صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

درآمد ارزی کشور به 48.8 میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه سال جاری به ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید، گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار به ۴۳۹ دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسید.
به گزارش «ایران» به نقل از گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر با تشریح تازه‌ترین گزارش گمرک از وضعیت تجارت خارجی کشور اعلام کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در 11 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد یافته است و سهم کالاهای پتروشیمی از صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۴ درصد افزایش یافت. رضوانی فر در تشریح جزئیات آمار تجارت خارجی کشور، به میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماهه سال‌جاری صادرات غیرنفتی کشور، بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش 1.16 درصدی در وزن و افزایش 12.22 درصدی در ارزش دلاری داشته است.
معاون وزیر اقتصاد به میزان واردات کشور در این مدت اشاره کرد و گفت: واردات کشور در این مدت به میزان ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که کاهش 8.61 درصدی در وزن و افزایش 15.28 درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
رضوانی فر با بیان اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۴۳۹ دلار در ۱۱ ماهه سال‌جاری رسید، تأکید کرد: این آمار نشانگر رشد 13.54 درصدی است و این در حالی است که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۶۶ دلار در 11 ماهه سال گذشته، 26.14 درصد رشد داشته است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی
رضوانی فر در خصوص وضعیت صادرات کالاهای پتروشیمی گفت: در این مدت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای پتروشیمی صورت گرفته که از نظر وزنی 40.25 درصد و از نظر ارزشی 44.49 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که سهمی بالغ بر 13.97 درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.
کشورهای عمده شریک تجاری
رئیس کل گمرک ایران در ادامه به تشریح جزئیات بزرگترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت پرداخت و افزود: چین با ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بزرگترین‌ مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است. رضوانی فر در خصوص کشورهای عمده طرف معامله با ایران، به جزئیات این بخش پرداخت و افزود: ۵ کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزنی 65.18 درصد و از نظر ارزشی 75.77 درصد از کل واردات کشور را دارا بودند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی