صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۸

دلار در کانال 49 هزار تومان

آغاز عرضه ربع سکه مبادله‌ای در صرافی‌ها از امروز

کاهش یک میلیونی قیمت سکه در یک روز روز گذشته در بازار طلا و سکه نیز قیمت‌ها عقبگرد داشت. تا زمان تنظیم این گزارش، سکه طرح جدید در بازار با قیمت ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله ‌شد که نسبت به روز دوشنبه بیش از یک میلیون تومان کاهش یافته است.

بازار ارز و طلا در ادامه روند نزولی روز چهاردهم فروردین، دیروز هم به همین مسیر ادامه داد، تا جایی که قیمت دلار در بازار غیررسمی هم به زیر 50 هزار تومان رسید. هرچند این نرخ در کانال‌های تلگرامی نوسان دارد و گاه به کانال 50 هزار تومان بازمی‌گردد، اما رسیدن دلار غیررسمی تا نیمه کانال 49 هزار تومان، سیگنال مشخصی به فعالان اقتصادی و مردم مخابره می‌کند. اینکه فصل صعود نرخ ارز به پایان رسیده و با تغییر شرایط در بازار ارز ناشی از انتشار اخبار مثبت بین‌المللی و همچنین سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی باید منتظر نرخ‌های پایین‌تری از ارز باشیم.
پس از آنکه قیمت ارز در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های تلگرامی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری ریزش ۵ هزار تومانی داشت دلار در این بازار به کانال ۴۰ هزار تومانی سقوط کرد و در این بازار خریداری نیست. درحالی که قیمت ارز در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های مجازی در هفته دوم سال با افزایش همراه بود به طوری که نرخ دلار در این کانال‌ها به محدوده ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان رسید، اما از روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه و پس از تعطیلات و شروع رسمی بازارهای معاملاتی، نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت. نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های تلگرامی روز دوشنبه به محدوده ۵۲ هزار تومان افت کرد و دیروز نیز با آغاز معاملات قیمت ارز روند ریزشی خود را ادامه داد و به کانال پایین‌تر بازگشت به طوری که به نیمه کانال ۴۹ هزار تومان هم سقوط کرد.
مشاهدات میدانی نشان می‌دهد خریداری در بازار ارز نیست به طوری که حتی دلار با قیمت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۹ هزار تومان خریداری ندارد؛ این درحالی است که دلالان در تعطیلات نوروز چشم‌انداز صعودی و رشد قیمت برای ارز ترسیم کرده بودند، اما حالا خریدار آن با این قیمت‌ها نیستند. مشاهدات بازارهای غیررسمی ارز نشان می‌دهد نرخ درهم نقدی امارات که در ایام تعطیل قیمت آن در محدوده عدد ۱۵هزار تومان اعلام می‌شد، در اولین روز معاملاتی بازار پس از تعطیلات نوروزی روند نزولی به خود گرفت و تا محدوده ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان تنزل کرد.
ریزش قیمت ارز در دو روز گذشته در حالی است که بانک مرکزی در تصمیمی جدید خرید ارز در سرفصل کد ۵۶ جهت نیازهای ضروری (خرید ارز با کارت ملی) را از روز ۱۴ فروردین‌ماه تغییر داد. رویه‌ای که انگیزه افراد برای واگذاری کارت ملی به دلالان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و تقاضای کاذب خرید ارز به انگیزه سوداگری را کنترل خواهد کرد.
 
جزئیات پرداخت ارز با کارت ملی اعلام شد
بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی نحوه فروش اسکناس در سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) از طریق واریز به حساب ارزی بانکی مشتری را منتشر کرد.
با توجه به تغییر روش فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد۵۶)» از پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی به روش واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها، طبق مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه فروش اسکناس کلیه بانک‌ها مکلفند جهت فروش و پرداخت ارز بابت سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) به صورت اسکناس، بنا به درخواست متقاضی نسبت به افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی بدون اخذ موجودی اولیه با رعایت مقررات مربوط اقدام کنند. افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نیست.
پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی موضوع این دستورالعمل صرفاً به صاحب حساب (اصیل) امکا‌نپذیر است.حساب‌های مذکور صرفاً به ارزهای دلار یا یورو و با منشأ اسکناس و جهت استفاده برای واریز اسکناس موضوع سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) خواهد بود.
برداشت اسکناس از حساب مذکور، صرفاً پس از گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی امکانپذیر است. بانک‌ها مکلفند پس از دوره مذکور، نسبت به پرداخت اسکناس موضوع حساب‌های این دستورالعمل در هر زمان حسب درخواست مشتری اقدام کنند.
همچنین کارمزد برداشت از حساب به صورت اسکناس معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت است. نرخ تسعیر برابر با نرخ فروش اسکناس دلار یا یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود. دریافت هرگونه کارمزد از مشتری برای ارائه خدمات موضوع این دستورالعمل بجز موارد تعیین شده در دستورالعمل، ممنوع است. حساب ارزی موضوع این دستورالعمل، باید حداقل به مدت شش ماه مفتوح بماند. حداقل موجودی لازم برای استمرار حساب ارزی موضوع این دستورالعمل ۱۰۰ دلار ‏یا یورو خواهد بود.
بر اساس نظر کارشناسان، پیگیری این سیاست منجر به کاهش شدید تقاضا در بازارهای غیررسمی و از بین رفتن صفوف طولانی در مقابل صرافی‌ها می‌شود.
 
معاملات «ربع سکه» در مرکز مبادله آغاز شد
بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز ‌شد و خریداران ربع سکه، می‌توانند از چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه به صرافی‌های عضو مرکز مبادله مراجعه کنند.
عرضه ربع سکه تنها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و امکان خرید آن در این نماد تنها از طریق کارگزاران عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران امکانپذیر است؛ بنابراین بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی عضو این مرکز می‌توانند این ربع سکه‌ها را خریدارای کرده و پس از آن افراد حقیقی از طریق این مراکز امکان خرید را خواهند داشت. بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر فرد بالای ۱۸ سال تنها یک‌بار در سال و تا سقف ۵ قطعه ربع سکه بهار آزادی بانک مرکزی را می‌تواند خریداری کند.

جستجو
آرشیو تاریخی