صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

«ایران» از جزئیات مصوبات مجلس درخصوص بودجه 1402 گزارش می‌دهد

بودجه 1402 زیر ذره‌بین مجلس

روز گذشته همانند روزهای گذشته مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر بخش درآمدی بودجه سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داد و چندین بند و ماده را به تصویب رساند. برهمین اساس، نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا خزانه‌داری کل کشور ۱۰ درصد از منابع ردیف‌های درآمدی (جریمه‌های وصولی پلیس راهور و خدمات قضایی وصولی توسط قوه قضائیه و هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی تعزیرات حکومتی) تا سقف ۷ هزار میلیارد ریال را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
همچنین شرکت‌های بیمه‌ای مکلفند مبلغ 6 هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) هریک از شرکت‌ها تعیین و به‌‌ تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد به‌صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.
وزیر دادگستری مجاز است با تصویب هیأت نظارت صندوق تأمین خسارت‌های بدنی حداکثر تا 10 هزار میلیارد ریال از منابع درآمد سالانه قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را از محل اعتبارات صندوق تأمین خسارت‌های بدنی این قانون دریافت کند.
علاوه براین، نمایندگان مجلس مصوب کردند که خزانه‌داری کل کشور موظف است سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از محل قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را به حساب وزارت کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
 دریافت صد درصد بهای آب مصرفی از صنایع و معادن آب‌بر
براساس این گزارش، نمایندگان مردم در مجلس، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند(ع) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براین اساس وزارت نیرو را مجاز کردند تا صد درصد بهای آب دریافتی یا برداشتی را از صنایع و معادن آب‌بر در پایان زمان‌بندی ابلاغ شده دریافت کند.
شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صنایع و معادن مشمول این بند در دریافت تسهیلات و مزایده استفاده از پساب در اولویت هستند.کلیه منابع حاصله باید به حساب درآمد شرکت مدیریت منابع آب ایران نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

 سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت ۷۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف شد
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس در راستای حفظ محیط زیست و انفال کشور سازمان حفاظت محیط زیست را از پرداخت ۷۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف کردند. در بند الحاقی 1 تبصره 8 ماده واحده این لایحه آمده است: کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین در پروژه(طرح)های آبرسانی روستایی با تأیید وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.
 
تکلیف مجلس به وزارتخانه‌های جهاد و نیرو برای آبرسانی سیار به عشایر
نمایندگان مردم در نشست علنی دیروز مصوب کردند که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو، آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری، هر کدام که کمتر است، انجام دهد و برای جامعه عشایری تأمین و به خانوارهای عشایری در محل اسکان آنها تحویل دهد.
 
مجوز مجلس به دانشگاه‌ها برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال خود
مجلس به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی دولتی اجازه داد تا از محل توثیق اموال خود از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.‌ براساس بند (الف) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1402، ‌به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال 1401 نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

 صنایع دستی از تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات معاف شد
نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا صنایع دستی از تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات و هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی معاف باشد. براین اساس اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات ‌در‌خصوص صادرات صنایع دستی بجز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده، ممنوع است.
 
تعیین تعرفه گاز و برق مصرفی ‌مراکز گردشگری
نمایندگان مجلس، تعرفه گاز و برق مصرفی ‌تأسیسات گردشگری، صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها را تعیین کردند. براساس این بند، ‌تعرفه گاز مصرفی ‌تأسیسات گردشگری، صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها مشابه تعرفه خدمات است و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز هستند، برابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع‌زدایی صنعت برق درنظر گرفته می‌شود.
 
واریز ۶۰ درصد از هزینه پژوهشی شرکت‌ها به صندوق شورای عالی علوم
بر اساس تصویب نمایندگان، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی ۶۰ درصد از هزینه پژوهشی خود را باید به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز کنند. این مبالغ برای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش‌بینی شده آنها در این قانون محسوب می‌شود.
   
مجلس در صورت نیاز برای بازار ارز با دولت همفکری می‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار قانون اساسی موسوی لارگانی گفت: در جلسه غیرعلنی این‌گونه بحث شد که کمیته‌ای برای همفکری تشکیل شود و من عنوان کردم که اگر دولت همفکری می‌خواهد ایرادی ندارد و ما کمک می‌کنیم، اما اقدامات نظارتی را از ۴۰ روز قبل انجام دادیم و حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی