صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

افزایش ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق در ۱۱ ماه امسال

توافق با عراق برای راه‌اندازی مجدد قطار تهران-کربلا

 وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد. به گزارش ایلنا، احسان خاندوزی در یک بخش خبری سیما با بیان اینکه سیاست دولت مبنی بر دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای در سال گذشته، آرام آرام به ثمر نشسته است، اظهار کرد: در مراودات تجاری خود با عراق در ۱۱ ماه امسال، شاهد ۲۰ درصد افزایش تجارت بین دو کشور هستیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تلاش شد که در پنجمین کمیسیون مشترک ایران و عراق، برخی از موانع را رفع کنیم از جمله در حوزه انرژی بحث‌های مربوط به برق و آب، طرح‌های مشترکی که برای سرمایه‌گذاران کشور وجود داشت، همچنین در حوزه ترانزیتی حل و فصل مسائل کریدوری بین ایران و عراق، خط آهن شلمچه - بصره در حوزه شهرک‌های صنعتی، سه شهرک صنعتی در نقاط مرزی مشترک بین دو کشور و همچنین در برخی موانع مالی و بانکی موجود مورد بحث قرار گرفت که نتایج و قدم‌های خیلی خوبی با زمان بندی مشخص و دقیق مورد توافق قرار گرفت.
خاندوزی ادامه داد: بعد از کمیسیون مشترک در دیدار با نخست‌وزیر عراق، سرعت بخشیدن به اجرای این مصوبات مورد تأکید قرار گرفت و پیام رئیس جمهور به ایشان به شکل شفاهی بیان شد.
وی اضافه کرد: همچنین در دیدار با فعالان اقتصادی که در عراق دچار برخی موانع و مشکلات بودند هم در صادرات خدمات فنی و مهندسی و هم در سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و البته تجارت، فهرستی از این مشکلات احصا شد که با رئیس عراقی کمیسیون مشترک که وزیر صنعت عراق است آنها را مطرح کردم؛ برخی هم که ناظر بر شرایط داخلی ایران بود مقرر شد از طریق پیگیری‌های شبکه بانکی کشور، حوزه گمرکی، مالیاتی و دیگر حوزه‌ها، به سرانجام برسد.
توافق با عراق برای راه‌اندازی مجدد قطار
تهران-کربلا
مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توافق با عراق در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا خبر داد.به گزارش ایسنا، خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح شده، سال ۱۳۹۰ ایران بخش خودش را تکمیل کرد که احداث راه‌آهن اهواز به شلمچه بود و ما تا مرز شلمچه راه‌آهن را جلو بردیم، اما در این ۱۱ سال گذشته، ادامه این فرایند فراز و نشیب‌هایی داشته است.
چندی پیش این موضوع مطرح بود که عراق خط ریلی شلمچه بصره را معارض با کریدور شمالی- جنوبی خود می‌داند که قرار است با همکاری ترکیه از بندر فاو به شمال عراق و ترکیه متصل شود، از این رو در حال حاضر سرنوشت این پروژه نامشخص مانده، تا جایی که لازم است با روابط دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالا، این مسأله حل شود تا هر دو کشور از منافع این خط ریلی بهره‌ ببرند.
اما به تازگی سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق را در سفر دو روزه به بغداد همراهی می‌کرد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در جریان کمیسیون مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که در بغداد برگزار شد، تفاهمات خوبی با مسئولان دولت جدید عراق در حوزه ریلی بویژه تسریع در احداث راه‌آهن شلمچه-بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه موفق و استقبال مناسب در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا تفاهم شد. ان‌شاءالله با تسریع در اجرایی‌سازی این تفاهمات، هر دو ملت طعم شیرین خدمات حمل و نقل ریلی در زیارت ائمه اطهار(ع) را بچشند. با این اظهارات صالحی به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای پروژه ریلی شلمچه-بصره گرفته شده تا این خط ریلی که به واسطه همسایگی با عراق، ارتباط تجاری و رفت‌وآمد زیارتی بین دو کشور، پروژه‌ای ۲۰ ساله است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار داشته، به سرانجام برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی