آغاز ساخت راه آهن شلمچه-بصره

با احداث این مسیر ریلی، انتقال بار ترانزیتی به مدیترانه و جابه‌جایی مستقیم زائران به کربلا میسر می‌شود

32 کیلومتر مسیر ریلی

ایران و عراق برای ساخت مسیر ریلی 32 کیلومتری شلمچه تا بصره توافقنامه امضا کرده‌اند. بر اساس این توافق عراق برای اتصال ریل خود به ایران 230 میلیون دلار بودجه اختصاص می‌دهد. اتصال شلمچه به بصره، آخرین حلقه از مسیر ریلی ایران به عراق از مسیر جنوبی کشور است. ریل ایران از مسیر دیگر از مرز خسروی نیز به راه آهن عراق متصل می‌شود. اهمیت ریل ایران-عراق، تکمیل کریدورهای ترانزیتی کشور است. اهمیت این مسیر از آنجا بیشتر می‌شود که اخیراً ترکیه و عراق برای اتصال ترکیه به خلیج فارس از مسیر جاده‌ای و ریلی توافق کرده‌اند. این مسیر میان بصره در جنوب عراق و مرز ترکیه است. اتصال ریلی ایران به عراق با توجه به کوتاهی مسیر ترانزیتی، اولویت ایران در انتقال کالا میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای جنوب و کشورهای اروپایی را حفظ می‌کند.  این مسیر همچنین از نظر مسافری اهمیت زیادی دارد و با توجه به سفر سالانه هزاران زائر به عراق، قطار به صورت یکسره از ایران تا کربلا زوار را منتقل می‌کند. در حال حاضر هزینه سفر به عتبات 4 تا 17 میلیون تومان است که حمل یکسره ریلی بخش زیادی از این هزینه را کاهش می‌دهد.
اتصال ریل ایران از شلمچه به ریل عراق در بصره بیش از یک دهه است که در دستور کار قرار گرفته اما این اتصال انجام نشده و اکنون با سفر وزیر حمل و نقل عراق به ایران قرارداد ساخت ریل بین دو کشور امضا شده است.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در دیدار با رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با کشور عراق و مرزهای مشترک با آن کشور، پروژه‌های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توافقات دو کشور توضیح داد: پروژه‌ راه‌آهن شلمچه-بصره پروژه‌ای است که سال‌های سال معطل مانده بود و در این سفر دو کشور برای تعیین تکلیف آن تصمیم‌گیری کردند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین‌گذاری شده بوده است در توافق با وزیر حمل و نقل عراق مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
بذرپاش توافق بین دو کشور را شامل آغاز احداث مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شملچه- بصره توسط جمهوری عراق عنوان کرد و افزود: در مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری که توسط عراق احداث خواهد شد رود شط‌‌العرب وجود دارد که مقرر شد جمهوری اسلامی ایران احداث پل متحرک روی رودخانه شط‌‌العرب را انجام دهد که ساخت این پل به شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی توسط دولت عراق، توسط جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.

آغاز عملیات ساخت بعد از ماه رمضان
به گفته بذرپاش، مقرر شده است زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌‌العرب برای احداث پل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریع‌تر انجام شود. توافق شد این مسیر ریل و احداث پل متحرک روی رود شط‌‌العرب، ظرف یک سال و نیم به اتمام برسد. همچنین چنانچه در حین انجام کار قدری زمان طولانی‌تر شد توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد.   بذرپاش از جمله این توافقات را که در دستور کار قرار گرفته است شامل لایروبی اروند و جاده خسروی به بغداد و تسهیل ترانزیت بین دوکشور برشمرد.

تکمیل کریدور شمال-جنوب
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز با تأکید بر اینکه دولت بر اجرای پروژه‌های اتصال با کشورهای همسایه از رشت - آستارا تا شلمچه - بصره اهتمام ویژه دارد، تصریح کرد: برای نخستین بار طرف عراقی برای اجرای راه‌آهن شلمچه-بصره بودجه و برنامه زمانبندی مشخص کرده است. وی افزود: دولت سیزدهم روی پروژه‌ای اساسی و استراتژیک مثل رشت- آستارا، شلمچه - بصره، اتصال چابهار و تکمیل کریدور شمال و جنوب تأکید بسیاری دارد. 
بر اساس توافق ریلی ایران و عراق، مقرر شده است عراق حداکثر تا پایان ماه رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر برای شروع عملیات اجرایی مین‌روبی به طرف ایرانی اقدام کرده تا ایران عملیات مین‌روبی را آغاز کند. همچنین احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه موردنیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.

اتصال ایران به کشورهای اردن و سوریه از طریق راه‌آهن شلمچه_ بصره
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز  گفت: با راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره، ایران علاوه بر عراق به کشورهای اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه نیز متصل می‌شود.  افندی‌زاده در ادامه گفت: پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره ظرف مدت یک سال و نیم انجام می‌شود. این طرح به طول ۳۲ کیلومتر و دارای پل۸۸۰ متری آسانسوری است و اگر این شبکه ریلی متصل شود و تملک زمین در اختیار ایران قرار گیرد از طریق آن به کشور اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه نیز متصل می‌شویم.

جستجو
آرشیو تاریخی