صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

رشد 64 درصدی سود خالص خرده‌فروشان بورسی

درآمد عملیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای 50 درصد رشد کرد

صنعت خرده‌فروشی به‌عنوان واسط میان تولید و مصرف ملی یک کشور جزو مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کلیدی در رونق کسب‌وکار این صنعت دارند.
میزان توسعه‌یافتگی صنعت خرده‌فروشی یک کشور می‌تواند نشان‌دهنده کارایی شبکه توزیع کالا و در نتیجه رونق تولید باشد. اصلاح فرایند چرخه توزیع کالا که سبب کاهش قیمت تمام شده سبد مصرف‌کنندگان نهایی می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های صنعت خرده‌فروشی  بوده و اصلاح ساختار توزیع و بهینه کردن فرایندهای تولید، سبب افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در کشور می‌شود. هر چند در حال حاضر شاهد توسعه بسیار زیاد صنعت خرده‌فروشی در ایران هستیم و شرکت‌های بسیار زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، اما  تنها سهام سه شرکت فعال در صنعت خرده‌فروشی  در بازار عرضه شده و این صنعت سهم بسیار پایینی از کل بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.
 
رشد درآمد و سودسازی صنعت خرده‌فروشی
به گزارش چابک‌آنلاین،  بررسی آخرین صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌های قاسم ایران (قاسم)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (رفاه) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق) نشان می‌دهد مجموع درآمدی این سه شرکت از عدد 46 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و ارقام منتشر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد رشد کرده است.  
افزایش درآمدهای خرده‌فروشان بورسی باعث شده است این شرکت‌ها در مجموع بیش از 3 هزار میلیارد تومان سود خالص گزارش کنند که این رقم نیز نسبت به ارقام گزارش شده تا پایان آذرماه سال گذشته، 64 درصد بیشتر است. بررسی جزئیات عملکرد این شرکت‌ها نشان می‌دهد آنها رشد سودسازی خود را مدیون کنترل هزینه‌ها (هنگام افزایش مقیاس فعالیت‌ها) هستند و در واقع افزایش درآمدهای این شرکت‌ها با افزایش کمتری در عناوین هزینه‌ای محقق شده و این موضوع منجر به شتاب بیشتر رشد سودسازی آنها شده است.
 
سرمایه در گردش، مشکل اصلی زنجیره‌ای‌ها
در بررسی عملکرد شرکت‌های خرده‌فروشی باید به دو مقوله گردش موجودی انبار و همچنین دوره وصول مطالبات دقت کرد. در واقع از آنجایی که شرکت‌های خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از حاشیه بسیار پایین سود عملیاتی برخوردارند، تعداد کالاهایی که به فروش می‌رسانند برای بررسی صحیح عملکرد آنها حائزاهمیت می‌شود. در کنار این موضوع، شرکت ممکن است موفق به فروش تعداد زیادی از کالاها شود اما در زمینه وصول مطالبات ضعیف عمل کند که این موضوع در شرایط تورمی می‌تواند چالش سرمایه در گردش را برای شرکت‌ها پدید آورد؛ چالشی که طی سال‌های گذشته چندین‌بار گریبانگیر شرکت‌های خرده‌فروشی شده بود، اما در حال حاضر با تغییر ساختارها و چابکی بیشتر شرکت‌ها در این زمینه ، تا حد زیادی مرتفع شده است.
ولی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک‌مقیاس‌تر همچنان این چالش پابرجا است و با شروع شرایط تورمی و جهش‌های قیمتی، این شرکت‌ها یک به یک از عرصه رقابت در بازار کنار می‌روند.

جستجو
آرشیو تاریخی