صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

از روز گذشته اجرایی شد

آغاز معاملات مجدد دلار و یورو در صرافی‌ها

مرکز مبادله ارزی در اطلاعیه‌ای از آغاز مجدد معاملات دلار و یورو در صرافی‌ها برای تأمین ارز خبر داد.در اطلاعیه مرکز مبادله ارزی آمده است: از روز ۶ اسفندماه معاملات دلار و یورو در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مجدداً آغاز می‌شود و کارگزاران می‌توانند مازاد تقاضای مشتریان را از طریق خرید ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران براساس قیمت بازار تأمین کنند.
ساز‌کار معاملات براساس انجام حراج چند قیمتی توسط بازارگردان است، با این تفاوت که تعداد سفارش قابل ثبت در هر نماد و همچنین حجم خرید روزانه هر کارگزار بدون محدودیت است.معاملات از روز شنبه تا پنجشنبه (بجز روزهای تعطیل رسمی) از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵ است.کارگزاران مکلف هستند ارزهای خریداری شده را تا پایان همان روز در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» به فروش برسانند.با آغاز معاملات مجدد دلار و یورو در صرافی‌ها، مردم می‌توانند نسبت به تأمین نیازهای ارزی خود از طریق صرافی‌ها اقدام کنند.
 نرخ دلار ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان شد
در سومین روز از فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر دلار ۴۱ هزار و ۷۵۹ تومان و نرخ حواله دلار ۳۶ هزار و ۳۱۲ تومان اعلام شد.در نخستین روز کاری مرکز مبادله ارز و طلا در مجموع ۵۰۶ میلیون دلار حواله عرضه شد که از این میزان ۳۹۱.۶ میلیون دلار مورد معامله قرار گرفت.
دلار توافقی صرافی نیز دیروز با قیمت متوسط‌ ۵۰ هزار و ۶۹۲ تومان معامله شد. یورو نیز در صرافی ها، ۵۲ هزار و ۳۸۵ تومان نرخ گذاری شد.هنوز تعدادی از دلالان مقابل صرافی‌ها در حال نرخ سازی بوده و قیمت دلار را تا ۵۵ هزار تومان افزایش داده‌اند، اما ‌‌معامله‌ای در این سطوح قیمتی انجام نشده است.
دیروز سکه امامی (طرح قدیم) در بازار ‌‌نسبت به روز قبل‌ بدون تغییر قیمت، ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، سکه تمام بهار آزادی جدید نیز، به نرخ ۲۸ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان معامله شد. نیم سکه در بازار ، به قیمت ۱۶ میلیون و ۵۴۳ هزار تومان نرخ گذاری شد، ربع سکه نیز ۱۱ میلیون و ۳۱ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی، ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز، دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز، ۱۰ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان نرخ گذاری شد.
هر اونس طلا در بازار جهانی (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) روزگذشته با کاهش ۱. درصدی نسبت به روز پیش‌، ۱۸۲۵ دلار معامله شد.
 
سکه تمام امروز 10 میلیون تومان حباب دارد‌
با فرض حداکثر قیمت طلای جهانی و قیمت دلار در بازار پایتخت، هر سکه تمام 9 میلیون و 601 هزار تومان معادل 30 درصد از هزینه تمام شده آن حباب دارد.به گزارش فارس، براساس گزارشات میدانی از میدان و خیابان فردوسی، درمیانه روزگذشته نرخ اعلامی برای فروش سکه تمام معادل 31 میلیون  و780 هزار تومان عنوان شده است.
دارایی یک سکه همواره یک ارزش ذاتی دارد اما تقاضای بیش از اندازه در بازه‌های زمانی می‌تواند زمینه افزایش قیمت سکه از میزان ارزش ذاتی را فراهم کرده و اصطلاحاً «حباب قیمت سکه» تشکیل شود.
به معنای دیگر، تفریق قیمت روز سکه از ارزش ذاتی آن بیانگر حباب قیمت سکه خواهد بود. با توجه به این مسأله، محاسبه قیمت ذاتی سکه با لحاظ قیمت جهانی هر اونس طلا و همچنین قیمت روز دلار می‌تواند به محاسبه حباب قیمت سکه کمک کند.
در روند محاسبه ارزش ذاتی هر سکه، ابتدا وزن هر سکه تمام به اونس محاسبه می‌شود. بر این مبنا هر سکه تمام معادل 0.26 اونس وزن دارد. پس از این محاسبه با رعایت عیار طلا، قیمت جهانی هر اونس طلا معادل 1811.2 دلار در وزن سکه به واحد اونس ضرب می‌شود.
براساس اطلاعات ثبت شده هر سکه تمام با در نظر گرفتن قیمت روز طلای جهانی معادل 426.39 دلار ارزش دارد. حال برای محاسبه ارزش ذاتی طلا دو مرحله دیگر وجود دارد. با توجه به نرخ‌های متعدد حاکم در بازار، با مراجعه به میدان فردوسی و پرس‌وجو از دلالان بازار ارز متوجه شدیم، دلار در بازار غیررسمی به طور غیرقانونی با نرخ بالای 50 هزار تومان مبادله شده و این نرخ بالاترین نرخ ثبت شده برای دلار است که تا لحظه انتشار گزارش به ثبت می‌رسد.
با توجه به این نرخ، ارزش ذاتی هر سکه منهای هزینه ضرب معادل 22 میلیون و 172 هزار تومان تعیین می‌شود که این رقم با احتساب هزینه 7 هزار تومانی ضرب، ارزش ذاتی هر سکه را به رقم 22 میلیون و 179 هزار تومان می‌رساند.
با توجه به مشخص شدن ارزش ذاتی سکه، مقایسه این رقم با قیمت فروش سکه در بازار آزاد از حباب قابل توجه برای قیمت سکه خبر می‌دهد.
بر این مبنا با در نظر گرفتن نرخ فروش سکه معادل 31 میلیون  و780 هزار تومان و همچنین ارزش ذاتی سکه معادل 22 میلیون و 179 هزار تومان، حباب سکه 9 میلیون و 601 هزار تومان است. به عبارت دیگر قیمت فعلی سکه تمام هم اکنون 30 درصد از حباب تشکیل شده است و هر لحظه امکان تخلیه حباب سکه وجود دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی