صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

مجموع معاملات گواهی سپرده انرژی از 7.2 میلیون دلار گذشت

ارزش ریالی معاملات اوراق سپرده نفت و گاز به محدوده 256 میلیارد تومان رسید

دیروز پنجمین نوبت از معاملات اوراق سپرده نفتی در بورس انرژی ایران در حالی به  پایان رسید که  آمار نشان می دهد معاملات این اوراق  در مقایسه  با روز بازگشایی ، درحال کاهش است.
با این حال درجریان معاملات دیروز شاهد آن بودیم  که   قیمت اوراق سپرده نفت سنگین روند رو به رشد خود را ادامه داد و ارزش هر برگه سهم که معادل هربشکه نفت است، به محدوده 70.55دلار وارد شد.
براساس اطلاعات منتشر شده در تالار گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران، معاملات روی دو نماد گواهی سپرده نفت خام سنگین و گواهی سپرده میعانات گازی در روز چهارشنبه تداوم یافت و در پایان معاملات جمعاً 2400 برگ سهم به ارزش حدودی 166 هزار و 920 دلار در دو نوبت به متقاضیان واگذار شد.
در پی معاملات دیروز، قیمت گواهی سپرده نفت خام سنگین با 2.55 درصد افزایش به حدود 70.55 دلار رسید و قیمت گواهی سپرده میعانات گازی نیز با ثبت رشد 4.74 درصدی در محدوده عدد 68.5 دلار قرار گرفت.

مجموع معاملات از 7 میلیون دلار عبور کرد
به این ترتیب در پایان پنجمین نوبت معاملات گواهی سپرده انرژی در بورس انرژی ایران، مجموع اوراق معامله شده در دو نماد نفت سنگین و گاز مایع به 103 هزار و 161 برگ سهم رسید.
بر اساس داده‌های موجود در سامانه بورس انرژی ایران ارزش دلاری معاملات صورت گرفته تا روز چهارشنبه به 7 میلیون و 203 هزار و 455 دلار رسیده است.
در خصوص محاسبه ارزش ریالی معاملات مذکور باید توجه داشت، در حال حاضر این اوراق با نرخ ارز 36 تا 39 هزار تومانی تسعیر می‌شود و بنابراین مجموع ارزش ریالی معاملات صورت گرفته در حدود 262 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
معاملات گواهی سپرده انرژی یکی از اوراق ارزشمند و جذاب تازه‌وارد به بورس‌های کالایی ایران است که به دلیل نرخ‌گذاری دلاری در آن، کارشناسان درخصوص استقبال صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از آن بسیار خوشبین بوده‌اند.
با این حال تا به این جای کار کمتر از 1 درصد از کل اوراق منتشر شده در بازار به فروش رفته است و تعداد معاملات صورت گرفته نیز به کمتر از 20 نوبت می‌رسد.
طبق اطلاعیه‌های قبلی منتشر شده در بورس انرژی، گواهی سپرده نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران به صورت دلاری عرضه شده اما تسویه آن به صورت ریالی و بر مبنای نرخ ارز (ETS) خواهد بود. همچنین گواهی سپرده این نماد دارای معاملات ثانویه است و خریدار موظف است پس از معامله و تا قبل از اتمام دوره معاملاتی گواهی سپرده نفت خام سنگین، کالای خود را از انبار دریافت کند. در صورت عدم تحویل کالای موضوع گواهی سپرده کالایی تا تاریخ سررسید آن، مطابق تبصره دو ماده 51 دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی، دارنده گواهی مجاز است با پرداخت هزینه‌های مربوط به غلتاندن گواهی (over Roll) نسبت به تمدید گواهی سپرده منتشر شده به نماد انبار جدید اقدام کند.
شروع معاملات ثانویه گواهی سپرده نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران، روز معاملاتی بعد از تاریخ اولین عرضه خواهد بود. همچنین تاریخ پایان دوره معاملاتی نماد مذکور، 36 ماه پس از بازگشایش نماد معاملاتی است.
حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی کالا 600 هزار بشکه و معادل 600 هزار برگه گواهی سپرده نفت خام سنگین است و حداقل میزان خرید معادل 1000 برگه گواهی سپرده نفت خام سنگین (معادل 1000 بشکه) خواهد بود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی