صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

رئیس پلیس راهور فراجا:

هیچ خودرویی در نوروز به خاطر جریمه توقیف نمی شود

رئیس پلیس راهور فراجا از ۸۸۰ نقطه حادثه‌خیز و پرخطر در جاده‌‌های کشور خبر داد و کاهش ۳۰ درصدی تصادفات و تلفات را در گرو اصلاح این نقاط دانست.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در هفدهمین همایش سراسری مدیران پلیس راهور که صبح روز سه‌شنبه با حضور رئیس جمعیت هلال احمر، وزیر راه و شهرسازی، شماری از فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های نورالرضا برگزار شد، گفت: در سطح شهر و جاده‌های کشور ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که از میان این نقاط ۸۸۰ نقطه حائز اهمیت است و وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ۲۰۰ نقطه تا پایان سال در وزارت راه و شهرسازی، اصلاح و آشکارسازی خواهد شد؛ البته امیدواریم که دولت منابع مالی برای انجام این امور را فراهم کند. چرا که اصلاح این ۸۸۰ نقطه حادثه خیز سبب کاهش
۳۰ درصدی تصادفات و تلفات خواهد شد.
وی افزود: کاهش تصادفات رانندگی بخصوص کاهش تصادفات مرگبار رانندگی از اولویت‌های پلیس برای نوروز ۱۴۰۲ است و این جلسه به همین منظور برگزار شده است. در حوزه ترافیک هم‌افزایی میان دستگاه‌ها امر مهمی است و در برنامه ششم توسعه ۳۱ درصد کاهش تلفات جاده‌ای پیش‌بینی شده بود که در پنج سال اخیر ۹۵ درصد از این پیش‌بینی محقق شده است. با این حال بنا شده تا در برنامه هفتم به کاهش 36 درصدی برسیم.  

نقش 32 دستگاه در کاهش مرگ و میر تصادفات
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه ضمن اشاره به آمار جانباختگان حوادث جاده‌ای در کشور خاطرنشان کرد: ۵۱ درصد از جانباختگان تصادفات در همان صحنه تصادف، 6 درصد حین انتقال و ۴۳ درصد در بخش تروما و بیمارستانی فوت می‌کنند که باید برای این بخش تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود. در حال حاضر ۳۲ دستگاه در حوزه کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات نقش دارند.
بنابراین مطالبه ما این است که همه دستگاه‌های ذی‌ربط وارد میدان شوند تا بتوانیم به اهداف‌مان در برنامه هفتم توسعه برسیم.

جرایم بازدارنده نیست
در بخش دیگری از این همایش، رئیس پلیس راهور فراجا به موضوع جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت: مجازات‌ و جرایم رانندگی بازدارنده نیست و برای کاهش جانباختگان و مجروحان باید جریمه‌های مناسب‌تری در نظرگرفته شود.
وی درباره جریمه خودروها و توقیف آنها به دلیل سقف جریمه در ایام نوروز نیز تصریح کرد: من تأکید کردم که خودروی هیچ کس در این ایام به دلیل سقف جریمه توقیف نشود بخصوص در ساعات پایانی شب. اما در عین حال تأکید داریم که رانندگان حتماً نسبت به پرداخت جریمه خودروی خود اقدام کنند. همچنین باید تأکید کنم که پلیس با تخلفات حادثه‌ساز یعنی سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، تجاوز از شانه خاکی و... برخورد خواهد کرد.
وی افزود: در همه دنیا در ساخت خودروها از فولاد غیرکربن استفاده می‌کنند که بر همین اساس دستور داده شد تا صنعت خودروی کشور نیز در این حوزه به طور جدی ورود پیدا کند. باید با آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب بتوانیم ۸۵ میلیون جمعیت کشور را که همگی کاربران ترافیکی به حساب می‌آیند، آموزش دهیم.

 هدف ما رضایت مردم است
در ادامه همایش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدامات خوبی طی ۱۳ سال گذشته در کاهش تلفات سوانح رانندگی انجام گرفته است. نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری در حوزه تلفات انسانی در سوانح رانندگی داشته‌ایم. هرچه ما مسئولان بیشتر همت کنیم آسیب‌های اصلی در حوزه جاده‌ای و‌ سوانح رانندگی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: در حوزه راه و جاده، نیازمند کار قرارگاهی هستیم و با انجام کار قرارگاهی می‌توانیم به هدف خود برسیم، قرارگاه یعنی آرایش متفاوت داشتن با اقدامات روزانه‌ای که یک مدیر به معاونان خود ارجاع می‌دهد. مشتریان ما مردم هستند، اگر از خدمت ما راضی نباشند باید نحوه فعالیت خود را تغییر دهیم.
بذرپاش خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی از این است‌ که در نوروز ۱۴۰۲ افزایش سفرها را در پی خواهیم داشت، از این رو به شرکت‌های حمل و نقلی تذکرات لازم برای انجام وظایف خود و نظارت‌های مستمر داده شده است.

مکلف هستیم شرایط را ایمن کنیم
حسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز در ادامه این همایش گفت: ۶۰ درصد حوادث در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد این در حالی است که مکلف هستیم شرایط را ایمن و به نوعی مدیریت کنیم تا کمترین مشکلات را داشته باشیم. در بحث خدمات‌دهی به مردم در جاده‌ها، همه جهادگر هستیم و به این جهاد افتخار می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم در این مسیر خدمت خواهیم کرد. نباید حسرت کار از دست رفته را بخوریم، باید فعال باشیم و مکلف هستیم شرایط را ایمن و فضا را مدیریت کنیم تا در بحث تلفات روند کاهشی داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی