صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

فشار دلار افتاد

قیمت دلار صرافی دیروز دو کانال افت کرد و به کانال 42 هزارتومان رسید


 بازار ارز در روزگذشته رکوردهای تازه‌ای را به ثبت رساند. دراین روز قیمت ارز درمرکز مبادله ارز و طلای ایران رکورد پایین‌ترین نرخ از ابتدای فعالیت را شکست و در صرافی‌ها هم قیمت در یک روز با کاهش 2 هزارتومانی دو کانال پایین آمد و به 42 هزارتومان رسید. از طرف دیگر دیروز قیمت سکه هم 2 میلیون تومان پایین آمد. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان روند نزولی نرخ ارز و طلا در روزهای آینده ادامه‌دار خواهد بود. درهمین خصوص، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اتفاقات مثبتی در مسیر آزادسازی ایجاد شده که منجر به گشایش‌های بیشتری در بازار ارز هم خواهد شد. یحیی آل‌اسحاق؛ با تأکید براینکه درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق مذاکرات خوبی صورت گرفته و همچنان در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: میزان مطالبات ایران از عراق متغیر است، اما بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که با توجه به توافق ایران و عربستان و اتفاقات مثبت دیگر در منطقه؛ بخش زیادی از این مطالبات را بزودی دریافت خواهیم کرد.وی با اشاره به آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلاری در مرحله اول دریافت مطالبات ایران از عراق گفت: نحوه دریافت این میزان از طلب ما هنوز مشخص نیست و نهایی نشده است.
 
ارز مبادله‌ای در کف
پس از گذشت حدود سه هفته از فعالیت مرکز مبادله ایران، نرخ دلار، یورو و درهم به پایین‌ترین حد خود از زمان راه‌اندازی این مرکز در دوم اسفند ماه رسید. این مرکز که هدف از تأمین همه نیازهای ارزی مردم و البته تجار بود با وجود نوسانات شدید نرخ ارز در هفته‌های گذشته، روزشنبه رکورد اولین کشف قیمت خود را هم در کاهش قیمت شکست و نرخ کشف شده دلار را به پایین‌تر از دوم اسفند ماه رساند.
اولین نرخ مرکز مبادله ارز کشور برای دلار دوم اسفند ماه کشف شد که با ریزش نسبت به روزهای گذشته، هر دلار امریکا در این بازار ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان قیمت خورد. این قیمت در هفته‌های گذشته دستخوش تغییراتی شد که البته بالاخره پس از حدود سه هفته، نرخ ارز کشف شده در روز شنبه از نخستین نرخ اعلام شده هم پایین‌تر آمد و اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۲۳۶ تومان قیمت‌گذاری شد.
حواله دلار نیز در ساعات پایانی روز شنبه به ۳۷ هزار و ۴۸۷ تومان رسید که حدود هزار تومان بالاتر از نخستین نرخ کشف شده برای حواله دلار در این مرکز بود.
دیروز هم این روند ادامه پیدا کرد؛ به طوری‌که هر دلار امریکا (به صورت اسکناس) در مرکز مبادله ایران با کاهش ۱۸۰۰ تومانی ۴۰ هزار و ۵۹۰ تومان و حواله آن ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین آخرین کشف قیمت برای هر یورو به ۴۳ هزار و ۲۵۷ تومان رسید و حواله آن ۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان معامله شد. این قیمت نسبت به هشتم اسفند ماه با کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی همراه است که برای نخستین بار پای یورو و درهم به مرکز مبادله ایران باز شد، چرا که در این روز یورو ۴۵ هزار و ۴۵۲ تومان و آخرین نرخ حواله یورو ۳۹ هزار و ۵۲۳ تومان کشف و اعلام شده است. نرخ هر اسکناس درهم نیز در نخستین کشف قیمت این مرکز ۱۱ هزار و ۷۳۳ تومان و نرخ حواله آن ۱۰ هزار و ۲۰۳ تومان بود که دیروز به ترتیب به ۱۱ هزار و ۵۲ تومان و ۱۰ هزار و ۴۷ تومان رسید.

دلار صرافی درکانال 42 هزارتومان
دیروز در بازار ارز پایتخت، در زمان تنظیم این گزارش دلار توافقی صرافی با کاهش قیمت بیش از 2 هزار تومانی نسبت به روز شنبه با قیمت 42 هزار تومان خریداری و با قیمت 42 هزار و 420 تومان فروخته شد. ‌همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با متوسط قیمت توافقی به قیمت 44 هزار تومان معامله شد.
بررسی میدانی نشان می‌دهد دلالان میدان فردوسی خریدار ارز نیستند و نرخ 42 هزار تومان را برای فروش دلار اعلام می‌کنند، صرافی‌ها نیز نرخ‌های 42 هزار تومانی را روی تابلوهای خود درج کرده‌اند.
 
کاهش قیمت سکه در بازار
روز گذشته به دنبال ریزش نرخ ارز در بازار طلا و سکه هم شاهد افت قیمت بودیم. در این روز سکه طرح قدیم در بازار با افت قیمت 2 میلیون تومانی به قیمت 19 میلیون و 600 هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲ میلیون تومانی با نرخ 22 میلیون و 380 هزار تومان معامله شد.
همچنین نیم سکه در بازار با کاهش یک میلیون و 200 هزار تومانی به قیمت 13 میلیون و 100 هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز با کاهش قیمت 500 هزار تومانی به نرخ 7 میلیون و 866 هزار تومان عرضه شد؛ هر سکه گرمی هم ۴ میلیون و 16 هزار تومان معامله شد.
 
رکورد عرضه ارز در مرکز مبادله شکسته شد
عرضه‌ ارز در مرکز مبادله به رقم ۲ میلیارد و ۹۰۶ میلیون یورو رسیده است و میزان معاملات نیز یک میلیارد و ۲۸۳ میلیون یورو ثبت شد. مسعود توکلی، مدیر تالار خدمات مرکز مبادله ایران گفت: هرقدر از دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ یعنی روز نخست فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران جلوتر آمدیم میزان عرضه‌ها در تالار حواله مرکز مبادله ایران افزایش چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: سه‌شنبه ۱۶ اسفند در حالی رکورد ۳۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار یورویی عرضه ارز در تالار حواله به ثبت رسید که روز شنبه ۲۰ اسفندماه، بیشترین میزان عرضه ارز در تالار مرکز مبادله را داشتیم و این میزان به ۴۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو رسید. توکلی تصریح کرد: در مجموع، عرضه‌های ارز در مرکز مبادله به رقم ۲ میلیارد و ۹۰۶ میلیون یورو رسیده است و میزان معاملات نیز یک میلیارد و ۲۸۳ میلیون یورو ثبت شد.

جستجو
آرشیو تاریخی