جزئیاتی از سقوط بالگرد

سید حمید سجادی و همراهانش هنگام فرود بالگرد در ورزشگاه شهر بافت وحشتناک‌ترین لحظات را تجربه کردند. حادثه تلخی که بر اثر آن اسماعیل احمدی مشاور وزیر ورزش درگذشت وسایر سرنشینان به دلیل جراحت سنگین  روانه بیمارستان شدند.
محسن معتمدکیا، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان و یکی از افراد حاضر در سانحه سقوط بالگرد درباره جزئیات این حادثه می‌گوید: «چهارشنبه آقای دکتر سجادی از جلسه هیأت دولت برای افتتاح چندین پروژه ورزشی به شهر سیرجان سفر کرد.  بعد از افتتاح حدود ساعت 1:30 صبح به کرمان رسیدیم. در کرمان اجلاس مدیران کل ورزش و جوانان برگزار شد و بعد از آن قرار بود برای بازدید از پروژه‌های ورزشی به چندین شهرستان استان کرمان برویم. اول به شهر رابر رفتیم و بعد قرار بود به بافت برویم که موقع فرود، بالگرد دچار حادثه شد. من چیز زیادی به یاد ندارم ولی وقتی بالگرد قصد فرود داشت، دچار نقص شد. دو محافظ وزیر ایستادند و بعد از آن چیزی به یاد ندارم و سر از بیمارستان بافت درآوردیم. قرار بود شب آخر به ارزوئیه برویم که این اتفاق رخ نداد و ما شرمنده مردم این شهرستان شدیم.»

 


آخرین خبر از مصدومان
5 نفر از مصدومان سقوط بالگرد  شهر بافت در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری شدند.از جمع مصدومان بالگرد  تاکنون سه نفر مرخص شده‌اند، اما بقیه  هنوز در بیمارستان شهید باهنر بستری هستند که از این تعداد حمید سجادی وزیر ورزش، محسن معتمدکیا مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش، میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، علی جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران و حبیب‌الله ستوده‌نژاد مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در ICU بستری شده‌اند.به گفته رئیس اورژانس کرمان وضعیت وزیر ورزش نسبت به شب گذشته بهتر شده، اما سطح هوشیاری او هنوز پایین است و تحت مراقبت قرار دارد. میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان هم به دلیل آسیب ریه‌اش، وضعیت جواب‌دهی به درمان آن طور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و شرایطش کمی وخیم شده، اما سطح هوشیاری ستوده‌نژاد به حالت عادی برگشته است.

 


احمدی تنها فوتی سانحه
اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه ریاست و مشاور وزیر ورزش و جوانان در سانحه سقوط هلیکوپتر پنجشنبه درگذشت. او که یکی از همراهان وزیر ورزش بود، در سقوط جان به جان آفرین تسلیم کرد. مردم کرمان و گروه‌های جهادی به پاس اقدامات جهادی، پنجشنبه‌شب در جوار مرقد حاج قاسم سلیمانی با پیکر مرحوم احمدی وداع کردند.

 


چه کسانی همراه وزیر بودند؟
در هلیکوپتر سانحه‌دیده 10 همراه ورزشی با وزیر بودند؛ جدای از 4 کادر پرواز، میثم پاریزی، علی جوادی، حبیب‌الله ستوده‌نژاد و علیرضا‌ پورسلمانی، به ترتیب مدیران‌کل ورزش و جوانان استان‌های کرمان، تهران و آذربایجان شرقی ویزد، ایمان روحانی‌منش مدیر تشریفات وزارت ورزش، مرحوم اسماعیل احمدی، محسن معتمدکیا، زهرا برفره، طیبه هادی‌خانی، غلامرضا سعادت و محمدرضا پشوتن به ترتیب مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و عکاس و خبرنگاران همراه وزیر بودند.

 

 پیام سفارت روسیه برای مصدومان
سفارت روسیه در تهران با صدور اطلاعیه‌ای برای وزیر ورزش آرزوی سلامتی کرد. در این اطلاعیه آمده: «برای جناب آقای سجادی وزیر محترم ورزش ایران و تمامی مجروحان حادثه سقوط بالگرد، در شهرستان بافت آرزوی بهبودی عاجل داریم. همچنین مصیبت وارده را به خانواده و بستگان جناب آقای احمدی که متأسفانه در این حادثه جانشان را از دست دادند، تسلیت عرض می‌نماییم.»

 


تسلیت مسئولان برای اسماعیل احمدی
 مسئولان کشوری درگذشت اسماعیل احمدی مشاور وزیر ورزش را تسلیت گفتند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و جمعی از نمایندگان مجلس، زاکانی شهردار تهران، مسئولان حوزوی و رئیس کمیته ملی المپیک هم در پیام‌های جداگانه، درگذشت مشاور وزیر کشور را تسلیت گفتند.

 


ستوده‌نژاد و ترومای مغزی
حبیب‌الله ستوده‌نژاد، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌ شرقی، یکی از چهار مدیری بود که سجادی را برای بازدید در استان کرمان همراهی کرد. او در سانحه هلیکوپتر ترومای کمر و سر شده و دیروز هوشیاری‌اش 6 بود، یکی از مصدومانی که حالش وخیم بود و به گفته صابری، رئیس اورژانس کرمان نیاز به جراحی داشت اما جای نگرانی وجود نداشت. ستوده‌نژاد ظاهراً کاندیدای مدیرکلی استان‌های وزارت ورزش هم بود.

 


کتف معتمدکیا شکست
محسن معتمدکیا، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش، در این سانحه از ناحیه کتف و طحال به شدت آسیب دید. مدیر خوش‌برخورد وزارت که مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال در جام جهانی هم بود، خودش را از بچه‌های رسانه جدا نمی‌داند. در سانحه هلیکوپتر کتف راستش شکسته،  و از ناحیه طحال هم آسیب دیده و احتمالا امروز به تهران منتقل می‌شود. زهرا برفره عکاس وزارت ورزش هم که امسال جام جهانی را تجربه کرد، همسفر معتمدکیا بود و خدا را شکر آسیب ندیده است.

 


جوادی
و ترومای کمر
علی جوادی، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در سانحه پنجشنبه از ناحیه کمر بشدت مصدوم شد. او که بعد از سرپرستی پریچهره، یکسال و دو سه ماهی است مدیرکل ورزش تهران شده‌، جدای از انجام کارهای روزمره، پیگیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تهران است. جوادی هم در سانحه هلیکوپتر بود و یکی از مصدومانی است که شائبه ضایعه نخاعی او به وجود آمد، ولی به گفته محسن معتمدکیا این طور نیست.

 

حمید سجادی همچنان در نقش دونده استقامتی

دویدن دنبال مشکلات ورزش

گروه ورزشی/ سید حمید سجادی، همه او را می‌شناسند؛ وزیر ورزش با رزومه‌ای ورزشی. البته شاید نسل امروز ندانند که وزیر در سال‌های نه چندان دور، دونده بود؛ دونده‌ای که از نیمه استقامت شروع کرد تا به استقامت ماده تخصصی ۳۰۰۰ متر بامانع رسید. او رکورددار مواد۱۵۰۰ متر، ۳۰۰۰ متر بامانع، ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر هم بود.
 سجادی بجز مدال طلای قهرمانی آسیای ۱۹۹۱ کوالالامپور، چهار مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را هم دارد. البته دو بار هم المپیک را تجربه کرده‌است؛ المپیک ۱۹۹۲ بارسلون همراه با حسین شایان و المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا.
حمید سجادی، کنار ورزش درس هم خواند و مدرک دکترای برنامه‌ریزی در تربیت بدنی را گرفت و عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شد. او پله‌پله بالا آمد و وقتی محمد عباسی وزیر ورزش شد، معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی را قبول کرد و البته سال 90 وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش بود. سجادی بار دوم وزیر ورزش پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم بود که با ۱۶۵ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع، روی صندلی وزیر ورزش نشست. با اینکه او سال‌هاست که دیگر روی پیست تارتان نمی‌دود، اما دویدن را کنار نگذاشته و این بار برای بهبود وضعیت و اتفاقات خوب در ورزش ایران می‌دود نه مدال و سکو. سفرهای استانی یکی از کارهای اوست که برای بررسی وضعیت و مشکلات ورزش استان‌ها، بازدید از پروژه‌ها و زیرساخت‌های ورزشی انجام می‌دهد. درست مثل پنجشنبه که او برای سمینار مدیران کل ورزش ایران به کرمان رفته بود و برای بازدید از پروژه ورزشی راهی بافت شد؛ شهری که 166 کیلومتر با کرمان فاصله دارد و زمینی 2 ساعت و 21 دقیقه زمان می‌برد، به همین خاطر سید حمید سجادی همراه چند نفر از مدیران ورزش با هلیکوپتر به بافت رفت و در سانحه نشستن هلیکوپتر در ورزشگاه بافت، مصدوم و راهی بیمارستان شد. سید حمید سجادی با ضایعه مغزی در ICU  بستری شد، اما به گفته رئیس مرکز اورژانس و فداکار استاندار کرمان، وضعیت او خوب است و سطح هوشیاری‌اش هم به 8-9 رسیده و جای نگرانی نیست. هر چند فعلاً در بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری است و برای انتقال به تهران باید منتظر دستور پزشکش باشد. با این شرایط و تا بهبودی کامل، معلوم نیست او چه زمانی به ساختمان سئول برمی‌گردد. در حالی که ورزش روزهای حساسی دارد، روزهایی که بودجه ورزش نیاز به دفاع دارد و به خاطر سال آینده که سال پرترافیکی است چه کسی کارهای او را انجام می‌دهد و در جلسه هیأت دولت حاضر می‌شود، معاونانش یا سرپرست جدید؟ به هر حال امیدواریم وزیر ورزش خیلی زود سلامتی‌اش را به دست آورد و با برگشت به وزارت ورزش پیگیر کارهای ورزش ایران باشد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی