صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

معترضان به دولت رژیم صهیونیستی در ادامه اعترضات هفتگی خود خانه اعضای کابینه را محاصره کردند

چالش شنبه نتانیاهو!

حسین فاطمی
خبرنگار

 
در حالی شنبه‌های اعتراضی علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو و دیگر اقدامات دولت افراطی‌اش وارد نهمین هفته متوالی شده است که این هفته اعتراضات به خشونت کم سابقه‌ای کشیده شد و صهیونیست‌ها به جان صهیونیست‌ها افتادند. با رصد آنچه در این دور از اعتراضات روی داد ناظران امر تأکید دارند که رژیم صهیونیستی به نقطه بی‌بازگشتی از شکاف سیاسی - اجتماعی رسیده است؛ شکافی که پر شدنش تقریباً محال به نظر می‌رسد تا جایی که با کنار رفتن نتانیاهو نیز نه تنها گسل جاری رفع نمی‌شود که تشدید هم پیدا خواهد کرد.
آنگونه که از جزئیات برمی آید شنبه‌شب (چهارم مارس) ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای نهمین هفته متوالی به خیابان آمدند. این‌بار برخلاف هفته‌های پیشین، اخبار مربوط به تظاهرات به جای آنکه از خیابان و دل معترضین آغاز شود، از تلاش‌های چهره افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو شروع شد. همان ساعات اولیه شب و قبل از آغاز رسمی تظاهرات، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مسئولان دفتر ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند او برای ارزیابی وضعیت به سمت مقر پلیس اشغالگر در تل‌آویو رفته تا به همراه «کوبی شبتای»، رئیس پلیس اراضی اشغالی درباره اعتراضات صحبت کند. همین اقدام جرقه خشونت‌ها را زد.

در نهمین شنبه اعتراضی چه گذشت؟
ساعت که به ۷ شنبه شب نزدیک می‌شد جمعیت معترض به قدری غیرقابل انتظار بود که حتی رسانه‌های صهیونیست نتوانستند تعجب‌شان از آمار و ارقام را کتمان کنند‌. این‌بار رسانه‌ها به جای آنکه گزارش را از میدان کاپلان تل‌آویو آغاز کنند، از خیابان دیزنکوف آغاز کردند. خیابان‌ شلوغ بود و شهرک‌نشینان ‌مشت گره‌کرده بودند؛ با تصاویری از نتانیاهو و بن‌گویر که حاکی از خیلی چیزها بود. آنهایی هم که تصاویری از مشکلاتشان در دست نداشتند، مشعل‌هایی از آتش برافروخته بودند. این شنبه، با شنبه‌های دیگر تظاهرات علیه نخست‌وزیر مجرم کابینه فرق داشت.
پس از آن رادیو ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد، در هفته نهم اعتراضات، هزاران نفر در نقاط مختلف تجمع کرده‌اند. در حالی که بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی برای ارزیابی وضعیت تل آویو، هنوز در راه مقر پلیس است. بن‌گویر حتی اگر می‌خواست هم نمی‌توانست به مقصد برسد. معترضان در اقصی نقاط شهر گرد هم آمده و بسیاری از راه‌های اصلی را بسته بودند.
در ادامه رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این‌بار فقط در تل‌آویو، شاهد ۱۶۰هزار نفر معترض در خیابان‌ها هستیم. پایگاه خبری-تحلیلی «واللا» در گزارشش از آغاز تظاهرات شهرک‌نشینان نوشت: «ده‌ها هزار نفر در ۹۵ نقطه از همه شهرها علیه دولت نتانیاهو بویژه در تل‌آویو، قدس، حیفا، کفار سابا، بئرالسبع، نتانیا، هرتزلیا و بیت شمِش به خیابان‌ها آمده‌اند.»
روزنامه عبری «هاآرتص» نیز گزارش داد: حدود ۲۰۰ هزار تظاهر کننده در تل آویو، ۳۰هزار در حیفا، ۱۲۰هزار در هرتزلیا، ۴هزار در اشدود و ده‌ها هزار نفر دیگر در ۹۵ منطقه دیگر هم‌اکنون در خیابان‌ها هستند. در همین حال آمار رسانه‌های دیگر بالاتر می‌رفت؛ شبکه ۱۳ اعلام کرد که تنها تل‌آویو، شاهد جمعیت ۲۲۰ هزار نفری است.»

حضور میدانی چهره‌های مخالف
در این بین رهبران جریان اپوزیسیون هم حضور میدانی پررنگ و تقریباً بی‌سابقه‌ای در نهمین شنبه اعتراضی داشتند. شبکه۱۲ تلویزیون رژیم‌ صهیونیستی در گزارشی مستقیم اعلام کرد: «یائیر لاپید» رهبر مخالفان، ضمن حضور در اعتراضات به وزیر امنیت داخلی رژیم حمله کرده و گفته: «بن‌گویر دلقک است که مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.» جالب آنجا بود که دقایقی بعد از تشدید اعتراضات «دانا وایس»، خبرنگار صهیونیست اعلام کرد: «امریکایی‌ها به فکر جلوگیری از ورود اسموتریچ به ایالات متحده هستند.» لاپید نیز با شنیدن این خبر در کنار خوشحالی از موضع واشنگتن، گفت: اسموتریچ دروغگو پسر یک پدر دروغگوست؛ او هیچ‌گاه تلاش‌های افراطی خود را متوقف نخواهد کرد. این حرفم را ضبط کنید؛ او تا جایی در دروغ پیش می‌رود تا در نهایت، اقتصاد اسرائیل را به نابودی بکشاند!
افزون بر لاپید، بنی گانتس، وزیر سابق جنگ در رژیم اشغالگر هم با حضور در این اعتراضات از نگرانی برای اوج‌گیری سرکوب مردم گفت و تأکید داشت:می‌ترسم در تظاهرات امشب تلفاتی داشته باشیم؛ احتمال استفاده پلیس از گلوله‌های جنگی بالاست!
نهمین شب اعتراضات یک چهره معارض جدید هم داشت؛ «دان حالوتس»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در این تظاهرات تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم به بنیامین نتانیاهو و گروه فاسدی که او را احاطه کرده‌اند، از بن‌گویر گرفته تا اسموتریچ، یاریو لوین و سیمچا روتمن اجازه دهیم تا آنچه قصد دارند انجام دهند.»
خانه‌های سران رژیم صهونیستی هدف بعدی معترضان بود. هزاران نفر از ساکنان شهرک «مودیعین» در مقابل خانه «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو، ایده‌پرداز و مجری طرح اصلاحات قضایی تجمع و تظاهرات کردند.

آینده رژیم صهیونیستی با تداوم شنبه‌های اعتراضی
در سایه آنچه برای نهمین شنبه اعتراضی علیه کابینه افراطی نتانیاهو و اقدامات، تصمیمات و مواضع دولت او شکل گرفته است، بی‌شک فاز جدیدی از ناامنی‌ها و تقابل صهیونیستی - صهیونیستی آغاز شد که می‌تواند تبعات بسیار سنگین و غیر قابل جبران را به ساختار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی این رژیم وارد کند.
در چنین وضعیت بغرنج، پیچیده و حساسی امکان وقوع هر سناریویی محتمل به نظر می‌رسد، از تشدید درگیری‌ها و سرکوب مردم فلسطین، هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه به عنوان مسیر برای ایجاد فضای امنیتی و انحراف در افکار عمومی توسط دولت نتانیاهو تا پررنگ شدن تقابل با ایران و سنگین کردن سایه یک جنگ بر سر صهیونیست ها.
البته این امکان هم وجود دارد که نتانیاهو در یک اقدام تاکتیکی از اصلاحات قضایی با هدف آرام کردن فضا عقب‌نشینی و در فرصت مقتضی آن را به صورت چراغ خاموش قانونی کند. در کنار آن سناریوی محتمل دیگر سقوط کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام دیگری است. در هر حالتی شکاف و گسل کنونی در اراضی اشغالی نه یک معضل کوتاه مدت که میان مدت جلوه می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی