صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شاخص کل بیخ گوش رکورد سال 99

رفت و برگشت شاخص‌سازها در پی شفاف‌سازی سیاست دولت در خصوص نرخ تسعیر خوراک و قیمت پایه محصولات شیمیایی

تثبیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در جهت افزایش بازدهی آنها بر اساس اطلاعیه‌های جدید نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس ارز 28500 تومانی محاسبه می‌شود که با توجه به مجوز شرکت‌ها برای عرضه ارز در مرکز مبادله منجر به افزایش سود صادراتی‌ها خواهد شد

هرچند که ابتدای معاملات سهام در اولین روز معاملاتی هفته با عرضه شدید حقیقی‌ها و قرمزپوشی اکثر سهام موجود در بازار همراه بود، اما شروع حمایت‌های سرسختانه حقوقی‌ها و کنترل فشار عرضه از طرف این طیف از فعالین بازار باعث شد تا در همان یک ساعت اول معاملات، روند معاملات تغییر کند و بار دیگر سبزپوشی اکثر نمادهای بازار را شاهد باشیم. این رویه در پایان معاملات باعث شد تا حدود 11 هزار واحد دیگر به حساب شاخص کل بورس واریز شود و در ارتفاع 2 میلیون و 89 هزار واحد قرار گیرد تا فعالین بازار سهام، رسیدن به رؤیای عبور شاخص از بالاترین سطح تاریخی خود در مرداد 1399 را از هر زمان دیگری محتمل‌تر بدانند. در جریان معاملات دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز روند صعودی خود را برای چهارمین روز متوالی ادامه داد و با قرار گرفتن در ارتفاع 630 هزار واحد رکورد بالاترین ارتفاع ثبت‌شده خود را بیش از 8 هزار واحد افزایش داد. در فرابورس نیز شاخص کل 217 واحد رشد کرد و به محدوده 25 هزار و 500 واحد رسید. 
شاخص قیمت، شاخص کل هم‌وزن، شاخص قیمت هم‌وزن و شاخص‌های بازار اول و دوم، به عنوان تازه‌واردان فرابورسی، همگی به رنگ سبز درآمدند تا آغاز به کار آنها همچنان برای فرابورس خوش‌یمن باشد. 
در جریان معاملات دیروز، با وجود اینکه در یک ساعت ابتدایی، خروج 406 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار به ثبت رسیده بود اما این روند بار دیگر متوقف شد و با مثبت شدن تراز ورود پول حقیقی تا ساعات پایانی، این شاخص تا منفی 100 میلیارد تومان ارتقا یافت. حمایت‌های سهامداران در مجموع باعث شد تا از 756 نمادی که در مجموع بازارها مورد معامله قرار گرفت، 544 نماد با افزایش قیمت به کار خود پایان دهد.
ماجرای رفت و برگشت شاخص‌سازهای بورسی
در ابتدای معاملات دیروز، شاهد کاهش قیمت شاخص‌سازهای بورسی و بازگشت دوباره آنها بودیم.
این موضوع که به‌خصوص در گروه‌های محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی با شدت بیشتری اتفاق افتاد، به دلیل برخی ابهامات در اعلام سیاست‌های جدید دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در کنار بازگشت دوباره نرخ تسعیر قیمت پایه محصولات در بورس کالا و انرژی بود.
براین اساس، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به جواد اوجی، وزیر نفت، نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد و نرخ تسعیر پایه معاملات بورس‌های کالا و انرژی را در همین نرخ ثابت نگاه داشت.
این موضوع در حالی است که به ادعای خبرگزاری ایبنا، کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و براساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا رفع تعهد خواهد شد و این موضوع می‌تواند سود بسیار زیادی را از طریق تعیین نرخ خوراک با نرخ 28500 تومان و رفع تعهد ارزی با نرخ مرکز مبادله، برای صادرکنندگان به ارمغان آورد.
موضوعی که ابهام‌زدایی از آن منجر شد تا در همان ساعات اولیه، روند معاملات شاخص‌سازها بار دیگر تغییر کند و نمادهای موجود در گروه‌های پتروپالایشی که کار خود را در قیمت‌های منفی آغاز کرده بودند شروع به افزایش قیمت کنند.
در کنار این مورد، افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی که در پی اعلام اوپک پلاس در خصوص کاهش بیش از 1.6 میلیون بشکه‌ای نفت در روز، اتفاق افتاد نیز از دیگر مواردی بود که نگاه سهامداران به گروه‌های نفتی و پالایشی را مثبت کرد و تا حدودی اثر شایعات منفی در بازار را خنثی کرد. 
براساس نظر کارشناسان، تداوم روند صعودی قیمت‌های جهانی و فرصت پیش آمده از طریق ثبات در نرخ ارز خوراک و عرضه ارز صادراتی در بازار مبادله، می‌تواند سود‌سازی گروه‌های نفتی و پالایشی در سال‌جاری را به طور قابل توجهی افزایش دهد و سهام آنها نیز در این سال با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود.
لازم به ذکر است، این روند مستلزم آن است که ابهامات موجود در بازار از بین رود و سیاستگذاری‌ها با ثبات بیشتری صورت پذیرد.
 
تعیین نرخ خوراک با دلار ۲۸۵۰۰ تومان به‌ نفع پتروشیمی‌هاست
حسین احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با سنا، در خصوص تأثیر تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار ٢٨٥٠٠ تومانی بیان کرد: موضوع تعیین قیمت پایه برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی، حتی اگر قطعیت داشته باشد، نباید نکته نگران‌کننده‌ای برای بازار سرمایه ما باشد، چرا که قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر اساس رقابت تعیین می‌شود و مهم‌ترین متغیر تأثیرگذار بر قیمت نهایی محصولات پتروشیمی در بورس کالا، میزان عرضه و تقاضاست و نه قیمت‌های پایه. به همین دلیل هم در بسیاری از مواقع شاهد آن بوده‌ایم که محصولات مختلف با اختلاف قابل توجه نسبت به قیمت پایه در بورس کالا معامله شده‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر اگر قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین شود و در مقابل، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین گردد، به نفع پتروشیمی‌ها خواهد بود و در نهایت منجر به رشد سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد؛ زیرا نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی دلار در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ثابت خواهد بود، اما قیمت نهایی محصولات پتروشیمی بر اساس رقابت بازار تعیین خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی