صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

نخستین استعفا در عمر دوماهه دولت افراطی رژیم صهیونیستی به ثبت رسید

آغاز ریزش در کابینه نتانیاهو

حسین فاطمی
خبرنگار

 
 به دنبال تداوم و تشدید اعتراضات و تظاهرات شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی علیه تلاش دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو برای اصلاحات قضایی و نگرانی در خصوص شکل‌گیری دیکتاتوری نخست‌وزیر، سرزمین‌های اشغالی شاهد ریزش در ساختار سیاسی و نیز ارتش رژیم صهیونیستی است. روز گذشته همزمان با انتشار خبر نخستین استعفا در کابینه نتانیاهو، یکی از افسران نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز در مخالفت با اصلاحات قضایی خبر از استعفای خود داد.
به نوشته سایت خبری صهیونیستی آی 24، روز گذشته در حالی که تنها 58 روز از آغاز به‌کار دولت افراطی نتانیاهو می‌گذشت، خبر استعفای آوی ماعوز، معاون دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اختلافات و دودستگی جدی در بدنه سیاسی این دولت را فاش کرد. آوی ماعوز که رئیس حزب تندرو نوعم است و در پی عدم اعطای اختیارات توافق شده به وی در زمان امضای توافق ائتلاف دولت با نتانیاهو از سمتش استعفا کرده است، در پیام استعفای خود خبر داده است: «از اینکه متوجه شدم هیچ قصد جدی برای حفظ توافق ائتلاف وجود ندارد، تعجب کردم. بنابراین تصمیم گرفتم از سمت خود استعفا کنم.» وی افزود: «همان‌طور که می‌دانید، من در طول دو ماه گذشته، از زمان تشکیل دولت، تلاش کرده‌ام تا ضمن ایجاد همکاری با وزرا، برای اجرای توافق‌های فی‌مابین اقدام کنم تا این رویه‌های وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و وزارت بهداشت که از دولت [یائیر] لاپید به ارث رسیده لغو ‌شود.»
 این استعفا که در عمر کمتر از حدود دو ماه دولت نتانیاهو رخ داده، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران می‌تواند سرآغاز ریزش‌ها و استعفاهای پیش رو باشد که در نهایت می‌توانند منجر به شکست ائتلاف دولت نتانیاهو شوند. با این حال روند استعفاها در مقامات رده بالا، مختص حلقه سیاسی ارشد رژیم صهیونیستی نیست. به گزارش شبکه خبری المیادین، دیروز همچنین یکی از افسران نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و از خلبانان این رژیم، استعفا کرد.
استعفای این افسر ارشد نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی که در مخالفت با پیش‌نویس قانون اصلاحات قضایی صورت گرفته، در حالی است که بنیامین نتانیاهو و یاریو لوین، وزیر قضایی و سیمحا روتمن، رئیس کمیته قانون اساسی در کنست به اقدامات خود برای تصویب این پیش‌نویس ادامه می‌دهند. این استعفا همچنین در شرایطی انجام شده است که شنبه هفته جاری دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی علیه دولت نتانیاهو گسترش یافت و صدها نفر از اعضای دستگاه‌های امنیتی از جمله موساد به آن پیوستند.

تظاهراتی با چاشنی حمایت از فلسطینیان
در کنار آنچه تلاش‌های مخرب نتانیاهو برای اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری دیکتاتوری به عنوان موتور محرکه اعتراضات سراسری در اراضی اشغالی مطرح بود اکنون اقدامات، تصمیمات و مواضع چهره‌های تندرو کابینه نتانیاهو و تشدید خشونت‌های بی‌سابقه علیه فلسطینیان هم به عامل مضاعفی تبدیل شده که اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان را علیه این دولت به دنبال داشته است.
در این باره هزاران اسرائیلی بنا به ابتکار عمل گروه «صلح اکنون» با تظاهرات گسترده در تل‌آویو خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در شهرک حواره را محکوم کردند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که هزاران نفر در تل‌آویو تجمع کردند تا حوادث شهرک حواره را محکوم و دستور کار افراطی دولت فعلی اسرائیل را رد کنند؛ دولتی که از شهرک‌نشینان حمایت می‌کند. تظاهرات با سردادن شعار «بن گویر، بزودی شما را در لاهه خواهیم دید» با اشاره به محاکمه بین‌المللی وی خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند. به گزارش سایت العین الاخباریه امارات، تظاهرات، حزب راستگرای «قدرت یهود» به رهبری ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و حزب «صهیونیسم دینی» وابسته به بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل را مسئول تجاوزات اخیر دانستند.  

طرح وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی
همزمان با دور جدید اعتراض‌های ساکنان اراضی اشغالی نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز دولت راستگرای نتانیاهو علیه فلسطینیان، این کابینه کماکان بر آتش خشونت‌ها و تشدید فضای ناامنی می‌دمد. کما اینکه یک شبکه عبری اعلام کرد، وزیر شهرک‌سازی در وزارت جنگ و وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل اراضی کانون شهرک‌سازی «آویتار» در جبل صبیح در نابلس به زمین‌های دولت اشغالی است که می‌تواند به خشونت‌ها علیه مردم فلسطین دامن بزند. به گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، هدف از این اقدام مشروعیت بخشیدن به این کانون شهرک‌سازی تخلیه شده و تبدیل آن به یک شهرک رسمی است و در نتیجه از تلقی این اقدام به عنوان اقدامی یکجانبه اجتناب می‌شود. این شبکه اعلام کرد، در اجلاس العقبه که در اردن برگزار شد، بر توقف قانونی‌سازی کانون‌های شهرک‌سازی جدید یا ساخت واحدهای مسکونی جدید که اقدامی یکجانبه تلقی می‌شود، تصریح شد. طبق اعلام این شبکه، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی و وزیر شهرک‌سازی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در برابر دولت امریکا در تنگنا قرار نگیرد.

قدرت بازدارندگی‌مان را از دست داده‌ایم
به موازات گسترش اعتراضات و همچنین تشدید اختلافات و دودستگی در کابینه نتانیاهو و متعاقبش آغاز دور استعفا و ریزش در بدنه ارتش، شاهد گسترش عملیات‌های استشهادی در سراسر سرزمین‌های اشغالی هستیم. همین نکته باعث شده است مقامات امنیتی نسبت به آینده این رژیم نگران باشند. چنانکه رئیس سابق موساد در واکنش به عملیات استشهادی اخیر در غور اردن تأکید کرد: «این عملیات نشان‌ می‌دهد، اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.» به گزارش شبکه خبری المیادین، دنی یاتوم، رئیس سابق موساد اظهار کرد: «این واقعیت که فلسطینی‌ها در روز روشن زمانی که افراد زیادی حضور دارند، دست به عملیات بزنند سپس موفق به فرار شوند حاکی از این است که باید تلاش گسترده‌ای برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی انجام شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی