صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

رشد 450 هزار واحدی شاخص کل در 1401

بازدهی شاخص کل بورس در سال 1401 به 36 درصد رسید

سال 1401 با تمام فراز و فرود‌هایی که برای بازار سرمایه تجربه کرده است، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند تا با شروع سال جدید و ورود به تعطیلات نوروز، سهامداران با استراحتی چندروزه، برای رقابت در سال جدید آماده شوند.
آنچه از آمار بر می‌آید، برخلاف آنکه بازار سرمایه در سال گذشته، متأثر از بحران سال 1399، بسیار بی‌رمق سپری شده بود، امسال وضعیت بهتری را تجربه کرد.
به‌رغم آنکه شاخص کل در سال 1400 تنها با 40 هزار واحد افزایش روبه‌رو بود و در ارتفاع 1.35 میلیون واحد به مبادلات سالانه خود پایان داد، اما امسال این شاخص از ابتدای سال تا 24 اسفند بیش از 450 هزار واحد رشد داشته و با بازدهی 18/33 درصدی، اکنون به بلندای 1.82 رسیده است.
شاخص کل فرابورس نیز با بازدهی سالانه 6/25 درصدی همراه بوده و از ابتدای سال تا کنون، با رشد 4 هزار و 700 واحد، تا ارتفاع 230 هزار و 84 واحد رسید.
افزایش قیمت‌ها و افزایش حاشیه سود شرکت‌ها
در این سال، افزایش قیمت محصولات توانست به عنوان یک عامل محرک در بازار عمل کند. افزایش قیمت کامودیتی‌ها، افزایش قیمت سیمان و کانی‌های غیرفلزی، افزایش قیمت محصولات شیمیایی و دیگر محصولات، باعث شد که نسبت حاشیه سود شرکت‌ها و صنایع کم‌بازده تا حدی معقول شود و انتظارات در مورد افزایش سودآوری این شرکت‌ها بیشتر شود.
با انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها، مشخص شد که افزایش قیمت‌ها و تغییر نرخ تسعیر ارز، بیشترین تأثیر را بر سودسازی پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فولادی و معدنی داشته و این شرکت‌ها توانسته‌اند نسبت سودسازی خود را بهبود بخشند.
 
نسبت قیمت به درآمد و ارزندگی بازار
با بررسی نسبت (P/E) بازار سهام از سال 1390، مشخص می‌‌شود که در این دوران این نسبت برای بازار به طور میانگین در حدود 7.5 بوده است. این نسبت در ابتدای سال 1398 شروع به افزایش کرد و در تابستان سال 1399، به بالای عدد 36 رسید. با ریزش بازار از آن سال این نسبت نیز به طور پیوسته در حال کاهش بود تا در آخر سال 1400 این عدد به 7.8 رسید.
به‌رغم آنکه در سال 1401 این رقم نوسانی بود اما تا ماه آذر به کمتر از 7 رسید و در ادامه با افزایش قیمت‌ها این نرخ نیز افزایش یافته و مجدداً به 7.8 بازگشت.
 
مذاکرات و خوشبینی به آینده بازار سهام
در ماه پایانی سال 1401 در پی تحولات مهمی که در عرصه بین‌المللی رخ داد تأثیر بسیار مهمی بر انتظارات افراد در بستر جامعه از خود به جا گذاشت. از این رو با کاهش ریسک سیاسی و بین‌المللی، بازار سهام نیز با کاهش بخش مهمی از ابهامات روبه‌رو و با رشد قابل توجهی در روزهای پایانی همراه شد.
از این رو بنا به نظر کارشناسان در ادامه روند بازار در سال آینده شاهد بهبود بیشتری در این بازار و وضعیت بهتر سهامداران خواهیم بود.
 
بازدهی سالانه صنایع مختلف
در جدول، آمارهای مربوط به بازدهی بازار سهام به تفکیک صنایع آورده شده است. طبق آمارهای موجود در جدول، گروه محصولات کاغذی با 316 درصد، سایر مواد معدنی با 130 درصد، خروده فروشی، به‌ استثنای وسایل نقلیه موتوری با 129 درصد، خدمات رفاهی متنوع با 124 درصد، سیمان، آهک و گچ با 113 درصد، ماشین‌آلات با 110 درصد و تجهیزات صنعتی با 103 درصد، بیشترین بازدهی سالانه در بازار سهام را به خود اختصاص دادند.
در مقابل گروه‌های فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار با بازدهی منفی 52 درصد و سرمایه‌گذاری استانی با بازدهی منفی 26 درصد، بیشترین زیان را به سهامداران تحمیل کرده‌اند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی