صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

ایجاد بیش از 61 هزار فرصت شغلی در بخش تعاون

در سال گذشته اشتغال بخش تعاون 3.5 درصد نسبت به سال قبل از خود افزایش یافت

گزارش معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در سال گذشته، 61 هزارو 100هزار فرصت شغلی در بخش تعاون ایجاد شده است.
بنابر داده‌های معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سال‌ گذشته در بخش تعاون، ایجاد ۴۵هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی شده بود که نه تنها این تعداد فرصت شغلی محقق شد، بلکه با افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی در دهه فجر سال‌ گذشته، ۱۶ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شد که تا پایان اسفند این سال تعداد فرصت شغلی به وجود آمده در بخش تعاون، به 61هزار و 80۰ فرصت شغلی افزایش یافت.
براساس آمار ارائه شده از سوی معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت سیزدهم ۲۵۰۰ تعاونی تشکیل شده که معادل ۲,۵ درصد با افزایش مواجه شده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰هزار تعاونی فعال در سطح کشور فعالیت دارند. در همین مدت نیز اشتغال در بخش تعاونی‌ها ۳,۵ درصد رشد یافت. از ابتدای سال ۱۳۷۰ تا ۹ ماه اول امسال، تعاونی‌ها بیش از ۱,۹ میلیون فرصت شغلی به وجود آورده‌اند.

نصف تعاونی‌های فعال در کشور در بخش تولید فعالیت دارند
بخش تعاون قابلیت سازماندهی آحاد جامعه در گروه‌های مختلف جوانان، زنان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اقشار حمایتی تحت پوشش، روستاییان و عشایر و اجرای مدل‌های متنوع اشتغالزا براساس گروه‌های هدف در قالب تعاونی‌های متعارف، نوع جدید و توسعه و عمران شهرستان را دارد که همکاری دولت در واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری مناسب به تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان می‌تواند تحولی در این بخش ایجاد کند.
به استناد ماده ۲۶ قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی و تبصره ذیل آن تعاونی‌های تولید، شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت و معدن، عمران شهری، روستایی، عشایری و سایر بخش‌ها فعالیت می‌کنند و در همه  اینها اولویت‌ها و حمایت‌های مربوط به تعاونی‌ها حق تقدم دارند.
تعاونی‌های تولیدی قریب به نیمی از ظرفیت موجود تعاونی‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. تعاونی‌های تولیدی با توجه به تنوع گرایش‌ها و زمینه‌های فعالیت دارای ویژگی‌های ارزنده‌ای نسبت به سایر تشکل‌های تعاونی است.
ماهیت تشکیل تعاونی‌های تولیدی اشتغالزا بودن آنهاست. با توجه به هدف کلی تعاونی‌ها که تأمین‌کننده نیاز اصلی اعضا هستند در تعاونی‌های تولیدی نیاز اصلی اعضا، ایجاد اشتغال و در عین حال استفاده از سود ناشی از سرمایه است. تعاونی‌های تولیدی با تشکیل اتحادیه‌های تولیدی و تعاونی‌های تأمین نیاز تولیدکنندگان، نهادهای گسترده‌ای را به عنوان چتر حمایتی و تأمین نیاز مشترک و صرفه‌جویی به مقیاس را برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کنند.
تعاونی‌های تولیدی برای تسریع در رشد اقتصادی کشور از طریق تجمیع سرمایه‌های کوچک در فعالیت‌های مختلف تولیدی پربازده از جمله تولید محصولات اساسی و مایحتاج مصرفی سبد خانوار و صنایع تبدیلی و تکمیلی، نوسازی و توسعه بخش کشاورزی و توسعه صنایع کوچک از طریق حضور فعال و مشترک در ایجاد شهرک‌های صنعتی الگوی اقتصاد مولد مردمی را ایفا می‌کنند.
تعاونی‌های تولیدی قریب به نیمی از ظرفیت موجود تعاونی‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. تعاونی‌های تولیدی با توجه به تنوع گرایش‌ها دارای ویژگی‌های ارزنده‌ای نسبت به سایر تشکل‌های تعاونی بوده است. با توجه به هدف کلی تعاونی‌ها که تأمین‌کننده نیاز اصلی اعضا هستند، در تعاونی‌های تولیدی نیاز اصلی اعضا، ایجاد اشتغال و در عین حال استفاده از سود ناشی از سرمایه است.

جستجو
آرشیو تاریخی