صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

«ایران» در گفت‌و‌گو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، جزئیات بهره‌برداری از کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) را بررسی می‌کند

راه‌اندازی اتاق عمل هیبریدی؛ برای اولین بار در ایران

فریبا خان‌احمدی
خبرنگار


 کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) که در دل بیمارستان 1250 تختخوابی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)راه‌اندازی و به ظرفیت این مجتمع بیمارستانی اضافه شده است 17 اسفند 1401 پس از یک سال و سه ماه تلاش شبانه روزی مسئولان دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
بیمارستان هزار تختخوابی «مهدی کلینیک» بزرگترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت است که عملیات ساخت آن اگرچه در سال ۹۰ با سرمایه‌گذاری یک خیر نیکوکار آغاز شد ولی مدتی بعد از فوت وی و در حالی که عملیات ساخت و ساز آن به دانشگاه علوم پزشکی تهران واگذار شده بود 11سال تجهیز و راه‌اندازی آن به طول کشید تا اینکه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم پروژه ساخت، تجهیز و راه‌اندازی این پروژه منحصر به فرد در تراز استانداردهای جهانی از سر گرفته شد. بهره‌برداری از پروژه مهدی کلینیک به دلیل تأمین نشدن اعتبار 11 سال به طول انجامید. دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به «ایران» می‌گوید: پروژه مهدی کلینیک با پیشرفت حدود 90 درصد به دولت دکتر ابراهیم رئیسی تحویل داده شد که در ادامه و برای تکمیل این طرح دولت سیزدهم حمایت‌های مختلفی از نظر پشتیبانی، فنی و اقتصادی از آن داشت. در واقع برای تکمیل این طرح با توجه به اینکه منابع خیرین پاسخگوی آن نبود از محل منابع عمومی دولت و دانشگاه علوم پزشکی، مبالغی را اختصاص داد تا فرایند تکمیل و بهره‌برداری از آن تسریع شود و بیمارستان به مدار ارائه خدمات درمانی به بیماران، بویژه بیماران ارجاعی از شهرستان‌ها اضافه شود.
رئیس دانشکاه علوم پزشکی تهران در ادامه می‌افزاید: مجتمع بیمارستانی امام خمینی با سابقه حدود 90 سال ارائه خدمات درمانی به بیماران مرتب در حال توسعه و گسترش ناوگان تخت‌های بستری است که از جمله آن می‌توان به اضافه شدن «انستیتو کنسر(سرطان)» اشاره کرد که مهم‌ترین مرکز سرطان خاورمیانه شناخته می‌شود. البته پس از انقلاب اسلامی با ادغام آموزش و درمان خدمات پزشکی ایده‌های نوآورانه زیادی در بستر وزارت بهداشت ایجاد شد، بطوریکه دانشجویان پزشکی همزمان در حین آموزش توانستند بیماران را هم ویزیت و درمان کنند. هر چند که بعدها در حوزه نظام سلامت کشور ما از اهداف انقلاب اسلامی دور شدیم و مادی‌گرایی و نگاه رفاه‌طلبانه صرف بدون عدالت، توسط برخی از مسئولان وقت اشاعه یافت و همین مسأله ضربه بزرگی به نظام سلامت کشور وارد کرد؛ با همه اینها همچنان مسیر نظام سلامت روبه پیشرفت بود که ثمره آن افزایش طول عمر از 55 سال به 78 سال است که به عنوان شاخص بسیار مهم در حوزه سلامت با عنوان شاخص «امید به زندگی» شناخته می‌شود. با این مقدمه باید بگویم که برای توسعه ناوگان تخت‌های بستری و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و رفاه بیماران مراجعه کننده به بخش‌های درمان دولتی در نهایت سال 91 با کمک خیر نیکوکاری به نام «آقای گرامی» قرار بر این شد در محل ساختمان اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، کلینیک مجهزی به بهره‌برداری برسد اما با وجود آنکه 150 میلیارد تومان از سوی خیر نیکوکار هزینه شد و قسمت ستون‌ها و سقف‌های ساختمان مهدی کلینیک ساخته شد اما بعدها به دلیل نبود بودجه، کار ساخت و ساز نصف و نیمه به حال خود رها شد تا اینکه نهایتاً در دولت دوم آقای روحانی پروژه با پیشرفت حدود 90 درصد ادامه یافت.
دکتر قناعتی در پاسخ به اینکه شما در چه وضعیت ساختمان نیمه کاره مهدی کلینیک را تحویل گرفتید، توضیح می‌دهد: کار تجهیز و راه‌اندازی آن کار بسیار سختی بود با این حال وقتی پروژه را تحویل گرفتیم، جلسات مستمر گذاشتیم و هفته‌ای چندبار از پروژه بازدید می‌کردیم. تجهیز و چیدمان تخت‌ها و… مشکلات فراوان داشت. ما نمی‌خواهیم زحمات مدیران قبلی را زیر سؤال ببریم اما اینکه بهره‌برداری از یک پروژه 10 سال زمان ببرد جای تأمل دارد. چرا باید امکاناتی بالای 5 هزار میلیارد تومان سال‌ها راکد و بدون سرمایه‌گذاری باقی بماند؟ آیا اینها ضربه به اقتصاد کشور نیست؟
از این مثال‌ها بازهم وجود دارد؛ 17 سال پیش کلنگ بیمارستان اسلامشهر را زده‌اند اما افتتاح نشده است. دولت سیزدهم سال آینده این پروژه را هم افتتاح خواهد کرد.
او می‌گوید: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم تقریباً یک سال و سه ماه زمان برد. در این میان از هر گونه حاشیه دوری کردیم بطوریکه پروژه را با تیم قبلی پیش بردیم. برای واردات دستگاه‌های «های تک» از هیأت امنای ارزی کمک گرفتیم و در یک ماه آینده دستگاه‌های سی تی اسکن، ‌ام آر آی و دیگر دستگاه‌های پیشرفته نصب می‌شوند. بخش‌های آزمایشگاه، داروخانه‌ها، رادیولوژی، سی تی اسکن و حتی اتاق‌های عمل و آی سی یو‌ها آماده بهره‌برداری هستند. ما 44 اتاق عمل را تجهیز و راه اندازی کرده‌ایم همه اینها در دولت سیزدهم انجام گرفت. حتی بخش‌هایی از کارهای ساختمانی نیز در این دوره تکمیل شدند. در این مدت ما شاهد برخی سنگ اندازی‌ها از سوی برخی افراد بودیم اما توجه نکردیم و الحمدلله بیمارستان وارد فاز بهره برداری عملی شده است.
دکتر قناعتی در ادامه از اضافه شدن 4 هزار تخت به ظرفیت تخت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در دولت سیزدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: اینها دستاوردهای بسیار بزرگی هستند که هیچ دولتی نتوانسته است 4 هزار تخت را تنها در مجموعه یک دانشگاه افتتاح کند. اینها را باید مدنظر داشت ما نمی‌خواهیم زحمات مسئولان قبلی را زیر سؤال ببریم.
دکتر قناعتی از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد کلان بیمارستان هوشمند مهدی را وجود اتاق عمل‌های هیبریدی عنوان می‌کند و می‌گوید: بیمارستان مهدی دوتا اتاق عمل هیبریدی دارد یعنی اتاق عمل ترکیبی از اتاق‌های ‌ام ار آی و سی تی اسکن و آنژیوگرافی با اتاق عمل است که این باعث می‌شود جراح حین عمل جراحی زیر دستگاه عمل جراحی را انجام دهد و لحظه به لحظه عمل جراحی را کنترل ‌کند. برای مثال اتاق عمل‌های هیبریدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جراح مغز و اعصاب می‌تواند زیر دستگاه کار جراحی را انجام دهد که پیش از این قابلیت چنین عمل‌های سنگینی وجود نداشت. همچنین این اتاق‌های عمل برای بکارگیری سلول‌های بنیادی و نیز ژن تراپی بسیار کارایی دارند و اینها همه تحول بزرگی در کیفیت ارائه خدمات درمانی است.
او در ادامه به کمبود تخت‌های آی سی یو در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: بیمارستان مهدی بالغ بر 200 تخت آی سی یو دارد که وجود این تخت‌ها در زمان پاندمی‌ها، مخاطرات طبیعی از جمله زلزله و حوادث غیر مترقبه و جنگ‌ها و بحران‌ها پشتوانه خوبی برای حمایت از بیماران خواهد بود. همچنین وجود 44 اتاق عمل در بیمارستان مهدی این امکان را فراهم می‌کند که سرعت عمل جراحی و میزان جراحی‌ها بسیار بالا رود. نکته دیگری که بیمارستان مهدی را از مراکز درمان دیگری متمایز می‌کند وجود اتاق‌های دو تخته است. بسیار خوشحالیم که مردم شریف می توانند از زیباترین بیمارستان با تعرفه دولتی بهره ببرند.
دکتر قناعتی در ادامه حرف هایش به برخی چالش‌های پیش رو اشاره می‌کند و می‌گوید: تعرفه بخش خصوصی و دولتی تناسبی با هم ندارند و متأسفانه برخی از پزشک‌های جراح به دلیل مشوق‌های مالی در بخش خصوصی بیماران‌شان را به سمت بخش خصوصی هدایت می‌کنند یا اقدام به دریافت زیرمیزی از بیماران‌شان می‌کنند. اینها همه فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند بنابراین لازم است دولت تعرفه بخش دولتی را اصلاح کند و حق فنی پزشک را در بخش دولتی به بخش خصوصی نزدیک کند تا کسی برای خروج از بخش دولتی رغبت نداشته باشد. مسأله بعدی سهم پرداختی از جیب مردم است اگرچه ما توانستیم سهم پرداخت از جیب مردم را به 38 درصد برسانیم اما در حال حاضر این سهم به دلیل تفاوت در نرخ ارز در حوزه سلامت به بیش از 55 درصد رسیده است. باید بتوانیم با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صحیح تعرفه‌ای و پرداخت بموقع حق‌الزحمه پزشکان و کادر درمان گشایش و پیشرفت را در بخش دولتی ایجاد کنیم تا پرداخت از جیب مردم نیز دستخوش تغییر نشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تأکید می‌کند که بیمارستان مهدی یک مرکز آموزشی و درمانی است و همان‌طور که قول مساعد داده‌اند قرار است در مجموع 3500 نیروی «مهدی کلینیک»، بیمارستان اسلامشهر و بیمارستان حکیم را که بزودی افتتاح می‌شود، پوشش دهند. همچنین در حال حاضر تقریباً 7 بخش از جمله بخش‌های داخلی و گوش و حلق و بینی و بخش جراحی ولیعصر در بیمارستان مهدی آغاز به کار کرده و طی سه ماه آینده نیز بیش از 70 درصد آن زیر بار خواهد رفت.

 

برش

آیت‌الله رئیسی: برنامه دولت به سامان رساندن کارهای نیمه‌تمام در حوزه سلامت است

رئیس جمهور با بیان اینکه سلامت و درمان بخش قابل توجهی از سبد هزینه خانوارها را تشکیل می دهد، گفت: برنامه دولت تکمیل و به سامان رساندن کارها و پروژه های نیمه تمام در حوزه سلامت است.
آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه همزمان با میلاد حضرت مهدی (عج) منجی عالم بشریت، بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) را در تهران افتتاح کرد که بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان خاورمیانه به شمار می رود.
رئیس جمهور با اشاره به عزم دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام گفت: برخی می‌گفتند که تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به نام چه کسی ثبت خواهد شد، اما این مسأله به هیچ وجه برای ما اهمیت نداشت و صرفاً به این می‌اندیشیم که خروجی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خدمت به مردم بوده و به سبد خدمات و افتخارات نظام جمهوری اسلامی اضافه می‌شود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت ۳۸۰ عضو هیأت علمی در بیمارستان حضرت مهدی (عج)، آن را باعث افتخار نظام سلامت عنوان کرد و گفت: این بیمارستان ظرفیت پرورش دانشجویان، کاربردی کردن دانش پزشکی و کارورزی دانشجویان را دارد.
آیت الله رئیسی تأکید کرد: تلاش کنید تا کیفیت کار و خدمت‌رسانی به بیماران در این مرکز درمانی با تلاش هیأت علمی و کادر درمان حفظ شود و روز به روز مطابق استانداردهای بهداشتی و درمانی ارتقا یابد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تأکید کرد: دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی با دلسوزی فراوان به دنبال اجرای عدالت در حوزه سلامت هستند و تلاش می‌کنیم پروژه‌های عقب‌مانده حوزه سلامت که برخی از آنها بیش از ۱۵ سال قدمت دارند، با سرعت به نتیجه برسند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با کمک خیران، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تلاش می‌کنیم که طرح‌های نیمه تمام حوزه سلامت را سریع‌تر به سرانجام برسانیم و شاهد بهره‌برداری از مراکز درمانی نیمه‌تمام در تهران و سایر شهرهای کشور باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: امروز سلامت و  درمان بخش قابل توجهی از سبد هزینه خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد و هر چقدر هزینه مردم کاهش پیدا کند، بزرگ‌ترین خدمت دولت به مردم رقم می‌خورد؛ باید با استفاده از بیمه‌ها و روش‌های مختلف سهم خانواده‌ها را در حوزه سلامت کاهش دهیم.
 دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  نیز در این مراسم با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان تا به امروز گفت: از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم و کم برخوردار راه‌اندازی شده است. همچنین در دولت سیزدهم ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک و ۲ هزار و ۸۰۰ پزشک متخصص برای اجرای عدالت در حوزه سلامت در سراسر کشور در بیمارستان‌ها مشغول به کار شدند و ۱۶ پروژه کلینیک ویژه در کشور نیز تکمیل و افتتاح شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی