صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

ورود دفتر بازرسی به تخلفات گران‌فروشی پیاز

با توجه به ازدیاد عرضه نیازی به واردات پیاز نیست و پیازهای واردشده در انبارها ذخیره شده‌اند

قیمت پیاز در ماه‌های اخیر رکوردهای عجیبی را ثبت کرد و تا مرز 40 هزار تومان و بعضاً بیشتر در بعضی از مناطق رسید اما دولت اقدام به واردات پیاز و عرضه پیاز تولید داخلی با هدف تعدیل قیمت‌ها کرد. حالا و بنابر وعده قبلی مبنی بر کاهش قیمت پیاز ظرف چند روز آینده، این امر محقق شده است.
با توجه به فراوانی عرضه حدود ۱۵۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی دپو شده و پیازهای وارداتی نیز در انبارها ذخیره شده‌اند تا در صورت نوسانات قیمت به بازار عرضه شوند. با توجه به مساعد شدن شرایط جوی و ازدیاد عرضه نیازی به واردات پیاز نیست و پیازهای واردشده در انبارها ذخیره شده‌اند.
طبق اعلام مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با توجه به فراوانی عرضه پیاز نو پیش‌بینی می‌شد که قیمت پیاز در هفته آتی به ۱۰ هزار تومان هم برسد، درحالی‌که طبق وعده‌های قبلی، قیمت پیاز در میدان به ۱۲ تا ۱۵ هزارتومان رسیده است.
طبق اعلام دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی به «ایران»، بعد از جهش یکباره قیمت پیاز بازرسی و نظارت‌های میدانی برای برخورد با تخلفات گران‌فروشی در این بخش آغاز شد و منجر به کشف تخلفاتی که به گرانی پیاز دامن می‌زدند، شد.
 برای برخورد با متخلفان در حوزه بازار پیاز که منجر به افزایش قیمت آن شده است، در هر شب بازرسان به طور حضوری در میادین میوه و تره بار حضور پیدا کردند که این اقدام منجر به شناسایی تخلفات انجام گرفته و باز شدن پرونده‌های گرانفروشی شد. در همین راستا قرار است این پرونده‌ها که خارج از قیمت‌های عرف مصوب و بر اساس نرخنامه انجام بگیرد با شدت برخورد می‌گردد.
با توجه به ورود پیازهای وارداتی و ازدیاد عرضه قیمت پیاز که در میادین میوه و تره بار 15900 تومان به فروش می‌رسید، قیمت هرکیلو پیاز در میادین تره بار با کاهش ۹۰۰ تومانی برای مصرف کننده به ۱۵ هزارتومان رسیده است. از سوی دیگر با توجه به برداشت کشت دوم پیاز بندرعباس هم پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده قیمت هرکیلو پیاز به ۱۰ هزارتومان هم برسد.
در حال حاضر قیمت هرکیلو پیاز درشت سفید در میدان مرکزی ۱۴ هزارتومان و پیاز ریز ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان است. طبق پیش‌بینی‌های قبلی قرار بود قیمت هرکیلو پیاز تا ۲۰ اسفند به ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان برسد که خوشبختانه این امر چند روز زودتر محقق شد.
برای کشت پیاز زمستانه ۱۶هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در نظر گرفته شد که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۸۱۰ هزار تن پیاز تولید شود. در شرایطی که منتظر آفتاب برای برداشت محصول پیاز در مناطق جنوبی کشور بودیم بارندگی‌هایی روی داد که زمان برداشت محصول را عقب انداخت اما در روزهای اخیر میزان برداشت و انتقال آن به تهران و دیگر شهرها سرعت گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی