صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گفت وگو با «ایران»:

اقدامات معلم بلاگرها در مدارس غیردولتی به ما مربوط نمی شود!

احمد محمود‌زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره معلمان بلاگر در اینستاگرام و مجوز فعالیت آنها توضیح داد: این معلمان که در فضای مجازی تدریس می‌کنند صرفاً معلمان مدارس غیر دولتی نیستند. کرونا موجب شد که معلمان در این زمینه تجربه کسب کنند و این هیچ فرقی بین مدرسه دولتی و غیردولتی ندارد. معلمان در زیست بوم جدید رویکردی را در موضوع حوزه فناوری‌ها داشتند که همین تجربه برای آنها در دوران پساکرونا هم قابل استفاده است.
وی ادامه داد: حال این بحث چه در زمینه کنکور یا حتی در زمینه‌های دیگر مانند آموزشگاه زبان و سایر مقاطع آموزشی کاربرد دارد از این رو برخی از معلمان نیز عملکرد خود را در معرض دید عموم می‌گذارند البته این موضوع به شکل رسمی نیست.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در واکنش به این موضوع که استفاده از چهره کودکان در فعالیت‌های معلمان بلاگر در فضای مجازی، قانونی نیست و برای این کار باید از والدین آنها، شورای مدرسه و دانش‌آموز اجازه گرفته شود، گفت: بعضاً والدین در جریان این موضوع نیستند.
معلمان با سلیقه خود در این زمینه فعالیت می‌کنند و واقعیتش رصد این مسأله جزو وظایف ما هم نیست.
اما این صحبت شما درست است که وقتی قرار است چهره شخصی در فضای مجازی در معرض دید همگان باشد باید مجوزهای لازم از خانواده و خود فرد گرفته شود و حتی علاقه‌مندی آنها به این کار هم در نظر گرفته شود. اما اینکه یک مجموعه‌ای به شکل رسمی برای این فعالیت‌ها مجوز بدهد نداریم. به طور کلی کسی چنین حقی ندارد که بدون اجازه تصویر شخص دیگری را در معرض عموم بگذارد و باید این اقدام با رضایت فرد باشد.
محمودزاده اظهارداشت: اگر برای تبلیغات و آموزش یک معلم بلاگر در فضای مجازی، مجوزی هم صادر شود، چهارچوب فعالیت آن معلم چیست؟ اگر بخواهیم درباره چهارچوب بگوییم ابتدای باید یک مجموعه‌ای وجود داشته باشد که به این دست فعالیت‌ها مجوز دهد ولی اکنون چنین مجموعه‌ای نداریم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش خصوصی از ما درخواست کرد که در زمینه حضور معلمان در منازل دانش‌آموزان جهت تدریس و فوق برنامه‌ها، مجوز بدهیم اما به دلایل مختلف و مشکلاتی که شاید در این زمینه وجود داشته باشد ما ارائه مجوز در این زمینه را نپذیرفتیم. از طرفی ما آموزشگاه‌ها را برای این‌کار بهتر می‌دانیم البته که باید آموزشگاه‌ها مجاز باشند و مجوز اخذ کرده باشند.
وی ادامه داد: پس اگر قرار است آموزشی شکل بگیرد بهتر است در آموزشگاه‌های دارای مجوز باشد زیرا صلاحیت‌ آنها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و خانواده‌ها هم خودشان باید علاقه‌مند به این کار باشند تا مشکلی‌ هم برای آنها پیش نیاید. به هر حال آموزشگاهی که مجوز دارد از شخصی که معلوم نیست کیست بهتر است. به عنوان مثال ما آموزش زبان انگلیسی را داریم که در فضای مجازی آموزش داده می‌شود و البته در فضای حقیقی هم هستند اما همان میزان فعالیت در فضای مجازی هم نیازمند مجوز است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بعضاً درباره شیوه ساده جذب معلمان انتقاد وجود دارد، آیا بنا نیست شیوه جذب به شکل تخصصی‌تری انجام شود؟ گفت: از امسال شرایط ورود دیگر آسان نیست. ما در حال تدوین و ارسال یک بخشنامه جدید به کل مدارس سراسر کشور هستیم. بدین شکل که اگر معلمی می‌خواهد در مدارس غیردولتی فعالیت کند در ابتدا باید صلاحیت عمومی او مورد تأیید قرار بگیرد سپس صلاحیت حرفه‌ای آن شخص باشد و از سوی آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گرفته باشد.
امسال اینطور نیست که معلم با هر رشته و منشی وارد مدرسه غیردولتی شود. قرار است که صلاحیت‌های حرفه‌ای، عمومی و تخصصی او مورد بررسی قرار بگیرد و حتی نیروهایی که از قبل هستند ولی برگه گزینش ندارند، باید گزینش شوند. این فرد باید از از استان محل خدمت برگه گزینشی که صلاحیت او را تأیید می کند، بگیرد و همچنین افرادی که از این به بعد وارد می‌شوند باید حتماً برگه گزینش داشته باشند در غیر این صورت آنها جذب نمی‌شوند.
وی افزود: در کنار این موضوع، ضرورت دارد که افراد حتماً با رشته‌های مرتبط وارد شوند. برای آنهایی که از سال‌های قبل وارد شده‌اند ولی رشته مرتبط نداشتند ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی توسط دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته خواهد شد. صلاحیت عمومی، دانش تخصصی و دانش تربیتی به صلاحیت حرفه‌ای منجر می‌شود که طبق آن معلم اجازه ورود به کلاس را پیدا می‌کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در توضیح گذراندن ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی گفت: ما در این زمینه با دانشگاه فرهنگیان تفاهمنامه امضا کردیم؛ یا از طریق مؤسسات که مجوز دارند آموزش این ۳۰۰ ساعت میسر خواهد شد. برای این محور، ما با مجموعه‌های دانشگاه فرهنگیان، گزینش، صندوق حمایت از مدارس غیردولتی، شورای مؤسسان، مجموعه‌های سازمان مدارس غیردولتی و مؤسساتی که صلاحیت سنجش و آموزش نیروی انسانی دارند همکاری داریم تا از این پس نیروهای جدید و قدیمی را ساماندهی کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی