صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

ارزیابی ماتیاس چانگ، تحلیلگر برجسته مالزیایی، از وزن ایران در نظم بین‌الملل

ایران کشوری عجیب و باور نکردنی است

ایران اقتدار امریکا و اعتبار رژیم صهیونیستی را در جهان شکست

امید ستایش
روزنامه نگار

«ایران تنها کشوری در جهان است که به سلاح هسته‌ای «ایمان و معنویت» مسلح است. این قدرت معنوی به ایران و رهبران آن توان ایستادن در مقابل امپراطوری صهیونیستی انگلیسی-امریکایی را داده است. از این رو، ایران کشوری عجیب و باورنکردنی است که به جهان نشان داده، داشتن ایمان واقعی به خداوند تا چه اندازه مهم و حیاتی است.» اینها اظهارنظر ماتیاس چانگ، تحلیلگر برجسته مالزیایی، درباره وزن ایران در نظم بین‌الملل است.

صدای نفس‌های آخر رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود
ماتیاس چانگ به عنوان حقوقدان و سیاستمدار مالزیایی در جهان شناخته می‌شود که رویکردهای ضدامپریالیستی‌‌اش او را به تحلیلگری مشهور و پرمخاطب بدل کرده است. چنانکه وقتی از فروپاشی امپراطوری صهیونیستی انگلیسی- امریکایی در کتابی با عنوان «آینده روی دور تند» می‌نویسد در امریکا کتابش به چاپ سوم می‌رسد. این کتاب، به تازگی به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و به قلم محمد عرب‌زاده و وحیدرضا مختارزاده به فارسی ترجمه شده است. او در این اثر، ارکان سیاستگذاری ایالات متحده را زیر سؤال می‌برد و از سلطه صهیونیست‌ها بر سیاستگذاران امریکا پرده برمی‌دارد و سیاست‌های جنگ‌طلبانه صهیونیست‌ها را فاش می‌کند. او معتقد است امپراطوری صهیونیستی امریکایی- انگلیسی در حال فروپاشی است و صدای نفس‌های آخر رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود و مفهوم صهیونیسم در حال مرگ است.

تحریم ایران به اندازه جنگ مسلحانه شرارت‌آمیز است
چانگ به واسطه اینکه سال‌ها مشاور سیاسی «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی، بوده است شناخت خوبی از معادلات بین‌الملل و البته راهبردهای سیاسی در ایران دارد و همواره «اقتدار ایران» مورد تحسین‌اش واقع شده است. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، زورگویی امریکا به ایران را نقد کرده بود و درباره ادعاهای امریکا علیه ایران گفته بود:«امریکا و غرب با پرداختن به موضوع هسته‌ای ایران می‌خواهند اذهان عمومی را منحرف کنند. مسأله اصلاً موضوع هسته‌ای ایران نیست، این بهانه‌ای است تا فکر کنند می‌توانند از موضع بالا با ایران برخورد کنند و تحریم اقتصادی ایران را نیز به این دلیل در دستور کار قرار داده‌اند. اما با تحریم اقتصادی نیز نتوانستند به ایران زور بگویند. بزرگترین ترس امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از ایران، اثبات توان ایستادگی مقابل تحریم‌های گسترده اقتصادی تبهکارانه است. تحریم ایران، جنگ اقتصادی است که به اندازه جنگ نظامی و مسلحانه، بی‌رحمانه و شرارت‌آمیز است.»

آینده روی دور تند
«ما در جهان خطرناکی زندگی می‌کنیم. جهانی که مورد تهدید تروریست‌ها و بویژه مسلمان‌ها است. اسلام همان مکتبی است که این شبه‌نظامیان مفلوک را هدایت می‌کند.» چانگ معتقد است این پیام و تصویر تحریف شده‌ای است که کارشناسان زبان‌باز صهیونیست از یازده سپتامبر به این طرف، در ذهن مردم جهان کاشته‌اند. او می‌گوید این جنگ روانی علیه اسلام به دست صهیونیست‌ها ساخته و پرداخته شده است. چانگ در فصلی از کتابش با عنوان «جنگ قلابی با تروریسم» به این نکته می‌پردازد که صهیونیست‌ها چطور توانستند این جنگ روانی را شکل دهند: «با گذشت یک قرن از ظهور صهیونیسم، جنایات این جریان دیگر محدود به کشتار و قتل عام ملت‌ها و یا اشغال فلسطین نیست؛ صهیونیست‌ها حالا عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد و رسانه را نیز به ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های خود بدل کرده‌اند.» و هدفش از نگارش این کتاب را چنین تبیین می‌کند: «هدف از نگارش این کتاب آن است که چرایی سقوط پرشتاب و خشونت گریزناپذیر امپراطوری صهیونیستی انگلیسی – امریکایی و تبعات مخرب آن را توضیح دهم. اگر بتوانیم شرایط آینده را پیش‌بینی و ترسیم کنیم، خواهیم توانست مقدمات ضروری را فراهم کنیم و تدابیر پیشگیرانه‌ای برای کاستن از وحشت ناشی از چنان فروپاشی‌ اتخاذ کنیم.»
نکته جالب اینکه پس از انتشار این اثر در سال 2006، پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط این کتاب به طرز عجیبی درست از آب درآمده است. همچنین، مدارک و شواهد عرضه شده در این اثر که به نقل از نخبگان اروپایی و امریکایی است بر غنای کتاب افزوده است.

 رقص سه نفره؛ دستور کار پنهان!
«رژیم صهیونیستی تنها دریافت‌کننده کمک‌های امریکاست، که مؤظف نیست درباره نحوه هزینه آن پاسخگو باشد!» چانگ می‌گوید این معافیت باعث می‌شود که امریکا نتواند مانع از هزینه پول‌ها حتی در اموری شود که با آنها مخالف است.علاوه بر اینکه، امریکا همواره از اسرائیل حمایت دیپلماتیک هم کرده است. اما این رابطه، ضلع سومی هم دارد که ماتیاس چانگ آن را در کتاب «آینده روی دور تند» فاش می‌کند و از نقش بریتانیا در معادلات جهانی و رابطه‌اش با صهیونیست‌ها پرده برمی‌دارد: «صهیونیست‌های امریکایی زور دارند، صهیونیست‌های اسرائیلی کارگردانی می‌کنند و صهیونیست‌های بریتانیایی فکر و پول را فراهم می‌سازند.» البته او به این نکته هم متذکر می‌شود که «صهیونیست‌های بریتانیایی» به مکان جغرافیایی خاصی محدود نیستند و به دلیل ارتباطات اقتصادی نامشروعشان با تشکیلات بانکی ایالات متحده و اروپا، ریشه‌هایشان تا دوردست‌ها کشیده شده است. این تصویر سه ضلعی صهیونیستی انگلیسی- امریکایی که چانگ در این کتاب برای مخاطبان خود ترسیم می‌کند دستور کار پنهان آنان را افشا می‌کند که چانگ آن را به «رقص سه نفره» تعبیر کرده است. صراحت بیان و طنز ظریف نوشتار او، این کتاب را بس خواندنی کرده است. برخی فصول کتابش چنین نام گرفته‌اند: پادشاه بزرگ یا ببر کاغذی؟ میخ تابوت امپراطور، آن همه بی.ام.و، بنز و لکسوس کجا رفت؟

جستجو
آرشیو تاریخی