدون شک شرایط برای دستیابی به آتش‌بس موقت یا صلح دائمی برای ما متفاوت است و مهمترین بخش این راهکار به رویکرد همه نیروهای فعال در یمن و نیروهای درگیر در این تهاجم بستگی دارد. ما این توافق صلح با هر گروهی را بر محور مقاومت انجام خواهیم داد.»
بروز تحولات اخیر در جهان و تغییر نظم نوین جهانی بر پاشنه شرق و توافق میان عربستان و ایران که بسیاری از کارشناسان آن را امیدی برای از بین رفتن شکاف‌های منطقه‌ای می‌دانند، زمزمه‌های پایان جنگ هشت ساله یمن را بیش از گذشته به گوش می‌رساند. یک منبع نزدیک به ریاض نیز به المیادین گفته است، عربستان، رئیس و اعضای شورای یمن را در جریان نشست پیش روی صنعا قرار داده و به نظر می‌رسد نگاه آنها به تمدید مدت زمان آتش‌بس و حتی صلح دائمی است. در همین راستا نیز دولت دست نشانده یمنی در مذاکرات اخیر خود با انصارالله بر پرداخت دستمزد کارگران، استفاده از ارز مشترک و بازگشایی کامل بندر الحدیده در ازای پایان نبرد توافق کرده است.
همزمان با این تحولات، هیأتی رسمی نیز با محور پایان جنگ، نشست‌های مشورتی را با نظارت سازمان ملل و حامیان سعودی آغاز کرده است تا در نهایت بتوان پرونده جنگ یمن را نه با یک یا دو سال تمدید آتش بس، بلکه برای همیشه بسته نگه دارند.

 

رزمایش چین؛ هشدار جدی به تایوان و واشنگتن

نقض دوباره اصل چین واحد از سوی واشنگتن با میزبانی رئیس مجلس نمایندگان امریکا از رئیس جمهور تایوان، جنگنده‌ها و ناوهای جنگی پکن را از دیروز برای برگزاری رزمایشی سه روزه در اطراف این تنگه به دریای جنوبی کشانده است. به نوشته الجزیره، جبهه شرقی ارتش آزادی بخش خلق چین نام این رزمایش را «شمشیر برنده متحد» اعلام کرده که هدف آن آمادگی رزمی نیروهای پکن است. در همین حال وزارت دفاع تایوان نیز پرواز 13 هواپیما و سه ناو جنگی چین را نیز در اطراف این تنگه تأیید کرده است. 

جستجو
آرشیو تاریخی