صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

پرونده ویلموتس؛ ترمز توافق فدراسیون فوتبال با مربی اسپانیایی

اختلاف با سانچز بر سر مدت قرارداد

در روزهای اخیر اخبار زیادی در خصوص سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان منتشر شد؛ اخباری که نشان می داد فیلیکس سانچز اسپانیایی تنها چند قدم با نیمکت تیم ملی فاصله دارد. فدراسیون فوتبال پس از رسیدن به این اسم مذاکرات خود را آغاز کرد که البته این مذاکرات مثبت بود و با توجه به مذاکرات مثبت طرفین و ارسال پیش قرارداد برای این مربی، انتظار معرفی این مربی به عنوان مربی آینده تیم ملی پررنگ‌تر شده بود اما پس از آن صحبت هایی در خصوص اختلاف طرفین بر سر یک بند قرارداد شنیده شد. ظاهراً فدراسیون فوتبال تمایل دارد تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر با سانچز قرارداد ببندد و در صورت رضایت طرفین پس از پایان این رقابت‌ها قرارداد این مربی با تیم ملی تمدید شود‌ که این بحث تاکنون مورد موافقت این مربی اهل کاتالونیا قرار نگرفته و او خواستار امضای قراردادی طولانی مدت (8 ساله) با فدراسیون فوتبال ایران است. دلیل سانچز برای قرارداد بلند مدت این است که می خواهد همانند تیم ملی قطر کار زیربنایی انجام دهد اما دلیل فدراسیون فوتبال برای امضای قرارداد تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ جلوگیری از تکرار اتفاق تلخ قرارداد با مارک ویلموتس است.  مشکلات مالی و نقص‌های انتقال پول به حساب یک سرمربی خارجی که فدراسیون فوتبال با آن مواجه است، قدرت ریسک پذیری را از تاج و همکارانش برای امضای قراردادی طولانی مدت تا حد زیادی گرفته است. مدیران فدراسیون با توجه به تجربه قرارداد ویلموتس خوب می‌دانند اگر نتوانند ۲ ماه از قرارداد سانچز یا هر مربی خارجی دیگری را پرداخت کنند، این مربی می‌تواند با ارسال اظهارنامه به فیفا مدعی دریافت کل مبلغ قراردادش شود. به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند قرارداد به شکلی بسته شود که در صورت ایجاد شدن شرایط فسخ یک طرفه قرارداد برای سانچز، خسارت کمتری به او پرداخت شود و دیگر مجبور نشوند مانند قرارداد ویلموتس که فقط ۴ ماه در ایران فعال بود، خسارت سنگینی را پرداخت کنند. مسئولان فدراسیون فوتبال به دلیل فعالیت تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی در فوتبال اروپا خواهان استخدام مربی خارجی هستند و تمام تلاش خود را برای به خدمت گرفتن سانچز انجام می دهند. در این بین فدراسیون فوتبال قصد دارد در صورت قطعی شدن انتخاب سرمربی اسپانیایی، از یک چهره باسابقه فوتبال کشورمان به عنوان مدیر تیم در کنار او استفاده کند تا این فرد بتواند برای کنترل شرایط تیم به سانچز کمک کند. نکته قابل توجه این مذاکرات که نشان می دهد توافقات اصلی با این مربی صورت گرفته، اعلام بازی دوستانه با روسیه از سوی مسئولان فدراسیون به سانچز و موافقت مرد اسپانیایی با این دیدار است. همچنین سانچز از مسئولان فدراسیون پیگیر آخرین وضعیت لژیونرهای ایرانی بوده و از شرایط آنها به صورت کامل مطلع شده است. با تمام این اوصاف مسئولان فدراسیون فوتبال پیش از این وعده داده بودند 20 اسفند سرمربی تیم ملی را معرفی کنند که البته این موضوع تا به اینجا اتفاق نیفتاده است.

جنگ تاج برای شکار سانچز
بالا گرفت
در این بین اخباری منتشر شد که نشان می داد کار فدراسیون فوتبال برای جذب این مربی اسپانیایی سخت شده است. طبق گزارش شبکه «الکاس» قطر فیلیکس سانچز علاوه بر پیشنهاد از فدراسیون ایران از اکوادور هم پیشنهاد دریافت کرده است. در همین رابطه شبکه «El Cana» اکوادور به صورت اختصاصی خبر داد فدراسیون فوتبال این کشور با فلیکس سانچز به توافق رسیده و بزودی این مربی اسپانیایی هدایت تیم ملی فوتبال این کشور را برعهده می گیرد.

 

بــــرش

نگاهی به کارنامه مربیگری  سانچز
پس از کش و قوس‌های فراوان و در روز موعودی که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان وعده آن را داده بود، فلیکس سانچز به اصلی‌ترین گزینه هدایت تیم ملی فوتبال ایران تبدیل شده است و اگر بحث مدت قرارداد او مطرح نبود، شاید توافقات نهایی صورت گرفته بود و او رسماً به عنوان سرمربی معرفی می‌شد. سانچز هیچ‌وقت فوتبالیست نبود و نشد و در سنین جوانی به بارسلونا رفت تا در آکادمی لاماسیا فعالیت خود را آغاز کند. او پس از حدود یک دهه فعالیت با این تیم به قطر سفر کرد تا دوره‌ای جدید و تاریخی را در کشوری آسیایی استارت بزند. او یکی از ارکان کمپ اسپایر بود؛ کمپی که در سال ۲۰۰۴ استارت خورد و فلیکس تیمی از بازیکنان زیر ۱۶ ساله را در اختیار گرفت و آنها را پرورش داد. نسل طلایی فوتبال قطر از آن کمپ استخراج شد. آنها در سال ۲۰۱۴ قهرمانی زیر ۱۹ ساله‌های آسیا شدند و برای اولین بار در تاریخ قطر موفق به انجام این کار شدند. آنها در سال ۲۰۱۸ رتبه‌ سوم مسابقات زیر ۲۳ سال را هم کسب کردند. یک سال قبل سانچز به جای خورخه فوساتی هدایت تیم بزرگسالان را هم به دست گرفت و نتایج خوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و رقابت‌های عرب‌کاپ به دست آورد. او و شاگردانش در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ نگاه کل قاره را به سمت خود جلب کردند. همه‌ رقبای خود را از دم تیغ گذراندند و با زدن ۱۹ گل و دریافت تنها یک گل، آن هم در فینال، برای اولین مرتبه قطر را بر بام قاره‌ کهن قرار دادند تا پروژه‌ ۱۳ ساله به بار بنشیند. حالا باید دید سانچز در دومین آزمون سرمربیگری خود آیا به تیم ملی ایران خواهد آمد یا خیر. او در صورت حضور به اولین سرمربی اسپانیایی تاریخ تیم ملی تبدیل می‌شود و می‌تواند برای دومین دوره‌ متوالی در جام ملت‌های آسیا شرکت کند و شانس خود را برای تکرار عنوان قهرمانی امتحان کند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی