صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبار

رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم
حسن غفوری‌فرد نماز خواندند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از ظهر دیروز با حضور در کنار پیکر دکتر حسن غفوری‌فرد ضمن قرائت فاتحه، نماز میت اقامه کردند. رئیس‌جمهور نیز در پیامی با ارج نهادن به خدمات صادقانه دکتر حسن غفوری‌فرد درگذشت وی را به خانواده و عموم دوستدارانش تسلیت گفت. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله دیگر مقاماتی بودند که در پیام‌های جداگانه درگذشت این فعال خوشنام عرصه سیاست را تسلیت گفتند.  غفوری‌فرد، دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران، عضو سابق شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و از نمایندگان ادوار مجلس، صبح پنجشنبه ۱۸ اسفندماه به دلیل کهولت سن، دار فانی را وداع  گفت. وی از فعالان دوران انقلاب اسلامی و مدیران باسابقه نظام جمهوری اسلامی بود که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دوران ریاست جمهوری شهید رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیت وزارت نیرو را برعهده داشت. علاوه بر این، چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی، مشاور رئیس‌جمهور در علوم و فنون و مشاورت در امور تحقیقاتی و رئیس هیأت بازرسی و نظارت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در کنار فعالیت در حزب مؤتلفه اسلامی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی این استاد دانشگاه بود. 

 

هشدار به حضور تل‌آویو در قفقاز

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جریان سفر به ترکیه و سوریه با تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی نسبت به حضور رژیم‌صهیونیستی در منطقه قفقاز هشدار داد و همچنین حملات وحشیانه این رژیم در خاک سوریه را محکوم کرد. امیرعبداللهیان که چهارشنبه گذشته در نخستین مقصد سفر منطقه‌ای خود راهی آنکارا شده بود، با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود حضور بحث‌برانگیز رژیم‌صهیونیستی در منطقه قفقاز را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: «ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد درباره اسرائیل با هوشمندی عمل کنند و پای اسرائیل را به قفقاز باز نکنند.» بررسی رفع موانع امور گمرکی و ترانزیتی میان ایران و ترکیه از جمله محورهایی بود که در دیدار دو وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت. امیرعبداللهیان همچنین پس از سفر به ترکیه برای ششمین‌بار از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم راهی دمشق شد و با بشار اسد، رئیس‌جمهور و فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

پاسخ معاون رئیس جمهور
به ادعاهای نماینده جعلی یمن

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور که در جریان کنفرانس توسعه سازمان ملل در قطر به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود، به ادعای خلاف واقع نماینده جعلی یمن در این کنفرانس که ایران را به ارسال سلاح به این کشور متهم کرد، واکنش نشان داد. منصوری اظهارات این مقام حکومتی سابق یمن را بی‌اساس و غیرمسئولانه دانست و با ابراز تأسف از تلاش فرد مذکور برای انحراف در دستور کار جلسه، برای مردم مظلوم یمن صلح و آرامش، پیشرفت و خروج از بحران‌های ناشی از دخالت‌ها و تجاوزهای بیگانگان آرزو کرد. گفتنی است که در جریان دیدارهای دوجانبه حاشیه این کنفرانس، معاون اجرایی رئیس جمهور و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر جدید قطر راهکارهای رفع موانع و گسترش و توسعه روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

 

قرارداد خرید جنگنده
سوخو35 نهایی شد

ایران قرارداد خرید سوخو 35 از روسیه را نهایی کرد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک روز گذشته با اعلام این خبر به نقل از دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، افزود:  جنگنده‌های سوخو35 از نظر فنی برای ایران قابل قبول هستند، به همین دلیل پس از اکتبر 2020 و لغو محدودیت‌ها برای خرید تسلیحات متعارف توسط ایران (طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد)، ایران در نهایت با خرید این جنگنده‌ها موافقت کرد. بر اساس این خبر جزئیات مربوط به این موضوع اطلاعات طبقه‌بندی شده بوده و منتشر نمی‌شود. سوخو35 یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل 4++ دنیاست که با برخورداری از سیستم  راداری پیشرفته امکان کشف 30 هدف و درگیری با 8 هدف را به‌صورت همزمان دارد؛ به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوا‌به‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار مسلح می‌شود و توانایی پرتاب و شلیک انواع بمب و موشک‌های لیزری و ماهواره‌ای و راداری را نیز  دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی