صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

شاخص کل ، هفته دوم اسفند ماه را با رشد 9.97 درصدی به پایان رساند

طی 5 روز معاملاتی گذشته، شاخص کل بیش از 165 هزار واحد رشد کرد و به 1.82 میلیون واحد رسید

 هرچند که شاخص های بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته جاری تا حدودی کاهش ارتفاع را تجربه کردند اما این موضوع  کام معامله گران بازار سهام را تلخ نکرد و سهامداران بازار سهام با ثبت بیشترین بازدهی در مقایسه با بازار طلا و ارز، برندگان اصلی این هفته لقب گرفتند.
بر این اساس ، بازار سهام که در ابتدای هفته کار خود را در محدوده یک میلیون و 656 هزار واحد آغاز کرده بود پس از 5 روز معاملاتی در هفته دوم اسفندماه ، توانست جهش 165 هزار و 177 واحدی را نسبت به هفته گذشته  به ثبت برساند و بالاتر از عدد یک میلیون و 721 هزار واحد بایستد و به رغم آنکه معاملات روز چهارشنبه 10 اسفند، با افت 16 هزار واحدی رو به رو بود؛  بازدهی 9.97 درصدی برای معامله گران سهام به ارمغان آمد و با توجه به شروع روند نزولی در بازارهای دلار و طلا و بازدهی منفی این دو بازار در هفته ای که گذشت، باید  بازار سهام را در صدر بازدهی بازارهای مالی ایران ببینیم.
همچنین شاخص کل هم وزن در این هفته 34 هزار  واحد رشد داشت و شاخص کل فرابورس نیز در مجموع یک هزار و 661 واحد رشد را به ثبت رساند.
در هفته ای که گذشت از مجموع 667 نماد معامله شده ،   164 (معادل 25درصد) نماد  با رنگ قرمز معاملات را به پایان رساندند و 503 نماد(معادل 75 درصد) به رنگ سبز درآمدند که از این میزان به طور میانگین  157 نماد در صف خرید و تنها 48 نماد در صف فروش قرار گرفتند.
 
ارزش هفتگی معاملات خرد از 12هزار میلیارد تومان گذشت
 هرچند که بازار سهام بهمن ماه را در رکود گذراند و در این ماه ارزش و حجم معاملات روند نزولی را طی می‌کرد اما با شروع اسفندماه بار دیگر رونق به معاملات سهام بازگشت و با تند تر شدن تنور معاملات ، بالاترین رکوردهای حجم و ارزش معاملات نیز به این ماه تعلق گرفت.
بر اساس آمار، با پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش معاملات خرد به 10هزار و 952 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل خود با 5.6 درصد رشد افزایش همراه بود. این در حالی است که، میانگین ارزش معاملات خرد در هفته مذکور معادل 12 هزار و 468 میلیارد تومان بوده است.
از طرفی  در هفته مذکور، به طور خالص شاهد ورود 229 میلیارد تومان پول حقیقی به معاملات خرد بودیم که این دو شاخص در کنار هم استقبال سهامداران حقیقی از بازار سهام را نشان می دهد.

شروع سیاست های جدید بانک مرکزی، علت اصلی رشد سهام
طی روزهای گذشته، بانک مرکزی سیاست ایجاد بازار معاملات ارز و طلا را در پیش گرفت تا شرکت های خصوصی بتوانند در این بستر اقدام به فروش ارز خود به قیمت‌های تعادلی کنند. شروع سیاست های جدید بانک مرکزی که بخش قابل توجهی رشد درآمد را برای شرکت‌های صادرات محور در پی داشت باعث شد انتظارات در بازار سهام به شدت تغییر کند و بازار روند صعودی خود را آغاز کند.

جستجو
آرشیو تاریخی