صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

40 هزار میلیارد تومان هزینه ارتقای ایمنی 10 کریدور پرتردد

4 هزار کیلومتر از 10 مسیر جاده‌ای 20 هزار کیلومتری نیاز به تعمیرات اساسی دارد

دستورالعمل نوروزی بخش حمل‌ونقل از سوی ستاد سفرهای نوروزی به استان‌ها ابلاغ شده است. افزایش ایمنی سفر و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها مهم‌ترین بخش این دستورالعمل است. از 12 میلیون مسافر در نوروز 1401، 6 میلیون نفر سفر جاده‌ای داشته‌اند. با توجه به اینکه بیشترین تردد سفرهای نوروزی از حمل‌و نقل جاده‌ای است بنابراین تأمین نیازهای این بخش اولویت ویژه‌ای در ایام نوروز دارد.
رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران» افزایش کیفیت حمل‌ونقل، نظارت بر وضعیت جاده‌ها، پایانه‌های اتوبوسرانی، معاینه فنی ناوگان، ایجاد ایستگاه‌های رفاهی و... را بخشی از دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها برای افزایش ایمنی سفر عنوان کرد.
 معاون سازمان راهداری همچنین به اجرای برنامه‌های دیگر برای افزایش ایمنی سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: پویش همراهان سفر ایمن بخشی از این برنامه‌ها است که در ۱۰۰ ایستگاه در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی و راهدارخانه‌های منتخب با هدف ارتقای سفرها در مدت اجرای طرح نوروزی به مدت ۲۱ روز با قوت و تنوع محتوایی متفاوت از سال گذشته، اجرا می‌شود.
در نوروز ۱۴۰۱، 6 میلیون مسافر از طریق حمل‌‌ونقل جاده‌ای، ۲ میلیون نفر به صورت حمل‌ونقل هوایی، یک‌ونیم میلیون نفر به صورت ریلی و ۲ میلیون نفر نیز از طریق خودرو‌های شخصی خود جابه‌جا شدند و پیش‌بینی می‌شود امسال 15 درصد تعداد مسافران نوروزی افزایش یابد.
در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل که تقاضای بالایی برای سفر دارد، بخش ریلی است. فروش بلیت نوروزی قطارها از 13 اسفند شروع می‌شود. شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی نیز گفت: برای مسیر‌هایی مثل مشهد ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سهمیه بلیت ریلی در نظر گرفته شده و در حوزه حمل‌ونقل هوایی نیز برای مسیر‌هایی مثل مشهد مقدس درخواست افزایش پرواز‌ها از سوی معاونت حمل‌ونقل ارائه شده است.
 
بیشترین شکایت از کنده شدن آسفالت
رفع نقاط حادثه‌خیز و آسفالت و لکه‌گیری مسیرها بخصوص مسیرهای پرتردد، اولویت بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در ارتقای ایمنی جاده‌ها تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی در 25 اسفند است. معاون سازمان راهداری در این‌باره گفت: از ابتدای امسال 500 نقطه حادثه‌خیز اصلاح شده است و 100 نقطه دیگر تا 25 اسفند اصلاح می‌شود. او افزود: برای اصلاح 880 نقطه حادثه‌خیز دیگر در جاده‌ها با پلیس هماهنگی صورت گرفته و دستورالعمل آن به استان‌ها ابلاغ شده است.  در برخی مسیرهای پرتردد جاده‌ای، خرابی و کنده شدن آسفالت مشکلات جدی برای عبور وسایل نقلیه ایجاد کرده است و در مواردی منجر به تصادف و حتی تصادفات منجر به مرگ می‌شود. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: برای حل این مشکل قیر تأمین شده است و 150 اکیپ تا 25 اسفندماه آسفالت‌ریزی را انجام می‌دهند. این اقدام بویژه در ورودی شهرهای گردشگرپذیر و شهرهایی با بیشترین مسافر نوروزی انجام می‌شود.
اکبری 10 کریدور کشور به طول 20 هزار کیلومتر را پرترددترین مسیرهای کشور نام برد که 4 هزار کیلومتر آن خراب است و نیاز به تعمیرات جاده‌ای دارد.
کریدورهای تهران-مشهد، تهران-بندرعباس، مشهد-آستارا، تهران-خسروی، تهران-بوشهر، تهران-بندرامام و بندرامام-بازرگان بخشی از 10 کریدور مهم جاده‌ای است که در اولویت افزایش ایمنی جاده‌ای قرار دارد.  معاون سازمان راهداری ادامه داد: علاوه بر این 20 هزار کیلومتر شریان پرتردد و 35 هزار کیلومتر جاده‌های شریانی دیگر نیز نیاز به رسیدگی دارند. دولت بهره‌بردار این 10 کریدور است بنابراین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز بر عهده دولت است. اکبری هزینه رفع خرابی این 10 کریدور را 40 هزار میلیارد تومان برآورد کرد که با بودجه دولت رفع خرابی‌ها 4 سال زمان می‌برد.
معاون سازمان راهداری در ادامه افزود: از میان کریدورهای اصلی، کریدور تهران-بندرعباس، تهران-بوشهر، تهران- مشهد و تهران-کرمانشاه- اراک بیشترین فرسایش و خرابی را دارد. معاون سازمان راهداری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از آزادراه‌ها و بزرگراه‌های اصلی توسط بخش خصوصی اداره و بهره‌برداری می‌شود، گفت: این آزادراه‌ها مانند تهران-پردیس، قزوین-رشت، ساوه-همدان، خرم‌آباد-پل‌زال، آزادراه بندررجایی، قم- نطنز، تهران-تبریز و... بر اساس قرارداد ساخت مشارکتی، توسط سرمایه‌گذار بهره‌برداری می‌شود و هزینه تعمیرات و نگهداری آن نیز بر عهده بخش خصوصی است اما بخش خصوصی اعلام کرده است عوارض آزادراهی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد بنابراین در بخشی از آزادراه‌ها مانند زنجان-تبریز یا قم-نطنز هم‌اکنون شاهد بیشترین خرابی آسفالت هستیم که بهره‌بردار برای رفع آن خواهان افزایش عوارض آزادراهی است.
اکبری گفت: بر اساس تصمیم متولیان بخش حمل‌ونقل در دولت، افزایش عوارض آزادراهی تا آخر امسال منتفی است و تصمیم‌گیری در این خصوص به آینده موکول شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی