صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

ایجاد 60 هزار شغل توسط کارآفرینان برتر کشور در سال‌جاری

کاهش هزینه‌های تولید، پرداخت بخشی از حق بیمه برای افراد از برنامه‌های حمایتی دولت از کارآفرینان است

ایجاد 60 هزار شغل توسط کارآفرینان برتر کشور در سال‌جاری نشان از عملکرد موفقیت‌آمیز دولت سیزدهم در حمایت از کارآفرینی دارد. محض نمونه، بنا به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاهش هزینه‌های تولید، پرداخت بخشی از منابع حق بیمه تأمین اجتماعی برای افراد جویای کاری که دولت معرفی می‌کند از برنامه‌های تشویقی و حمایتی دولت از کارآفرینان و افراد جویای کار محسوب می‌شوند.
روز پنجشنبه هفته گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزبان کارآفرینان برتر بود. در این روز از میان 6 هزار کارآفرین، 21 کارآفرین برتر شناخته شدند. بنا برگفته مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 21 کارآفرین برگزیده چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر کشور، 10 هزار شغل مستقیم و 50 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده‌اند.
به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت سیزدهم در حمایت از کارآفرینی در کشور نمره قبولی گرفته است. نشان به آن نشان که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم مبنا را بر رفع چالش‌های کارآفرینان گذاشت و در اولین گام سهولت در ارائه مجوزهای کسب و کار را اجرایی کرد.
دولت سیزدهم با علم به اینکه یکی از اصلی‌ترین مشوق‌ها برای کارآفرینان، بهبود محیط کسب و کار است؛ اقدام به برنامه‌ریزی برای 22 رسته اصلی اشتغالزای کشور کرد که این 22 رسته بیش از 40 درصد اشتغال کشور را تشکیل می‌دهند.
بر اساس طرح زیست بوم ملی اشتغال، کشور به 2 میلیون کارآفرین نیاز دارد که در حال حاضر 400 هزار کارآفرین وجود دارد و برای افزایش تعداد کارآفرینان علاوه بر اقدامات گفته شده، به تازگی دولت در لایحه بودجه سال 1402 منابعی را در نظر گرفته است.
از اقدامات دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه کارآفرینی و افزایش سهم آنها در اشتغال کشور به ساماندهی کانون‌های کارآفرینی کشور از طریق اصلاح مقررات ناظر بر آنها می‌توان اشاره کرد.
در این باره مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به روزنامه ایران خبر داده که یکی از ابزارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور، کانون کارآفرینان برتر است.
علی زند وکیلی گفته است که با وجود اینکه این کانون‌ها از سال ۱۳۹۰ تشکیل‌ شده‌اند لیکن به‌دلیل فقدان مقررات منسجم و وجود تشکل‌های موازی، ساختاری که منجر به شکوفایی و توسعه کارآفرینی در کشور شود، نداشته‌اند.
«هدف از تقویت این کانون‌ها فرهنگ‌سازی، ایجاد شبکه بین مدیران دولتی و بخش خصوصی، افزایش سطح تعامل کارآفرینان و تشکیل اتاق فکر و اندیشه‌ورزی است. توسعه، ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه کارآفرینی، تشکیل اتاق فکر کارآفرینی استان و همکاری با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای بخش خصوصی در زیست‌بوم کارآفرینی ازجمله فعالیت‌هایی به شمار می‌رود که برای این کانون پیش‌بینی شده است. کارآفرینان هر استان در قالب مجمع عمومی کانون اقدام به انتخاب پنج نفر هیأت مدیره و یک نفر بازرس می‌کنند. هیأت مدیره به همراه مدیران دولتی و رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره استان، هیأت امنا را تشکیل داده و زیست‌بوم کارآفرینی استان را مورد بررسی قرار می‌دهند.» حمایت از کارآفرینان به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا که بنا به گفته صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه دولت حمایت تمام قد از کار، تولید و کارآفرینی است و در سال ۱۴۰۲ از محل منابع پیش‌بینی شده در لایحه بودجه، حمایت‌های مطلوبی از فرهنگ کار و کارآفرینی به عمل خواهد آمد. مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآفرینی از ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم توسط برگزیدگان جشنواره خبر داد و گفت: در جشنواره امسال ۸۲۰ داور شامل ۴۰۲ خانم و ۴۱۲ آقا ثبت‌نام کردند و داوران در ۳۱ استان به‌صورت مجازی و میدانی به بررسی و ارزیابی پرداختند.

جستجو
آرشیو تاریخی