صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

تقاضای دریافت تراکتور دو برابر عرضه است

مسئولیت گرانی تراکتور به عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست زیرا تولید و توزیع آن توسط این وزارتخانه انجام نمی‌گیرد

نفیسه امامی
خبرنگار

نوسازی ماشین‌آلات بخش کشاورزی مانند تراکتورها و دنباله بندها یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان است زیرا 55 درصد ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده شده‌اند. با فرسودگی بالایی که در این حوزه وجود دارد، میزان گازوئیل بیشتری در قیاس با استانداردهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد ضمن اینکه بر حجم ریزش محصولات کشاورزی بویژه غلات و گندم نیز افزوده می‌شود.
کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به وضعیت مکانیزاسیون در دولت سیزدهم گفت: سیاست ما در وزارت جهاد کشاورزی بهبود و ساماندهی ادوات کشاورزی است تا توان اسب‌بخاری مزارع در حوزه‌های مختلف تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی فقط شامل ترکتور نمی‌شود، افزود: تراکتور برای کشاورزی شرط کاملی است ولی کافی نیست ضمن اینکه کشاورزان از سال‌های گذشته از فرسودگی تراکتور در کشور ما نارضایتی داشتند. نیاز بخش کشاورزی به تراکتور 53 هزار دستگاه است که 20 هزار دستگاه آن برای تأمین اسب‌بخار و متعادل‌سازی آن است و مابقی برای تأمین نیاز انباشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی حدود 70هزار نفر در صف درخواست برای خرید تراکتور هستند در حالی‌که تراکتورسازی ایران تاکنون 24 هزار دستگاه تولید کرده که نسبت به سال‌های قبل رقم مناسبی است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تقاضا در مقابل کاهش عرضه تراکتور افزود: تقاضا برای دریافت تراکتور 53 هزار دستگاه و عرضه 25 هزار دستگاه است اما چون میزان تقاضا بر عرضه بیشتر شد، قیمت تراکتور افزایش پیدا کرد. این در حالی است که قیمت تراکتور مدل 399 در مهرماه در بازار آزاد 520 میلیون تومان بود و امروز این رقم به حدود 850 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر بسته شدن سایت فروش تراکتورسازی به مدت 3 ماه به دلیلی که ما هم نمی‌دانیم مزید بر علت گرانی تراکتور شده است.
ذوالفقاری با تأکید بر اینکه کشاورزان از قیمت و کیفیت تراکتورها راضی نیستند، اظهار کرد: مسئولیت این گرانی به عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست زیرا ما هم مصرف کننده هستیم. ضمن اینکه توزیع آنها هم توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی‌گیرد و گله‌مندی کشاورزان را هم درباره کمبود دستگاه درست می‌دانیم. ذوالفقاری با بیان اینکه در کشور دو نوع تراکتور رومانیایی و فرگوسن به تولید رسیده است، گفت: تراکتورهای رومانیایی در دهه 60 به تولید رسیدند که دارای تکنولوژی ساده‌ای بودند و اسب‌بخار آنها پایین بود اما تراکتورهای امروز که فرگوسن هستند، دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری هستند اما توان‌های تولیدی‌شان متفاوت است. وی در پایان تصریح کرد: عمر مفید تراکتور در کشور ۱۳ سال تعیین شده که ۵۵ درصد این ماشین‌های کشاورزی در کشور فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی