صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

گردش همزمان کووید19 و آنفلوانزای نوع B

کرونا یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون که در حال افزایش است CH.1.1 است

 فریبا خان احمدی
خبرنگار

آمار شاخص‌های کرونا پس از یک و نیم ماه روند با ثبات دوباره تغییر کرد بطوری‌که در روزهای گذشته و پس از گردش بالای ویروس کرونا در کشور شاخص ابتلا، بستری و موارد فوتی به یکباره صعودی شد. خبرهای رسیده از مراکز درمانی نیز نشان می‌دهد که علاوه بر موارد سرپایی تعداد بیماران نیازمند به بستری نیز روند افزایشی در پیش گرفته و موارد فوتی عمدتاً در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و برخی بیماران خاص گزارش می‌شود. باتوجه به گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری در برخی بیمارستان‌های کشور و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، برخی پیش‌بینی‌ها بر این است که در هفته‌های آینده، شاهد روند افزایش یابنده کرونا و مرگ و میر این بیماری باشیم با این حال و به رغم اوج‌گیری کرونا در کشور اما رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران به «ایران» می‌گوید: اگرچه گردش ویروس کرونا در کشور در مقایسه با یک ماه اخیر افزایشی شده اما پایش‌های مرکز تحقیقات ویروس شناسی نشان می‌دهد؛ تغییری در نوع ویروس‌های شایع در یک هفته گذشته ایجاد نشده است با این حال این مرکز در حال تحقیق و شناسایی واریانت‌ها و ساب واریانت‌های جدید انواع ویروس‌های فصلی روی نمونه‌های جدید است ولی نتایج نمونه‌برداری هنوز آماده نشده است.
 دکتر طلعت مختاری آزاد در ادامه می‌افزاید: «در این ماه 65 نمونه برای پایش عفونت‌های تنفسی را به مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران فرستاده‌اند نتایج نمونه‌برداری نشان می‌دهد که 3 مورد مربوط به کووید19، 2 مورد آنفلوانزای نوع B، 8 مورد آدنوویروس‌ها، 6 مورد رینوویروس، یک مورد 22E و 4 مورد ویروس پاراآنفلوانزا است.»
به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در 10 روز گذشته واریانت‌های مختلف اُمیکرون NGS(تکنولوژی توالی‌یابی نسل جدید ژن ها) از بین 12 نمونه 6 نمونه مربوط به واریانت XBB، 2 نمونه BN.1، 2 نمونه BA.5، 1 نمونه BQ.1.1، 1 نمونه CH.1.1 گزارش شد.واریانت CH.1.1 که مطابق اعلام کمیته علمی کشوری کرونا یکی از زیرسویه‌های در حال افزایش است در نمونه‌های مربوط به مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شده است به نظر می‌رسد روند افزایشی آن در برخی کشورها موجب نگرانی سایر کشورها شود.
دکتر مختاری آزاد ضمن تأکید بر گردش بالای آدنوویروس‌ها و آنفلوانزای نوع B و سایر ویروس‌های تنفسی عنوان می‌کند: برای مثال علائم ابتلا به آنفلوانزای نوع B همراه با اسهال و استفراغ است و نمی‌توان همه این علائم را به ویروس کرونا نسبت داد بنابراین تشخیص افتراقی ویروس‌های شایع فصلی که همگی به عنوان سرماخوردگی شناخته می‌شوند نیاز به تأییدیه‌های آزمایشگاهی دارد.
او درباره شرایط بیماری در هفته‌های آینده می‌گوید: ما هنوز در فصل سرد سال هستیم و نمی‌توانیم آینده ویروس کووید19 را پیش‌بینی کنیم اما آمارهای صعودی می‌تواند ادامه پیدا کند با این حال باید در نظر داشت که رینوویروس ها(ویروس‌های سرماخوردگی) و واریانت‌های مختلف اُمیکرون در گردش هستند.

سرعت بالای موارد بستری مبتلایان به کووید19
دکتر حمید عمادی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) نیز از افزایش موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کووید19 به «ایران» خبر می‌دهد و می‌گوید: موارد سرپایی و بستری با سرعت زیادی در حال افزایش است که عمدتاً افراد مسن، بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند همچنین موارد فوتی‌های کووید19 نیز از همین گروه از بیماران هستند.
دکتر عمادی درباره ابتلای کودکان به واریانت‌های جدید اُمیکرون نیز عنوان می‌کند: کودکان عمدتاً در مدرسه به بیماری مبتلا می‌شوند و بروز بیماری کووید19 در کودکان اغلب با علائم سرماخوردگی است در حالی‌که بیماری اغلب مربوط به ویروس کرونا است برای همین توصیه می‌کنیم کودکان دارای علائم سرماخوردگی از ارتباط با افراد مسن و بیماران تحت شیمی درمانی پرهیز کنند.
به گفته این فوق تخصص علائم بیماری کووید19 در مبتلایان تفاوت آشکاری با واریانت‌های دیگر اُمیکرون ندارد ولی به طورکلی علایم ملایم‌تر است. دکتر عمادی با اشاره به توصیه‌های کمیته علمی برای موج فعلی کرونا یادآور شد: مردم در مجامع و فضاهای سربسته حتماً از ماسک استفاده کنند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه تهویه مناسب، رعایت فاصله فیزیکی و شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها، دوباره باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد استفاده از ماسک در فضاهای باز، تأکید زیادی نداریم اما استفاده از آن در وسایل نقلیه عمومی بویژه مترو، اتوبوس، هواپیما، فروشگاه‌های بزرگ، سالن‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، مورد تأکید و توصیه است.

جستجو
آرشیو تاریخی