صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۹

بهار نارنج روی سفره عید

سبد بهار در تهران آراسته می شود

توصیه‌های سازمان محیط‌زیست با توجه به توصیه‌های سازمان محیط‌زیست پیشنهاد می‌کنیم‌، بجای استفاده از سبزه گندم، بهار نارنج را جایگزین کنید. با این کار از هدر رفتن گندم جلوگیری می‌شود.ضمن اینکه سبز کردن ماش، قره‌ماش و تخم‌ نارنج تا حدی زیادی باعث کاهش هزینه‌ها می شود

حمیرا حیدریان
خبرنگار

عمرشان کوتاه است، سودشان زیاد! این حکایت یکی از «سین‌هایی» است که بازارشان در آخرین روزهای سال داغ می‌شود؛ هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌‌شویم، این سین در جلوی مغازه‌ها و گل فروشی‌ها بیشتر خودنمایی می‌‌کند و می‌‌شود گل سرسبد هفت سین سال نو.
سبزه‌ای که گندمش خرمی و برکت سفره‌ها را نشانه می‌‌رود و حالا چند سالی است نقشش را بهارنارنج بیشتر به دست گرفته است تا ارزش گندم همچنان برای برکت سفره‌ها باقی بماند و عطر بهار نارنج برای عمری جاوید میهمان باغچه خانه‌تان شود، بعد از سال نو.
اما تولید و توزیع بازاری این «سین» بابرکت که سبزیش خرمی و شادی را میهمان دل‌ها می‌‌کند، خود حکایتی دارد که سیدعلی احمدی که یکی از غرفه‌داران بازار بزرگ گل امام رضا(ع) در تهران است و این روزها فروش سبزه را در کنار انواع گل ‌و گیاه به خریداران عرضه می‌‌کند، از بازار این محصول این گونه می‌‌گوید: بازار گل امام رضا(ع) بزرگترین محل عرضه گل در تهران است. اگر چه بازار گل محلاتی از قدمت بیشتری برخوردار است اما این بازار وسعت بیشتری دارد و به همان میزان عرضه کننده هم بیشتر است.
او ادامه می‌‌دهد: هر ساله با نزدیک شدن به سال نو فروش سبزه به صورت عمده در این بازار مرکزی انجام می‌‌شود و تولیدکنندگانی که دارای گلخانه دائمی یا فصلی اطراف تهران از جمله ورامین و... هستند، اقدام به پرورش سبزه و عرضه آن به این بازار اصلی می‌‌کنند. با پرداخت هزینه و توافق مدیر مجموعه بازار به صورت مستقیم سبزه‌ها را در این مکان به فروش می‌‌رسانند که قیمت هر ظرف سبزه بنا به سایز و نوع ظرف قیمت متفاوتی دارد.
این فروشنده گل، این بازار را یکی از عرضه و صادرکنندگان اصلی سبزه در کل کشور می‌‌نامد و اظهار می‌‌کند: از این بازار به تمام نقاط کشور از جمله کرمانشاه، شیراز، زنجان، اردبیل، تبریز و... سبزه بار زده و صادر می‌شود. به عبارتی 90 درصد سبزه کشور از اینجا عرضه می‌‌شود. این عرضه کننده سبزه عید می‌‌گوید: در غرفه ما، هر استان بنا به میزان درخواست خود از یکهزار تا بالای 10 هزار گلدان سبزه چه گندم، ماش و چه نارنج خریداری می‌‌کند که قیمت گلدان نارنج به تناسب کوچک و بزرگی بین 10 تا 15 هزار تومان است که البته خریدار اگر با سبد بخواهد رقم بین 30 تا 60 هزار تومان تمام می‌‌شود که همین سبزه نارنج 60 هزار تومانی در گل فروشی به قیمت 200 هزار تومان به فروش می‌‌رسد.
این غرفه‌دار بازار گل، تولیدکننده اصلی سبزه نارنج را استان‌های شمالی می‌‌داند و می‌‌افزاید: بهار نارنج در استان‌های شمالی گیلان و مازندران به دلیل آب و هوایی که دارند تولید می‌‌شود و عمده سبزه نارنج از این استان وارد تهران می‌‌شود و از این بازار و چند بازار اصلی دیگربه گل فروشی‌ها عرضه می‌‌شود و اما در این میان 2 الی 3 گل فروشی بسیار بزرگ هستند که عرضه بالای 3 هزار گلدان سبزه در روز دارند که این گل فروشی‌ها خود مستقیم از تولیدکننده در استان‌های شمالی خرید خود را انجام می‌‌دهند.
رضا خزعلی هم یکی از تولیدکنندگان سبزه نارنج در استان مازندران است که مدت 5 سال است به تولید انبوه سبزه نارنج و توزیع سراسری آن در کشور مشغول است و این کار را دارای سود مناسب در ایام آخر سال می‌‌داند. او می‌‌گوید: کار ما تولید و عرضه انواع گل و گیاه است اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر برای حفظ محیط زیست وجلوگیری از ضرر و زیان تولید گندم اقدام به افزایش تولید بهارنارنج شده است، ما هم مدت 5 سال است که به صورت متمرکز و انبوه اقدام به کاشت بذر این درخت به صورت کاشت در گلدان و عرضه آن به مصرف کننده در سراسر کشور کرده‌ایم که عمده‌ترین مشریان ما از تهران، اصفهان و شیراز هستند و از آنجایی که حمل بار تا استان‌های مقصد هزینه بالایی دارد، عمدتاً خود خریداران برای دریافت بار به مجموعه ما مراجعه می‌‌کنند.
این تولیدکننده گل و گیاه ادامه می‌‌دهد: طی 3 سال اخیر فروش بهار نارنج نسبت به گندم و ماش و دیگر سبزه‌ها بیشتر شده است و یکی از علت‌های آن بعد از کرونا که کاهش چشمگیر فروش سبزه را به همراه داشت، نوع این سبزه است که بعد از ایام عید می‌‌توان آن را در باغچه یا گلدان بزرگ‌تر کاشت و ضمن زیبایی مقرون به صرفه بوده و تولید اکسیژن نیز می‌‌کند.
این فروشنده روند فروش امسال خود را نسبت به سال‌های گذشته افزایشی عنوان می‌‌کند و اظهار می‌‌کند: به خاطر شرایط هوا تعدادی از تولیدکنندگان دچار ضرر شده و بذرهای کاشته شده خود را از دست داده‌اند و خیلی از مشتریانی که از آنان خرید می‌‌کرده‌اند برای تهیه سبزه مجبور شدند به گلخانه ما مراجعه کنند تا سبزه مورد نیاز خود را برای انتقال به شهرستان‌ها خریداری کنند.
این گلخانه دار قیمت هر گلدان سبزه بهارنارنج را 12 هزار و 500 تومان اعلام کرده و اظهار می‌‌کند: تعداد فروش ما به صورت عمده از 500 عدد تا ارقام بالاتر است که برخی از گلخانه‌دارها و گل‌فروشی‌های تهران و اصفهان روزانه بالای هزار‌و‌200 گلدان از ما خریداری می‌‌کنند.
غلامحسین سلطان‌محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و بذر و نهال استان تهران هم در این میان از پیشنهاد استفاده از بهارنارنج به جای گندم سخن گفته و می‌‌گوید: با این کار از هدر رفتن گندم جلوگیری می‌‌شود. ضمن اینکه سبز کردن ماش، قره ماش و تخم‌ نارنج تا حدی زیادی باعث کاهش هزینه‌ها می‌‌شود.
همچنین یکی از مزایای کاشت نارنج این است که می‌توان پس از پایان بهار در باغچه آن را کاشت.
این مسئول میزان سبزه‌های موجود در بازار را عمدتاً بهارنارنج عنوان کرده و می‌‌افزاید: 50 درصد سبزه‌های موجود در بازار نارنج و مابقی نیز ماش، قره‌‌ماش و... است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی