صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

تعداد کارت‌های آزاد بنزین به‌ اندازه تعداد نازل‌های سوخت نیست
رئیس صنف جایگاهداران کشور در خصوص اطلاعیه اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و الزام به استفاده از کارت سوخت شخصی توضیحاتی ارائه داد.
اسدالله قلی‌زاده،اظهار داشت: تقاضا از مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی به‌معنای غیرفعال شدن کارت‌های آزاد جایگاه‌ها نیست، بلکه چون تعداد کارت‌های آزاد در جایگاه‌ها خصوصاً استان‌های مرزی محدود است، مردم برای جلوگیری از هرگونه مشکل، حتماً کارت سوخت شخصی به‌همراه داشته باشند و از آن استفاده کنند.
وی افزود: اطلاعیه شرکت‌های تابعه وزارت نفت مبنی بر دعوت از مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی جهت مدیریت بهتر توزیع سوخت است و در صورتی که مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند در شلوغی‌های نوروزی پمپ‌بنزین‌ها با مشکل مواجه نخواهند شد.
رئیس صنف جایگاهداران کشور تصریح کرد: تعداد کارت‌های آزاد بنزین به‌ اندازه تعداد نازل‌های سوخت نیست و این نوع کارت‌ها صرفاً برای استفاده اضطراری آن کسانی که کلاً کارت سوخت خودرو ندارند در جایگاه‌ها وجود دارد و انتظار می‌رود مردم این موضوع را رعایت کنند تا با سهولت و بدون مشکل سوختگیری انجام شود.
وی ادامه داد: خصوصاً در استان‌های مرزی، تصمیم‌سازان به‌ دلایلی نظیر مدیریت توزیع و جلوگیری از انحراف فرآورده، تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها را بسیار کم کرده‌اند و همراه داشتن کارت سوخت شخصی در کل کشور خصوصاً این استان‌ها اکیداً توصیه می‌شود؛ البته مسئولان تصمیم‌سازی که مردم را عادت دادند به‌ جای کارت سوخت شخصی از کارت جایگاه استفاده کنند، باید قبلاً پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادند و تاکنون نیز بارها اعلام کرده‌ایم که روش‌های سلبی در خصوص طرح‌های توزیع سوخت جوابگو نیست.
قلی‌زاده با بیان اینکه «کنار الزام‌ها و محدودیت‌ها حتماً باید مشوق‌های لازم جهت ترغیب مردم و اجرای صحیح وجود داشته باشد»، گفت: جایگاهداران و مردم مواجهه مستقیم دارند و الزام‌های دستوری که بدون اخذ نظر از این بخش خصوصی اجرایی می‌شود، موجب ایجاد نارضایتی و مشکلات متنوع می‌شود.

 

کنترل بازار نفت به دست اوپک افتاد
مدیران صنعت انرژی امریکا می‌گویند اوپک بار دیگر به تأثیرگذارترین نیرو در عرضه جهانی نفت تبدیل شده و در آینده نزدیک، به همین منوال خواهد ماند.
روز‌های رشد انفجاری تولید امریکا به دلیل انضباط مالی تولیدکنندگان و تمرکز آنها به سوددهی به سهامداران، محدودیت‌‌های زنجیره تأمین، تورم، هزینه و تولید کمتر چاه، پیش از پایان یافتن دوران پاندمی، به آخر رسیده بود.
در دهه ۲۰۱۰، صنعت شیل پس از آنکه شرکت‌‌های حفاری هرچه می‌توانستند حفاری کردند تا تولید امریکا را افزایش دهند، رونق پیدا کرد. تولید نفت امریکا به حدی سریع افزایش پیدا کرد که از این کشور به عنوان تولیدکننده موازنه ساز جدیدی یاد شد که قادر است در شرایط افزایش قیمت و تقاضای جهانی، تولیدش را بسرعت بالا ببرد. اما واقعیت دوران پساکرونا، کاملاً متفاوت بوده و تولید شیل امریکا بهبود پیدا کرده، اما روند آن آهسته بوده و تولید به رکوردی که از اواخر سال ۲۰۱۹ تا اوایل سال ۲۰۲۰ داشت، برنگشته است. اداره اطلاعات انرژی امریکا در جدیدترین گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت، برآورد کرد تولید نفت امریکا از ۱۱.۸۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲، به ۱۲.۴۴ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری رشد خواهد کرد.
همزمان با کند شدن رشد تولید امریکا، سهم بازار اوپک و نفوذ این گروه بر عرضه جهانی نفت، افزایش پیدا خواهد کرد. مدیران شیل امریکا می‌گویند این گروه که در رأس آنها بزرگترین تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس قرار دارند، اکنون کنترل بازار‌های نفت را در دست دارد.
رئیس شرکت کونوکو فیلیپس به حاضران در کنفرانس سراویک گفت: دنیا به وضعیتی بازخواهد گشت که در دهه ۷۰ و دهه ۸۰ داشتیم، مگر اینکه کاری برای تغییر این روند، انجام دهیم.
بنا بر اظهارات این مدیر، سهم بازار اوپک با عرضه بیشتر توسط تولیدکنندگان اوپک و رشد شیل، از حدود ۳۰ درصد، به ۵۰ درصد در آینده خواهد رسید. اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز» که بزرگترین تولیدکننده شیل است، در حاشیه کنفرانس سراویک به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: تصور می‌کنم کسانی که اکنون کنترل بازار نفت را در اختیار دارند، سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هستند و این کشور‌ها در ۲۵ سال آینده، کنترل بازار را در دست خواهند شد.
هر سه کشور تولیدکننده عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت قصد دارند ظرفیت تولید نفت خود را در دهه جاری افزایش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی