صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

بازار سرمایه بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری است

تغییر مکرر سیاست‌ها نا‌اطمینانی را در بازار افزایش می‌دهد و لازم است این رویه اصلاح شود

در حالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، این بازار روند رو به رشد خود را در روزهای پیش‌رو ادامه خواهد داد و شاخص‌ها به بالاترین رکوردهای تاریخی خود نزدیک خواهند شد، برخی دیگر از کارشناسان نیز با اشاره به سیاست‌هایی که پیش‌بینی‌پذیری را در بازار مخدوش می‌کند، نسبت به لزوم اصلاح رویه‌های نامطلوب گذشته نقد‌هایی را مطرح می‌کنند.
در این خصوص رامین خدابنده، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیر سیاست‌های جدید ارزی دولت بر بازار سرمایه به خبرنگار روزنامه ایران گفت: سیاست‌های اتخاذ شده طی ادوار گذشته به نفع بازار سرمایه نبوده و تا به حال تنها ابهامات بازار را افزایش داده است و در واقع بحث بازار سرمایه سیاست‌های دولت نیست، بلکه معیوب بودن سیستم است. اگر سیستم در قسمتی نقص داشته باشد، سیاست‌ها ناگزیر با شکست مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی این سیاست جواب می‌دهد که بتواند ورود و خروج ارز را کنترل کند. در شرایطی که کشور با نقص سیستمی در سطح کلان روبه‌رو باشد و مراودات ارزی با جهان نداشته باشیم، این سیاست‌ها عملاً کارایی خود را از دست می‌دهند.
خدابنده اظهار داشت: تا زمانی که در کشور ورود و خروج مشخصی برای ارز نداشته باشیم، در واقع دولت تنها سیاست‌های خود را با نام‌های مختلف جهت ایجاد جو روانی اعمال کرده و دائماً هم اقدام به تغییر سیاست‌های قبلی خود خواهد کرد.
وی افزود: تغییر مکرر سیاست‌ها نه تنها به نفع بازار سرمایه نیست، بلکه با ایجاد نااطمینانی و ابهام در بازار به ضرر آن نیز است.
وی در خصوص روند چرخه‌ای بازار سرمایه در اسفند‌ماه سال‌های گذشته بیان داشت: با وجود اینکه حجم نقدینگی در بازار آنقدر زیاد نیست، در عین حال با توجه به وضعیتی که بازارهای موازی دارند، بازار سرمایه اکنون بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری است.
به بیانی دیگر، با توجه به آنکه در ماه پایانی سال هستیم، اغلب شرکت‌ها به جهت تأمین نیاز‌های مالی‌شان اقدام به فروش خواهند کرد. از این رو احتمالاً در روز‌های باقیمانده سال، بازار سرمایه کمی رفتار نوسانی پیدا کند، اما در بلند‌مدت بازار سرمایه رو به رشد خواهد بود و چشم‌انداز آن بسیار روشن است.
خدابنده ادامه داد: اغلب افراد برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان در تلاش هستند، بدین سبب در شرایط کنونی به دنبال تبدیل پول‌هایشان به دارایی‌هایی خواهند بود که این امر را تأمین کند. دلار و سکه معمولاً به‌عنوان دارایی‌ها مدنظر قرار گرفته‌اند که توانسته‌اند برای دارایی افراد حفظ ارزش کنند، اما در حال حاضر خرید دلار و سکه در نرخ‌های کنونی برای افراد ریسک بالایی به همراه دارد.
از این رو با توجه به آنکه بازار سرمایه عقب‌ماندگی زیادی از بازار‌های رقیب دارد و ریسک آن نیز بسیار پایین‌تر از بازار‌های موازی است، همچنین با بالا رفتن نرخ دلار، سهام بخش مهمی از شرکت‌های بازار سرمایه جذاب‌تر شده و طبیعتاً رشد بازار سرمایه را در پیش داشته است و چشم‌انداز سرمایه‌‌گذاری در این بازار مثبت خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه در مورد حذف الزام عرضه ارز گروه‌های نفتی، فلزات اساسی و شیمیایی به نرخ ثابت گفت: این امر تأثیر مثبت بر بازار سهام داشته و به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از تغییرات مثبت بازار به سبب همین امر است.
وی عنوان کرد: آنچه در این خصوص باید مدنظر قرار گیرد این است که باید به دنبال حذف دلالی‌ها و سوداگری باشیم و تا زمانی که رانت و دلالی در این زمینه وجود داشته باشد، سیاست‌ها مطلوب واقع نخواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی