صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

حذف جریان نفوذ در اتاق بازرگانی

کامبیز صناعی
استاد مرکز سامانه‌هوشمند نخبگان

شرایط جدید کاندیداتوری در انتخابات اتاق بازرگانی را می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های مؤثر برای جلو‌گیری از مهندسی انتخابات، موروثی نشدن مدیریت اتاق بازرگانی و عدم تشکیل اتاق فامیلی دانست.
افرادی که بالای 20 سال کرسی هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی را با رأی دوستان و فامیل‌هایشان به‌صورت قومیتی به‌دست می‌آورند شایسته‌ترین و منتخب‌ترین اعضای اتاق بازرگانی نیستند بلکه با مهندسی انتخاباتی به این جایگاه رسیده‌اند.
یکی از تدابیر قابل تأمل و ضروری برای تغییر رویه مذکور، تمرکز دقیق و منطقی بر اجرای قوانین است بدین گونه که در شرایط جدید کاندیداتوری انتخابات اتاق بازرگانی لازم‌الااجرا شدن قانون ممنوعیت افراد در هیأت نمایندگان بیش از دو دوره متوالی و یا چهار دوره متناوب همانند اتاق اصناف مورد تأکید قرار گرفت. تحقق این موضوع می‌تواند از موروثی شدن و مهندسی کردن انتخابات اتاق بازرگانی تاحدودی جلوگیری کند. چند ماه پیش وقتی پارلمان اروپا تحریم نیروهای مخلص کشورمان برای به چالش کشیدن اقتصاد ایران را مد نظر داشت، در این سناریوی قابل توجه سفرای کشورهای انگلیس، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با حضور در جلسات اتاق‌های بازرگانی به دنبال شناسایی صادر کنندگانی بودند که تحریم‌ها را دور می‌زدند.  یکی دیگر از تغییرات مهم و ضروری در انتخابات اتاق بازرگانی، اصلاح شرایط جدید کاندیداتوری در زمینه ممنوعیت عضویت افراد دو تابعیتی و یا حتی چند ملیتی است. وقتی کشورهای غربی، همواره میزان تحریم‌های ایران را افزایش می‌دهند حضور افراد ایرانی تحت ملیت کشورهای امریکا، انگلیس و اروپا در هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی نباید جایگاهی داشته باشد. بر این اساس دسترسی این افراد به اطلاعات محرمانه یکی از مسائل مهم امنیتی به شمار می‌رود. باید برای ساماندهی این چالش برجسته، با مدیریت زمان قبل از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی پیش رو، تدابیر عملیاتی برای حذف چنین افرادی توسط ارگان‌های ذیصلاح و مسئول مد نظر قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی