صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

اخبار

احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به آغاز احداث خط لوله میناب تا کوه مبارک با هدف صادرات گاز ایران به عمان در سال ۱۴۰۲، گفت: رسالت اصلی در شبکه انتقال گاز در سال ۱۴۰۲، تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز خواهد بود.
رضا نوشادی، با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۱ احداث یک هزار کیلومتر خط لوله در استان‌های مختلف کشور را هدف‌گذاری کرده بودیم، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده عدد تحقق یافته در احداث خط لوله، یک هزار و ۶۷ کیلومتر است که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در انتظار حضور رئیس‌جمهوری برای افتتاح رسمی است.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سال سیستان و بلوچستان بوده است، ادامه داد: نیمی از افتتاح‌های مربوط به طرح‌های این شرکت در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.
نوشادی تأکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ توانستیم ساخت ۲ ایستگاه تقویت فشار شهید افشاری در اصفهان و ایستگاه نورآباد را تکمیل کنیم.
 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: رسالت اصلی در شبکه انتقال گاز در سال ۱۴۰۲ تکمیل رینگ شرقی انتقال گاز کشور است که در این خصوص احداث خط لوله از دوراهی دشتک به نهبندان را تعریف کرده‌ایم که عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.  
وی با اشاره به اینکه بحث صادرات گاز به عمان با احداث خط لوله‌ای از میناب تا کوه مبارک در نزدیکی جاسک دنبال خواهد شد، افزود: در قرارداد صادرات گاز با عمان آمده خط لوله صادراتی تا کوه مبارک احداث شود.
 

 

مصرف بنزین کشور افزایش یافت 
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: در روز دوازدهم فروردین امسال، نزدیک به ۱۲۸ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.
آمار مصرف بنزین کل کشور در دوازدهم فروردین‌ماه امسال به ۱۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵.۴ افزایش نشان می‌دهد.  
برپایه این گزارش، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ (یکم تا دوازدهم فروردین‌ماه) ۱۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است.  
مصرف بنزین کشور در روز دوازدهم فروردین در مقایسه با روز پیش از آن (یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) ۱۶.۱ درصد افزایش یافته است.  
در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ و آخرین روز سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که رکوردی بی‌سابقه در مقدار مصرف بنزین کل کشور به‌شمار می‌آید.  
طی ۱۰ روز پایانی منتهی به سال ۱۴۰۱ به‌طور میانگین ۱۲۱.۸ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ (۲۰ تا ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰) با ۱۰۶.۹ میلیون لیتر، ۱۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 

 

کاهش ۶۵ میلیون متر مکعبی مصرف گاز
رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: با اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف، در ۲ سال فرصت ۶۰ تا ۶۵ میلیون متر مکعبی کاهش مصرف گاز بدون اجرای سیاست‌های قیمتی ایجاد خواهد شد.
محمدصادق جوکار با بیان اینکه ناترازی انرژی در سال‌های آینده با توجه به روند افزایشی مصرف قابل انتظار است، افزود: درباره حل مشکل ناترازی گاز، اولویت تمرکز راهبردی کشور مدیریت تقاضا است در عین حال که نباید در خصوص عرضه غافل بود.
وی ادامه داد: در زمینه عرضه هم موضوعاتی مانند مدیریت عرضه، عرضه‌های ثالث و ترکیبی و همچنین عرضه‌های هیبریدی داریم.
جوکار با اشاره به اینکه در سیستم عرضه کشور از لحاظ عرضه ثالث انعطاف نداریم، گفت: باید با روش‌های جدیدتر و با مشارکت بخش خصوصی، لوکال استاک‌ها و توسعه ال ان جی را در دستور کار برای ذخیره گاز و استفاده در زمان اوج مصرف قرار دهیم و در این عرصه برخی مجتمع‌های پتروشیمی می‌توانند وارد عمل شده و ذخیره‌سازی گاز را انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی