صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

ممانعت از افزایش قیمت میوه شب عید با نظارت دولتی

مباشران بخش خصوصی در استان‌ها میوه‌های پایان سال را ذخیره کرده و یا در حال ذخیره‌سازی هستند

 نفیسه امامی
خبرنگار

 
 دولت تأمین میوه پایان سال خانوارها را به بخش خصوصی واگذار کرد تا از ظرفیت این بخش برای عرضه منصفانه میوه استفاده کند و بر این اساس بخش خصوصی در هر استان اقدام به ذخیره‌سازی و توزیع میوه در ایام پایانی سال می‌کند. دولت قیمت میوه شب عید را تعیین نکرده است اما بر اساس توافق انجام شده میوه شب عید 10 درصد کمتر از  قیمت روز بازار عرضه می‌شود. در تهران و سایر استان‌ها در حال ذخیره‌سازی میوه هستند و بدون کمترین محدودیتی در ایام پایانی سال و نوروز میوه به وفور توزیع می‌شود.
مرتضی معتمد معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفت‌و‌گو با «ایران» در تشریح اقدامات دولت برای توزیع مناسب میوه در پایان سال گفت: به طور میانگین ماهیانه در تمام کشور 200 هزار تن سیب درختی مصرف می‌شود که در فصول بهار، تابستان و پاییز تولید می‌شود. همچنین ماهیانه 350 هزار تن مرکبات از آبان ماه تا پایان اردیبهشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این ارقام مصرف در اسفندماه به اوج خود می‌رسد.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در حدود 25 تا 44 هزار تن سیب و پرتقال توسط دولت‌ها ذخیره می‌شد که در مقایسه با ارقام ماهیانه مصرفی بسیار ناچیز است. برای فرایند ذخیره میوه از آبان ماه ایراداتی به لحاظ شکلی گرفته می‌شد زیرا منتقدان این روال را باعث افزایش قیمت‌ها از آبان ماه تا اسفندماه می‌دانستند با این توجیه که در 10 روز پایان سال قیمت سیب و پرتقال متعادل شود.
معتمد اضافه کرد: از سوی دیگر بخش خصوصی همواره به تصدی‌گری دولت برای خرید، ذخیره‌سازی و توزیع میوه انتقاد داشت زیرا معتقد بود قواعد بازار با حضور دولت به هم می‌ریزد بنابراین باید تأمین میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شود. از نظر این بخش دولت باید نقش نظارتی ایفا کند و مداخله‌ای نداشته باشد زیرا هم متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود و هم ضایعات میوه افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به واگذاری تأمین میوه پایان سال به وزارت جهاد کشاورزی افزود: جلسات آسیب‌شناسی در وزارتخانه برگزار شد و ستاد تنظیم بازار و کمیته‌های کارشناسی زیرمجموعه به این مسأله ورود کردند و در نهایت ستاد تنظیم بازار کشور اجرای طرح تأمین میوه شب عید را با نظارت استانداران و دولت به بخش خصوصی مصوب کرد.
معتمد تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی وظیفه نظارت منجر به نتیجه را به عهده گرفت و کارگروه‌های راهبری ملی و استانی به استان‌ها واگذار شد تا بخش خصوصی با تعیین مباشر میوه مورد نیاز هر استان را بر اساس پارامترهای کیفی تنظیم بازار خریداری کند. معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: بخش خصوصی میوه را خریداری و ذخیره می‌کند و شب عید در غرفه‌های تنظیم بازار با 10 درصد تخفیف کمتر از قیمت روز میوه مشابه در بازار توزیع می‌کند. فرایند خرید میوه تحت نظارت دولت انجام می‌پذیرد تا میوه با قیمت‌های کمتر از بازار در اختیار مردم قرار بگیرد. این روش توزیع اجازه افزایش غیرمنطقی قیمت میوه را نمی‌دهد. در حال حاضر هم مباشران بخش خصوصی در استان‌ها میوه‌های پایان سال را ذخیره کردند و یا در حال ذخیره‌سازی هستند. معتمد با بیان اینکه دولت به علت تنگناهای مالی تصمیم به واگذاری تأمین میوه به بخش خصوصی نگرفته است، افزود: دولت برای توزیع میوه یارانه درنظر گرفته است تا اگر به هر دلیلی کمیته‌های استانی تخفیف 10 درصدی را برای فروش میوه کم اعلام کردند، امکان اعمال تخفیف بیشتر از 10 درصد را داشته باشیم. دولت افزایش درصد تخفیف خرید میوه را یارانه خواهد داد.
این مقام مسئول با اشاره به مشارکت سازمان میادین در توزیع میوه با نرخ تنظیم بازاری گفت: به موازات واگذاری خرید میوه به بخش خصوصی، سازمان میادین برای تنظیم بازار به استانداری‌ها تعهد داده‌اند تا سیب و پرتقال را بدون محدودیت و به طور گسترده و کمتر از 25 تا 30 درصد از قیمت روز میوه مشابه عرضه کنند.

محدودیت در صادرات سیب و پرتقال
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: علاوه بر راهکارهای ذکر شده، برای تنظیم بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان صادرات سیب و پرتقال محدود شده است. این موضوع باعث شده قیمت سیب و پرتقال متعادل شوند و در روزهای اخیر روند کاهشی پیدا کنند.
معتمد درباره توزیع سایر اقلام میوه توسط بخش خصوصی افزود: دولت در سال‌های گذشته سیب و پرتقال را مشمول ذخیره‌سازی می‌کرد اما امسال به مباشران بخش خصوصی در استان‌ها اعلام کرده‌ایم میوه‌های دیگری را مانند کیوی، نارنگی و خیار با 10 درصد تخفیف کمتر از بازار بدون هیچ محدودیتی به فروش برسانند.
وی یادآور شد: سیب و پرتقال میوه مشترک در سبد خانوار ایرانی‌هاست و روی این دو قلم میوه تأکید بیشتری می‌شود. در حال حاضر هم سازمان تعاون روستایی در حال تأمین و تدارک برای سایر استان‌ها برای خرما و پنیر خانوارها در ماه رمضان است زیرا این کالاها از اقلام ضروری روزه‌داران است.

جستجو
آرشیو تاریخی