صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

اخبار

زاهدان در صدر مصرف سوخت در ایام نوروز قرار گرفت
معاون وزیر نفت گفت: در هفته نخست سال افزایش مصرف در استان‌هایی نظیر زاهدان به ۴۶ درصد رسید که با وجود این در صدر مصرف سوخت قرار گرفت.
جلیل سالاری افزود: پیش‌بینی شده بود مصرف بنزین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، در حالی که در هفته نخست سال افزایش مصرف در استان‌هایی نظیر زاهدان به ۴۶ درصد، فارس ۲۵ درصد، در استان‌های کردستان و قم رقم مصرف از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، در استان‌های شمالی و جنوبی، شرق و غرب کشور هم به‌طور میانگین از ۱۱ تا ۴۶ درصد افزایش مصرف وجود دارد.
وی تصریح کرد: متأسفانه مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱ درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود، اگرچه بررسی روز‌های نخست سال نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه بنزین در هفته نخست سال ۱۱۹ میلیون لیتر بوده است.
سالاری گفت: بیشترین مصرف در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر در زمستان با قطعی گاز در جایگاه‌های سی ان جی اتفاق افتاد.
به گفته وی، با نزدیک شدن به روز‌های پایانی تعطیلات نوروز مصرف بنزین شیب نسبتاً نزولی را تا ۱۲ فروردین طی کرد تا این روز با ۱۲۸ میلیون لیتر مصرف، رکورددار مصرف بنزین در سال جدید شود.

 

راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی ایران  ۴۰ درصد است
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بهره‌وری آب در بخش کشاورزی کشور کمتر از ۵۰ درصد استانداردهای رایج در جهان است که امید می‌رود با اجرای صحیح الگوی کشت، به سمت مدیریت مصرف آب در این بخش کشاورزی حرکت شود.
فیروز قاسم‌زاده افزود: حدود ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و از طرفی راندمان مصرف آب کشاورزی ما با استانداردهای موجود دنیا فاصله دارد، به عبارت دیگر راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی ایران حول‌وحوش ۴۰ درصد است، در حالی که این شاخص در کشورهای اطراف ایران به ۶۰ درصد هم می‌رسد.
وی ادامه داد: شاخص بسیار مهم دیگری که معمولاً  در بخش کشاورزی مورد استناد قرار می‌گیرد، بحث بهره‌وری است، بدین معنا که چه میزان محصول کشاورزی به کیلوگرم از مصرف یک مترمکعب آب حاصل شود، این عدد نیز در سطح کشور ما با توجه به آماری که وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌کند و البته آمار متغیر است از ۹ دهم تا یک‌وچهار کیلوگرم بر هر کیلومترمکعب است که در سالنامه آماری وزارت جهاد کشاورزی انعکاس یافته است.
سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: این در حالی است که عدد متوسط دنیا تولید دو‌ونیم کیلوگرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب است. وقتی اینها کنار هم قرار می‌گیرند مشاهده می‌شود بهره‌وری آب بخش کشاورزی نسبت به استانداردهای رایج و مرسوم دنیا فاصله معناداری دارد و ما حدود دو برابر آب بیشتری برای تولید همین میزان محصول کشاورزی مصرف می‌کنیم.
 

 

پرشدگی سد‌های کشور به 
۵۷درصد رسید
با رشد ۱۱ درصدی حجم ذخایر سد‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل، حجم ذخایر آبی سد‌های کشور به ۲۷ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب رسید.
از ابتدای سال آبی جاری (آغاز مهر ۱۴۰۱) تا ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، در مجموع ۲۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که در مقایسه با ورودی ۱۸ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌های کشور در مدت زمان مشابه سال آبی قبل، رشدی ۱۶ درصدی داشته است. همچنین، طبق آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان رهاسازی آب از سد‌ها برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و اهداف زیست‌محیطی در ۱۹۱ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۱۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به خروجی ۱۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون مترمکعبی آب از سد‌های کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، تقریبا تفاوتی را نشان نمی‌دهد. با وجود ۲۷ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سد‌های کشور، میزان پرشدگی سد‌ها به ۵۷ درصد رسیده و در زمان حاضر ۴۳ درصد ظرفیت مخازن سد‌های کشور خالی است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی