صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شاخص کل بورس 25 هزار واحد تا ثبت بالاترین ارتفاع تاریخی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: در سال‌جاری ارتقای نظارت‌های سازمان بر معاملات، نهادهای مالی و ناشران را به جد پیگیری خواهیم کرد تا اعتماد سهامداران به بازار حفظ شود

 بازار سهام در حالی امروز به دومین هفته معاملاتی خود در سال 1402 وارد می‌شود که در هفته گذشته، با وجود اینکه بسیاری از معامله گران همچنان در تعطیلات به سر می‌بردند، شاهد رشد قابل توجه تمامی شاخص‌های بازار و بخصوص بازگشت شاخص کل بورس به بالاترین سطح تاریخی خود پس از حدود 2 سال و 8 ماه بودیم.
بر این اساس، شاخص کل بورس که روند صعودی خود را در هفته پایانی اسفند ماه سال 1401 شروع کرده بود، در اولین هفته معاملاتی سال‌جاری با پنج چراغ سبز و افزایش ارتفاع 109 هزار واحدی، ارتفاع خود را به عدد 2 میلیون و 78 هزار واحد رساند تا تنها 24 هزار و 600 واحد تا پس از ثبت بازدهی 13.69 درصدی در کمتر از 15 روز، با ثبت بالاترین رکورد تاریخی خود فاصله داشته باشد؛ روندی که در هفته گذشته با ورود بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان از طرف معامله گران حقیقی نیز حمایت شد و به نظر می‌رسد شرایط کلان اقتصادی نیز در جهت تداوم آن عمل کند. اما اگر از نوسانات مقطعی قیمت‌ها در بازار سهام بگذریم، باید توجه داشت نهاد بورس در ایران با اهداف مهمتری چون افزایش شفافیت، بهره‌وری بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین مالی پروژه‌ها از طریق تجهیز پس‌اندازهای خرد، ایجاد شده است و در این راستا وظایف مهمی چون ترویج فرهنگ سهامداری، بهبود گزارشگری مالی و افزایش شفافیت در معاملات در راستای اعتماد بیشتر سهامداران به عهده مدیران ارشد آن گذاشته شده است؛ موضوعاتی که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه ایران، بر پیگیری جدی آنها در سال‌جاری تأکید کرده است.
وی درخصوص مهمترین برنامه‌های سازمان بورس در سال 1402 عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه در جهت ایجاد بازار پرنشاط در سال‌جاری حرکت می‌کند و تمام تلاش خود را برای ایجاد بازاری شفاف‌تر به کارخواهیم بست و اقدامات لازم برای اعتماد بیشتر جامعه به این بازار را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
عشقی گفت: در سال‌جاری ارتقای نظارت‌های سازمان بر معاملات، نهادهای مالی و ناشران را به جد پیگیری خواهیم کرد و این رویه حتماً اعتماد را به بستر بازار سرمایه بازخواهد گرداند. از این رو تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1402 این خواهد بود وظیفه‌ای که بر اساس قانون بر عهده سازمان گذاشته شده یعنی ایجاد بازاری مناسب، شفاف و کارا را که در نهایت منجر به حفظ حقوق سرمایه‌گذاران شود با جدیت و به نحو مطلوبی به انجام رساند.
 
بهبود سواد مالی و حاکمیت شرکتی در دستور کار سازمان بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه ضمن تشریح اقداماتی که در سال گذشته در راستای وظایف سازمان پیگیری شد، عنوان کرد: ترویج سواد مالی و حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از وظایف سازمان بورس شناخته می‌شود و در سال‌گذشته برنامه‌های متنوعی را با کمک رسانه‌ها و نهادهای حاکمیتی به اجرا درآوردیم و در سال‌جاری نیز برنامه‌های متنوعی را برای لایه‌های مختلف از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و سطح عمومی جامعه در پیش گرفته‌ایم تا بتوانیم ترجیحات جامعه را به سمت سهامداری بلندمدت هدایت و کارایی بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها را مشاهده کنیم.
عشقی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی، ترویج سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بود و برای اینکه این امر اتفاق بیفتد نیاز بود تا ابزارهای مورد نیاز را در اختیار معامله‌گران قرار دهیم.
وی ادامه داد: در این راستا در سال 1401 بیش از 100 صندوق با فعالیت‌ها و ریسک‌های سرمایه‌گذاری متنوع مجوز فعالیت دریافت کردند که بخشی از این صندوق‌ها مثل صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق املاک و مستغلات و صندوق بخشی، برای اولین بار بود که به بازار ایران وارد می‌شود همچنین صندوق‌های اهرمی و صندوق‌های مختص اوراق دولتی نیز در سال 1401 به بهره‌برداری رسیدند که عملکرد بسیار مطلوبی داشتند و این تنوع صندوق‌ها کمک بسیار خوبی برای سهامداران است که بتوانند مطابق با سطح ریسک‌پذیری و بازدهی مورد نظر خود اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
وی افزود: بنابراین می‌توانیم با این طیف از صندوق‌ها در کنار ایجاد بستر مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران کاملاً ریسک گریز، سرمایه‌گذاران ریسک پذیر را برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر و کاراتر ترغیب کنیم.
مجید عشقی بیان داشت: در کنار این موارد، فرایند انحصارزدایی از مؤسسات مالی، کارگزاری‌ها و سبدگردانی‌ها پیگیری شد و در سال‌جاری نیز این فرایند ادامه خواهد داشت و از این طریق امکان خدمات‌دهی و رقابت در بین طیف گسترده‌ای از سهامداران و سرمایه‌گذاران را ایجاد خواهیم کرد.
وی افزود: به این ترتیب تمام افرادی که ایده‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند، می‌توانند در قالب نهادهای مختلف مالی اقدام به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در بازار کنند.

 

بــــرش

برنامه‌ریزی سازمان بورس در جهت آزادسازی منابع کارگزاری‌ها در صندوق توسعه بازار
مجید عشقی در خصوص تدابیر سازمان برای مشکلاتی که برخی کارگزاری‌ها با شروع روند رکودی در بازار با آن دست به گریبان شده‌اند، گفت: باید توجه داشت که صنعت کارگزاری یک صنعت پر فراز و نشیب است و متناسب با شرایط رونق و رکود بازار درآمدهای آنها نیز دستخوش تغییر می‌شود و از این رو نمی‌توان به محض اینکه سود‌سازی یک صنعت کاهش یافت، سیاست‌ها را تغییر داد.
وی افزود: اما خصوصاً در مورد بخشی از منابع کارگزاری‌ها که در صندوق توسعه بازار قرار دارد، فرایندی را در نظر گرفته‌ایم که بر اساس آن میزان مبلغ واریزی کارگزاری‌ها به صندوق توسعه بازار و بازگشت منابعی را که از قبل به صندوق داده شده است کاهش خواهد داد. این موضوع با توافقی که با کانون کارگزاران خواهیم داشت منجر خواهد شد تا میزان مبالغ واریزی با یک شیب ملایم کاهش یابد و از طرفی دیگر کارمزدهایی که در سال‌های گذشته پرداخت شده، بازگردانده شود و بر این اساس در سال‌های آینده منابع کارگزاری‌ها در صندوق توسعه کمتر درگیر خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی